Xserve vs Win2003 m/ExtremeZ-IP

Diskusjon rundt Apples server platform Xserver

Xserve vs Win2003 m/ExtremeZ-IP

Innleggav PerChristian » tor 14.08.2008 14:38

Hei. Skal kjøpe inn en ny filserver for et firma på 20 personer, og skal velge mellom Windows og Mac server.

Er det noen som har erfaring hastighet på Xserve vs Windows m/ExtremeZ-IP?

Vi har ca 50/50 med Mac og Windows arbeidsstasjoner.
Vi skal jobbe direkte mot server
Jobber ofte med tunge Photoshop-filer
Skal sette opp Link Aggregation fra de stasjonære arbeidsmaskinene

Xserve
Xserve Intel Dual 2.8GHz Quad Core/2x1Gb/80Gb+80GB/SD/Dual 4GBFC/ATI VGA kort
Promise VTrak E-Class 8x750GB 6TB
(4Gb/s mellom server og diskhylle)

Windows
HP ProLiant DL360 R05 Xeon E5420
HP StorageWorks MSA60, SATA Midline 750GB Hot Plug 7.2K LFF
Windows Server 2003 R2 Standard
ExtremeZ-IP File 25-client server
(3Gb/s mellom server og diskhylle)

Tror dere at vi vil merke noen forskjell på hastigheten?

(Vurderer også Kerio mot Exchange, så om noen har meninger om dette også, er jeg takknemlig.)
medlem i 187 måneder
 

Re: Xserve vs Win2003 m/ExtremeZ-IP

Innleggav svar » tor 14.08.2008 14:48

Skal vi se, føste ankerpunkt er pris.
OSx Server er desidert rimeligest, på windows server må du kjøpe brukerlisenser til de 15resterende, da det bare følger med 5stk i 2003.

ExchangeVS Kerio når det er snakk om 20brukere?
Helt klart Kerio når det kommer til pris, selv om du her også må betale pr bruker/epost er det rimeligere enn exhcange.
(Kerio kan kjøre på hva som helst, selv en osx eller windows klientmaskin, til exhcange må du ha enda en windows server lisens(vist den skal på en egen maskin))

Kerio støtter også mye det samme som exhcange, liten forskjell i praksis når det er snakk om ikke gigant løsninger.
Kerio intigrerer seg også fint enten mot OD eller AD vist dere skal ha det også.

Skal selv lage en liten guide her før eller siden på Kerio hadde jeg tenkt.

Xserveren har også 8kjerner, den HP`en du nevner har kansje bare 4? (1 quad xeon?)

Når du sier at dere skal jobbe rett mot server, går jeg ut i fra at du mener at ps filene åpnes rett fra server via klientene?
Jeg er litt usikker på om det da er lurt å ha både filserver og mailserver på samme maskin, vist 2 fysiske servere er uaktuelt, kan dere vurdere 1maskin+mye ram+virtualisering av mail server.

I tilegg, går du for windows +ExtremeZ-IP, må du ha lisens på ExtremeZ-IP også.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Xserve vs Win2003 m/ExtremeZ-IP

Innleggav PerChristian » tor 14.08.2008 15:48

Tusen takk for svar :)

Ja, vi skal ikke ha lokale kopier av arbeidsfiler, men åpne/lagre direkte til server.

Vil det ha noen særlig innvirkning på en fil/print/domeneserver om den har 4 eller 8 kjerner?

Vi skal ikke kjøre mail og fil på samme server.
Vi har en Dell-server (PE2950) i dag som vi tenker å legge Kerio på.
Skal vi gå for Exchange må vi kjøpe ny maskin for å kunne kjøre Exchange 2007 (trenger DB-størrelsen som denne tillater).

Jeg innbiller meg at det tar kortere tid å konfigurere Mac+Kerio vs Win+Exchange?
Stemmer det? Vi har en Exchange 2000 gående i dag.

(Til opplysning må vi velge filserver på mac + kerio mailserver eller Windows filserver + Exhange på grunn av leverandør.)

Men det jeg egentlig lurer mest på er om Windows server med ExtremeZ-IP leverer like raskt som en Xserve om hardware er "identisk". Vet du det?
Sist endret av PerChristian den fre 15.08.2008 12:38, endret 1 gang
medlem i 187 måneder
 

Re: Xserve vs Win2003 m/ExtremeZ-IP

Innleggav svar » tor 14.08.2008 17:59

Det kan jeg ikke svare på, da jeg aldri har prøvd ExtremeZ-IP, men jeg tviler på at du vil merke noe forskjell på en mac filserver og en win filserver på samme hardware.

Men jeg ville gått for xserver som filserver, mye fordi pga lisensieringen, dere vil da ha en løsning som, vist/når dere vokser, trenger dere ikke nye lisenser til nye brukere.
I tilegg er det mange andre tjenester på en xserver som koster ekstra kr i windows verden, men vet jo aldri hva dere kan få brukt for.

Hvordan kommuniserer dere internt eks? Hva med å bruke iChat tjenesten i serveren eks?

Når det kommer til mail er jeg litt i mellom 2 stoler.
Personlig har jeg ikke prøvd Kerio enda (lest en del om den, virker bra :) ) og jeg digger exchange. Exchange er utrolig kult og kraftig, men jeg tror det blir overkill for 20bruker, spesielt i lisenskostnadder.
denne siden finner du en funksjonssamenligning mellom Kerio exchange 2003 og Exchange 2007.

Skal dere/kjører dere OD/AD?

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Xserve vs Win2003 m/ExtremeZ-IP

Innleggav PerChristian » fre 15.08.2008 12:28

Vi kjører ikke AD/OD men skal implementere det nå.
Vi ønsker også å synke spesifiserte hjemmemapper til server både fra Mac og PC arbeidsstasjoner for lett å kunne skifte maskin om en skulle gå ned.

Slik jeg ser det er det hovedspørsmålet om vi trenger kraften til Xserve+Promise i vår organisasjon. Denne har større båndbredde, men spørsmålet er om vi trenger den. Vi kommer til å få noen peeks med trafikk på grunn av henting og lagring av mer eller mindre store filer, mens de lange strømmene av data ikke er nødvendig (video etc).

Chat
Internt sitter vi veldig samlet, så iChat-server er ikke nødvendig. Messenger blir brukt noe. Måtte være om noen jobber via VPN hjemme i fra :) Hvordan er denne mot evt videokonferanse mot kunder? Hva må de ha på sin side? En Jabber-klient med støtte for video? Er det evt. noen brannmur-utfordringer med dette? (Er ute etter en god måte å dele min skjerm på for kunder. Trenger ikke fjernstyring, kun visning. Har to skjermer, så deling av den ene hadde vært perfekt.)

Litt om pris
Diskhyllen fra HP koster ca 28 000 mindre enn Promise.
Windows server blir ca 6 000,- dyrere enn Xserve når vi tar med lisenser og ExtremeZ-IP.
Kerio koster 5 040,- hvis vi legger den på eksisterende Win-server, mens Exchange med ny server (64bit) og backupklient koster 58 000,-(!). (Kerio krever ikke egen backupklient.)

Når jeg ser min egen oppsummering, heller det mot en Xserve+Kerio-løsning ;)

Må igjen få takke for at du tar deg tid til å svare :)
medlem i 187 måneder
 


Returner til Apple Xserve



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]