Hvilke server skal jeg velge?

Diskusjon rundt Apples server platform Xserver

Hvilke server skal jeg velge?

Innleggav Attack Sales and Marketing » ons 25.03.2009 18:21

Hei.

Håper det er noen her innen som kan hjelpe meg for vi skal ta et valg innen et felt som jeg ikke har så mye kunnskpa om.

Vi er 14 ansatte som trenger pc i dag (8 selgere, 4 på kundeservice og 2 i administrasjon) Vil på sikt utvide til totalt 29 brukere som skal kunne være koblet til server. Dette skjer i løpet av høsten.

Det er få som bruker noe serlig avanserte porgrammer, er kun snakk om vanlige skriveprogrammer og i dag bruker i word, excel og mail mye, men vi vurderer å gå over til Mac og i den anledningen vurderer vi Xserve.

Årsaken til at vi trenger server er fordi vi ønsker å samle felles dokumenter på en platform, hvor vi også ønsker å kunne lagre mail og samkjøre kalendere.

Etter å ha væert i kontakt med en del leverandører står i dag valget mellom Apple's Xserve og Windows server med Exchange.

Er det noen her som har erfaring med begge deler? Har også fått vite at Xserve har en del begrensinger når det gjelder backup og håndtering av mail, er det noen som skjenne til dette?

På forhånd takk for hjelp
medlem i 180 måneder
 

Re: Hvilke server skal jeg velge?

Innleggav spiffers » ons 25.03.2009 18:53

Sitter med samme utfordringen som deg. Det vi har som tredjevalg er å sette opp en ubuntuserver.
medlem i 183 måneder
 

Re: Hvilke server skal jeg velge?

Innleggav Jepp Dud » ons 25.03.2009 19:17

Om du vil ha et system som er rimelig selvpleiende ville jeg valgt OSX server ihvertfall. Og med 29 brukere er vel xserve hardwaremessig overkvalifisert til oppgaven så der skulle du være trygg. Det viktigste er at løsningen din til en hver tid har minst en backup av seg selv så putt litt penger i en skikkelig fillagringsløsning. F.eks en Drobo koblet til serveren skulle holde. At OSX skulle være noe dårligere på backupløsninger en andre er vel første gang jeg har hørt.

Når det gjelder mail er det vel heller et spørsmål om hvor komplisert det er nødt til å være. OSX har også innebygde Wiki-løsninger slik at de ansatte raskt og enkelt kan sette opp egne "forum/arbeidsted" for å dele informasjon på andre måter enn mail. Det finnes masse annet snadder som er innebygd og lett å bruke i OSX.

Det kan lønne seg å lese seg opp litt på dette og ikke bare stole blindt på det du får anbefalt her i forumet.

Sjekk denne linken for en kjapp innføring i mulighetene i OSX server:
http://itunes.apple.com/WebObjects/MZSt ... =279805844

Drobo (denne kan bygges ut etterhvert som behovet vokser):
http://drobo.com/


8-)

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 


Returner til Apple Xserve



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]