Bruke Xserve som hjemme mac

Diskusjon rundt Apples server platform Xserver

Bruke Xserve som hjemme mac

Innleggav Andreas S » søn 13.12.2009 23:15

Dette er et rent hypotetisk spørsmål og det kommer nok aldri til å skje at eg kommer til å gjøre dette, men det er noe eg har gått å lurt på i lange tider no.

altså, er det mulig å ha en Xserve som datamaskin, stående i et rack, og å forbinde den til tastatur, mus og skjerm med internettkabel/fiberoptisk kabel via en eller annen boks med skjermkort inni?

på ungdomsskolen eg gikk på for noen år siden no, så hadde vi noen små bokser med mest sansynlig bare usb-porter og ett lite skjermkort, hvor vi hadde internett, tastatur og mus inn og skjerm utgang.
det var ingen som kunne svare meg på hvordan disse boksene virket da, så eg vet ingenting om dette...

er det noen her som kan svare meg på dette?

Brukerens avatar
medlem i 190 måneder
 

Re: Bruke Xserve som hjemme mac

Innleggav kairobin » man 14.12.2009 3:32

Det første som eg kom til å tenke på er noe som heter for KVM switch. Men var det flere maskiner koblet opp til denne boksen som det bare var koblet opp til en skjerm, keyboard og mus?

Brukerens avatar
medlem i 185 måneder
 

Re: Bruke Xserve som hjemme mac

Innleggav Staale » man 14.12.2009 8:17

http://discussions.apple.com/message.js ... 99#3804299

Det ser ut til at det er mulig å ha én - 1 - tynnklient tilkoblet. Jeg ser personlig ikke den store nytten i å gjøre det på denne måten (utenom at det er billig), nettverkskabelen legger store begrensninger på hastigheten.

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Re: Bruke Xserve som hjemme mac

Innleggav Andreas S » man 14.12.2009 12:45

om det var flere maskiner koplet til disse boksene vet eg ikke. det var omtrent 20 slike bokser på skolen vår(med skjerm, tastatur og mus), og serveren var plasssert i en annen skole omtrent 1 km unna. så om det var flere maskiner der vet eg ingenting om. disse hadde forresten windows server 2003, og dar dermed ingenting med apple å gjøre.
på datarommet på skolen vår var det bare en forholdsvis stor swich av mer avansert utstyr.

Brukerens avatar
medlem i 190 måneder
 

Re: Bruke Xserve som hjemme mac

Innleggav Staale » tir 15.12.2009 0:31

Ja, og det er nøyaktig hva jeg prater om. Man har en server som utfører alle operasjonen og filhåndteringen, mens tynnklienter tar seg av I/O. Tynnklienter vil i skoletilfellet ditt si de små datamaskinene som dere brukte til å logge på serveren med.

Så, som jeg sa, du kan koble til en tynnklient til Xserve, men jeg forstår ikke hvorfor du vil gjøre det på denne måten.

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Re: Bruke Xserve som hjemme mac

Innleggav kristoff3r » tir 15.12.2009 0:46

Han stiller et hypotetisk spørsmål, der formålet mest sannsynlig er å lære hvordan det kunne/har vært gjort. Spørsmålet er nok stilt av nysjerrighet, og er vil hjelpe trådstarter å forstå mulighetene. Ser ingenting galt med dette, da forum som dette er en fin kanal for å tilegne seg kunnskaper.


Til trådstarter.
Det er riktig som folk sier her, det lar seg gjøre og bruke såkalte tynnklienter for og koble seg opp mot en server som utfører selve arbeidet. Dette kan for mange være resursbesparende, både mtp tid og penger.
Det kan også sammenlignes litt med det "nye" - nemlig cloud computing. Dette er en server et eller annet sted i verden som kjører en virtuell maskin som du kan koble deg på. Dersom du innstalerer software blir det gjort på den eksterne serveren. En av fordelene er at du kan nå filene/programmene etc fra et hvilket som helst sted i verden så lenge du har tilgang til et nett som er koblet opp mot serveren(feks internett).

Dersom du ønsker å lære mer om dette kan du google etter feks terminal server eller tynnklient. Vet ikke hvor utbredt dette er i "mac"verden, men er veldig vanlig i feks windowsbaserte nettverk i bedrifter/skoler.

Ble litt tynt forklart, men er et såppas stort emne at det krever litt av deg dersom du ønsker å finne ut av dette. Har gitt deg noen pekepinner, videre kan du bruke google ;)

kristoff3r

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

Re: Bruke Xserve som hjemme mac

Innleggav morgoth » tir 15.12.2009 1:07

En Xserve er i realiteten en "vanlig" Mac, men optimalisert for visse ting

1: Lite volum, men enkelt å tilgjengelig (man må kun dra ut masinen fra racket, åpne lokket og man har full tilgang til alt).
2: optimalisert for CPU kraft og IO, dvs begrenset med GPU og utvidelsesmuligheter --> Ikke noe gamer rigg.
3: Designet for høy last, derfor mye vifter til kjøling --> BRÅKER
4: Må ha spesielle rack for å montere som det skal (kan sef. sette den under senga).
5: Redundans, det meste kan "hot-swappes" dvs to av alt og en del kan byttes mes serveren kjører.

=> ingen problem å koble denne til en skjerm og tastatur.
==> Har du flere Xserve så kan det være smidig med en KVM switch som er nevnt. Du kan da ha en skjerm/mus/tastatur koblet opp mot mange Xserve
===> Befinner du deg på en fysisk annen lokasjon så kan remote løsninger benyttes.. Dette gjøres gjerne med "Apple Remote Desktop".

En litt fiklete variant for kjøring av flere brukere samtidig kan være å SSHe inn til Xserve samtidig som du har en X11 server kjørende lokalt...
Denne varianten har jeg ved fler annledninger benyttet mot Linux/Solaris servere...(MacBoocPro som klient) trenger da kun åpne for ssh port ut mot internet, og jeg vil kunne kjøre programmene i X11.
Man gjør ikke slikt for å spille, men for å få en jobb gjort.
Sist endret av morgoth den tir 15.12.2009 1:25, endret 1 gang
medlem i 203 måneder
 

Re: Bruke Xserve som hjemme mac

Innleggav simen » tir 15.12.2009 1:23


Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Bruke Xserve som hjemme mac

Innleggav arokh » tor 20.05.2010 13:45

Staale skrev:http://discussions.apple.com/message.jspa?messageID=3804299#3804299

Det ser ut til at det er mulig å ha én - 1 - tynnklient tilkoblet. Jeg ser personlig ikke den store nytten i å gjøre det på denne måten (utenom at det er billig), nettverkskabelen legger store begrensninger på hastigheten.


Dette stemmer ikke. Den posten er fra 2006, det er kommet flere alternativer for RDP (remote desktop protocol) for OSX. Sjekk ut Aqua connect som simen linket til.
medlem i 213 måneder
 


Returner til Apple Xserve



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere