MacBook Air hacket på 2 minutter

Re: Mac Air hacket på 2 minutter

Innleggav quadra800 » fre 28.03.2008 14:42

Wachky: På de gamle macene kom Internet Explorer 5 også med. (Tror det var IE5, men er ikke sikker.) Dashboard er også til en viss grad en internettleser. :-P
ITAvisen skrev:Reglene tillot kun angrep på programvare allerede preinstallert på Macen, så sårbarheten må ligge i Apple Safari nettleser.

ITAvisen antyder her at det eneste programmet som følger med en mac som bruker internett er Safari, og det er totalt feil! Det er enda et eksempel på ITAvisens elendige artikkelforfattere. Hadde det enda vært en blåkopi... Da hadde det ihvertfall vært mindre feil i artiklene. St. Anders' sa uansett ikke noe feil.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Mac Air hacket på 2 minutter

Innleggav Wackhy » fre 28.03.2008 14:49

Jeg er fullt klar over at de gamle (stikkordet er gamle) maskinene kom med Internet Explorer 5, men det er en del år siden nå, og det argumentet faller av seg selv...
Det ITAvisen skriver her er helt korrekt, feilen må ligge i Safari, siden det er et anrep som ble gjort via en nettside. Jeg har vanskelig for å se hvordan det da kan være Fontbook sin feil f.eks...

Dashboard bruker forøvrig WebKit til å åpne nettsider, som også Safari bruker, så Dashboard bruker da Safari til å åpne nettsider.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: Mac Air hacket på 2 minutter

Innleggav Linge » fre 28.03.2008 14:51

Hmmm.... hvem ville vel hacke en av de andre PC´ene, man fikk jo maskinen som premie, da prøver jo alle å hacke mac først, så kommer de andre maskinene i andre rekke :bitchin:

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Re: Mac Air hacket på 2 minutter

Innleggav Millad » fre 28.03.2008 15:12

Jeg synes dette er bare tull og buzz,

More hating = More Talking = More Apple interest som besøker apple.com som vil vite hva er macbook air og hvorfor er den så "lett" å hacke.

Seriøst folkens tror dere på det hehe Det der er akkurat som hiphop :P

Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Re: Mac Air hacket på 2 minutter

Innleggav kolby » fre 28.03.2008 15:48

Wackhy skrev:Det ITAvisen skriver her er helt korrekt, feilen må ligge i Safari, siden det er et anrep som ble gjort via en nettside. Jeg har vanskelig for å se hvordan det da kan være Fontbook sin feil f.eks...

En feil i for eksempel QuickTime kan føre til at den feilen går gjennom i mange flere programmer enn bare QuickTime Player. iTunes, Front Row, Quick Look, HandBrake, Roxio Toast, iChat osv., tar alle i bruk QuickTime. Jeg sier ikke at feilen ikke ligger i Safari, men at det er mulig at det er et annet sted feilen ligger. For alt vi vet kan det ha vært en fil som ble lastet ned, og som deretter benytter seg av noe helt annet enn Safari.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Re: MacBook Air hacket på 2 minutter

Innleggav sungame » fre 28.03.2008 16:12

Hos security.itworld.com står om Miller at "He was the first contestant to attempt an attack on any of the systems." Kanskje ikke så rart at Macen blei hacka først når det var den som blei forsøkt hacka først?

Imidlertid er det en kjent sak at Safari ikke er helt tipptopp sikkerhetsmessig. Se f.eks http://www.idg.no/computerworld/article89108.ece.

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Re: MacBook Air hacket på 2 minutter

Innleggav alexo89 » fre 28.03.2008 16:49

rart at det kun tok 2 min

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Re: MacBook Air hacket på 2 minutter

Innleggav trydl » fre 28.03.2008 17:12

Ikke så rart.
Ingen klarte å bryte seg inn den første dagen. Da var kun utvendige angrep tillatt.

Dag 2 åpnet de for at man kunne sende e-post til maskinen med lenker man måtte klikke på for å gå til en web-side som kunne innholde farlig kode.
Denne web-siden var forberedt på forhånd - ingen har sagt noe om hvor lang tid det hadde tatt å skrive den farlige koden som lå på denne siden.

Så dette viser bare at man, også på Mac, skal være forsiktig med å klikke på tvilsomme lenker og å besøke skumle web-sider.

Uansett er dette ikke bra, og jeg håper/regner med at Apple fikser det rimelig fort.
medlem i 250 måneder
 

Re: MacBook Air hacket på 2 minutter

Innleggav alexo89 » fre 28.03.2008 17:35

altså litt juksing

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Re: MacBook Air hacket på 2 minutter

Innleggav eljono90 » fre 28.03.2008 17:37

Detta er kjipt da.. For dette betyr jo egentlig at Vista og Linux er mer sikker enn Leopard..
medlem i 197 måneder
 

Re: MacBook Air hacket på 2 minutter

Innleggav Polymorph » fre 28.03.2008 17:42

Kjempeflott med sånne events, får får de tettet hullene før de blir misbrukt.

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: MacBook Air hacket på 2 minutter

Innleggav anine93 » fre 28.03.2008 17:51

Skumle saker. Jeg lurer også på hvor lenge Mac kommer til å være virusfritt. Det kommer vel mer og mer av det antakeligvis. Synd
medlem i 194 måneder
 

Re: MacBook Air hacket på 2 minutter

Innleggav eljono90 » fre 28.03.2008 17:55

Enig.. Dette er absolutt ikke ett steg i riktig retning..
medlem i 197 måneder
 

Re: MacBook Air hacket på 2 minutter

Innleggav kolby » fre 28.03.2008 17:59

Raset i Ålesund har ikke gjort Norge til verdens farligste land. Prøv å sett ting i perspektiv så slipper man å komme med ting som «Windows er sikrere enn OS X» når sånt som dette dukker opp.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Re: MacBook Air hacket på 2 minutter

Innleggav eljono90 » fre 28.03.2008 18:05

Men det betyr jo i teorien dette da.. Eller kanskje ikke sikrere men det setter jo ikke akkurat Leopard i bra lys eller blir ikke framstille som sikkert...
medlem i 197 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til MacBook Air



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron