MacBook Air hacket på 2 minutter

Re: MacBook Air hacket på 2 minutter

Innleggav anine93 » fre 28.03.2008 18:09

Nei, det er jeg helt enig i. Det er ikke bra.
medlem i 194 måneder
 

Re: MacBook Air hacket på 2 minutter

Innleggav kolby » fre 28.03.2008 18:09

I hvilken teori da?

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Re: MacBook Air hacket på 2 minutter

Innleggav Henrik Christiansen » fre 28.03.2008 20:21

eljono90 skrev:Men det betyr jo i teorien dette da.. Eller kanskje ikke sikrere men det setter jo ikke akkurat Leopard i bra lys eller blir ikke framstille som sikkert...

Les innlegget ditt en gang til, se på hva du har skrevet og så skriver du det igjen.
Jeg skjønte ingenting av det innlegget ditt.

Brukerens avatar
medlem i 202 måneder
 

Re: MacBook Air hacket på 2 minutter

Innleggav eljono90 » fre 28.03.2008 20:49

Hehe sorry.. Jeg mente at i teorien er jo Leopard lettere og hacke.. Det betyr jo at det er vanskligere og hacke en Vista Pc enn en Mac.. Men Vista har jo virus også så Leopard eier...

Selv syntes jeg ikke det er spesielt godt å vite at dette som nå har skjedd, er mulig.. Det setter ikke Leopard i ett spesielt godt lys..
medlem i 197 måneder
 

Re: MacBook Air hacket på 2 minutter

Innleggav Henrik Christiansen » fre 28.03.2008 20:57

Hvordan klarer du å trekke den konklusjonen med at Leopard er lettere å hacke enn Vista, og at Vista da er vanskeligere?

Brukerens avatar
medlem i 202 måneder
 

Re: MacBook Air hacket på 2 minutter

Innleggav eljono90 » fre 28.03.2008 21:05

Så vidt jeg har forstått så var det jo Vista og Linux tilstede for å prøve og hacke.. Men de greide og hacke Leopard først.. Sier ikke at Leopard er dårligere assa.. Har Mac og liker den bedre enn PC..

http://www.idg.no/computerworld/article92478.ece
medlem i 197 måneder
 

Re: MacBook Air hacket på 2 minutter

Innleggav tomen » fre 28.03.2008 23:35

Egentlig synes jeg det er fint at dette skjer, så kan Mac-fantaster komme seg litt ned på jorda. Dette likte ikke mr.jobs. Garantert.
medlem i 236 måneder
 

Re: MacBook Air hacket på 2 minutter

Innleggav quadra800 » fre 28.03.2008 23:52

Det var jo ikke samme person som prøvde å hacke alle tre maskinene, så... synd det, eljono90.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: MacBook Air hacket på 2 minutter

Innleggav devo » lør 29.03.2008 0:09

Fader dette er og blir noe forbanna vas. Alltid er det store news hver gang OS X blir "hacka". Jada, "hacka". Du "hacker" også OS X hvis du gjør noe det ikke er ment for å gjøre. Eks: Fjerner dock helt, endrer utseende osv... "Alle" hacker jo iPhone, noe som egentlig beskriver hvor lett det egentlig er, hvis man bare setter folk på jobben. Men da må også noen godta noe, eller være direkte tilkoblet (via usb/firewire, ikke nettverk seff).

Altså, hacking er et alt for vidt og bredt begrep. Men la oss se på det som skjedde. Han fikk altså noen til å aktivt godta noe på mac-en. Spørsmålet er da: Hvordan tar dette seg ut hos mottakeren/offeret? Må man skrive inn passord og godta eller skjer det bare helt uten at en merker noe? Dette er vesentlig for oss som brukere.

Og hvor mye kontroll får man? Er det snakk om at man kan browse filer eller er det full root-tilgang? Nei, dette er alt for diffust, og til konkurranse-arrangørene velger å slippe infoen angående hacket, er og blir dette et av mange forsøk på å hacke os x som ikke egentlig betyr noe for oss brukere.

Nei, Vista er ikke tryggere, linux er ikke best. Vi har ikke tapt noe, dette er bare enda et bevis på at ikke man kan hacke OS X uten at noen aktivt gjør noe/merker noe. Inntil den dagen velger jeg å stole på OS X. Gimme some proof!

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Re: MacBook Air hacket på 2 minutter

Innleggav eljono90 » lør 29.03.2008 1:21

Vi er alle enige om at Leopard er bra iallefall.. Det er synd at dette skjer, men det viser (syntes jeg, siden dere er uenige) at man ikke kan være så naive og tro at det er så trygt.. Men er nok tryggere en Vista..
medlem i 197 måneder
 

Re: MacBook Air hacket på 2 minutter

Innleggav bep » lør 29.03.2008 2:52

Det er skrive mykje vas i denne tråden.

Dersom dette er på linje med hacket til iPhone/iPod touch, som gir root-tilgang til maskina, så er dette svært alvorleg.

MAC-fantastar bør tenke seg om to gonger.

Eg ville ikkje brukt Safari, for å seie det slik.
medlem i 192 måneder
 

Re: MacBook Air hacket på 2 minutter

Innleggav quadra800 » lør 29.03.2008 12:18

For å få root-tilgang må du autentisere i en terminal, så det er ikke det som skjer. Grunnen til at hackerne kan få root-tilgang på iPhone er at passordet alltid er det samme. Enten "alpine" eller "dottie" Du kan på ingen måte sammenligne en Mac og en iPhone sikkerhetsmessig.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: MacBook Air hacket på 2 minutter

Innleggav wilhel1812 » man 31.03.2008 2:20

bep skrev:Det er skrive mykje vas i denne tråden.

Dersom dette er på linje med hacket til iPhone/iPod touch, som gir root-tilgang til maskina, så er dette svært alvorleg.

MAC-fantastar bør tenke seg om to gonger.

Eg ville ikkje brukt Safari, for å seie det slik.

av alle de gangene safari har blitt brukt har det skjedd en gang at en maskin har blitt såkalt hacket ved at brukerer gikk in på en farlig nettside frivillig og skrev sikker inn adminpassord. hvor mange ganger har ikke maskiner blitt hacked vha firefox eller ie. safari er nok den sikreste browseren som noen gang har sett dagens lys om dette er første gang den har blitt brukt til å hacke en maskin.

Seriøst, hvor stor sjanse er det for at noen skal angripe deg om du bruker safari? at en person skal velge ut akurat deg av alle de millioner av safari brukere

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Re: MacBook Air hacket på 2 minutter

Innleggav sortebill » man 31.03.2008 17:19

Jeg synes dette er veldig positivt. En hacker har funnet et hull i safari som kunne utnyttes, nå vet Apple om dette hullet og vil garantert gjøre alt for å tette det så fort som mulig. Men hva er det egentlig vi er så redde for? Det er ETT hull i osx, hvor mange vet om nettop dette hullet? Jeg tipper i underkant av 100 mennesker, kanskje så lite som 5-10. Hvem av dem vil aktivt utnytte dette hullet? Kanskje 1 eller 2, mest sannsynlig ingen. Dette hullet tettes nok i løpet av relativt kort tid, det er bra at en hacker i en slik konkurranse fant dette hullet, hadde det ikke vært tilfellet kunne det blitt utnyttet av ondsinnede mennesker i mye større grad om det var de som fant det og holdt tett om dets eksistens.

Og på den andre side sett, bruker måtte aktivt gå inn og gjøre noe for at hullet skulle kunne utnyttes, de fleste av oss bruker jo uansett safari til uskyldig surfing, lesing av nyheter og trolling på forum som dette, hvor stor sannsynlighet er det for at f.eks. mac1.no sender deg videre til en side som har denne ondsinnede koden? Meget meget liten.

Men enig med enkelte her, vel mye fanatisme ute og går, stol aldri på en datamaskin 100%.

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: MacBook Air hacket på 2 minutter

Innleggav trydl » man 31.03.2008 17:31

Men den måten det er gjort på er jo litt tvilsom.
Han visste om dette hullet før konkurransen (han hadde jo klargjort en web-side med den farlige koden før konferansen begynte). Han skulle selvfølgelig varslet Apple om dette med en gang. Istedet brukte han dette til egen vinning (10000$, en ny Mac, "cred" i hackermiljøet og han oppnådde å "sverte" Apple).

Hullet er forøvrig tettet i de siste nightly builds av WebKit.
medlem i 250 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til MacBook Air



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]