Fra HD til SSD i MB Air

Fra HD til SSD i MB Air

Innleggav olindtve » tor 03.04.2008 0:18

Jeg sitter og vurderer forskjellige løsninger i forbindelse med at jeg vurderer kjøp av en MacBook Air.

Hovedvurderingen er om jeg skal gå for SSD-disk eller den vanlige HD'en. Har noen her testet de opp mot hverandre ytelsesmessig, evt funnet sted på nettet som gjør dette?

Og er det mulig, hvis jeg kjøper med HD, å på sikt kjøpe løs SSD-disk og sette inn istedenfor HD'en? Vet dette skal funke bl.a. på vanlige laptops, så lurer på om dette er en potensiell løsning. Slik kunne man jo kjøpt med HD idag, og så på sikt, når SSD har sunket ytterligere i pris, vurdere å sette inn dette istedenfor.

Noen som vet/tør å tenke høyt?

Thanks.

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Fra HD til SSD i MB Air

Innleggav audub » tor 03.04.2008 9:23

Jeg har selv en MBA med 80GB HD, og jeg har sett litt på det samme som deg. Såvidt jeg vet skal det være mulig å bytte disk i MacBook Air, men det sies at det er litt mer tricky enn man kanskje er vant til. Disken er utviklet av samsung og benytter en ZIF-kobling, isteden for PATA - som er vanlig på slike disker.

Harddisken i MBA er også bare 5 mm høy. De fleste 1,8" disker er 8 mm høye. Derfor er 80GB det største som finnes til MBA i dag.

Jeg angrer ikke på kjøpet av 80GB-disken. Den er kanskje tregere, men jeg er avhengig av de ekstra GB med plass - så får jeg heller vurdere SSD når jeg får mer kapasitet billigere..
medlem i 197 måneder
 

Re: Fra HD til SSD i MB Air

Innleggav csharp » tor 03.04.2008 9:31

Jeg mener faktisk å ha lest at SSD disker er tregere enn vanlig disk i mange sammenhenger, særlig når det gjelder overføringshastiget. Tilgangshastigheten er nok raskere på SSD, tho.
medlem i 213 måneder
 

Re: Fra HD til SSD i MB Air

Innleggav tomklaus » tor 03.04.2008 9:38

Her er en test som jeg tror vil besvare spørsmålene ang. hastighet

http://www.macworld.com/article/132192/ ... r_ssd.html
medlem i 225 måneder
 

Re: Fra HD til SSD i MB Air

Innleggav olindtve » tor 03.04.2008 12:05

Tusen takk for tips om tester ang hastighet og ytelse på SSD vs HD.

Når det gjelder mulighetene for å sette inn SSD-disk i maskinen, så har ihvertfall ifixit en fin guide på hvordan man bytter disken, og det virker ut ifra guiden faktisk endel lettere enn f.eks på min 12" PB G4. Så helt sjanseløst er det ikke, men garantien ryker jo...

Men finnes det SSD-disker på markedet som passer inn i boksen? Og som har de rette koblingene?

(Link til ifixit.com: http://www.ifixit.com/Guide/First-Look/Mac/MacBook-Air)

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Fra HD til SSD i MB Air

Innleggav Dorkfish » tor 03.04.2008 12:14

Men husk at det er lettere å omvende Trond Giske til en kristen enn det er å bytte HD i en 12 tommers PowerBook. Så det betyr ikke at det er enkelt allikevel.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 194 måneder
 

Re: Fra HD til SSD i MB Air

Innleggav lobster » tor 24.07.2008 15:47

Noen som vet/tror det vil være mulig å f.eks kjøpe en MBA m/64GB SSD nå, og senere levere den inn til et autorisert verksted for oppgradering når større disker blir tilgjengelig?

Vil på ingen måte miste garantien, så det er uaktuelt å gjøre noe sånt selv.
medlem i 205 måneder
 


Returner til MacBook Air



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]