batteri 92 % Health etter 9 cycles

batteri 92 % Health etter 9 cycles

Innleggav nick5000 » ons 02.07.2008 11:52

Var på 97 % og 2 cycles da jeg kjøpte den for 2 uker siden, og er nå altså på 92%. Er det normalt?
medlem i 198 måneder
 

Re: batteri 92 % Health etter 9 cycles

Innleggav bensen » ons 02.07.2008 11:53

Hmmm :-/ Rart. Jeg har 54 cycles og fortsatt 100%.
Kanskje noe feil på batteriet... :-/

Brukerens avatar
medlem i 190 måneder
 

Re: batteri 92 % Health etter 9 cycles

Innleggav JTE90 » ons 02.07.2008 12:44

nick5000 skrev:Var på 97 % og 2 cycles da jeg kjøpte den for 2 uker siden, og er nå altså på 92%. Er det normalt?


Mitt forrige døde (gikk til 0%) etter ca. 40 cycles... det fikk jeg igjen på garantien :)

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Re: batteri 92 % Health etter 9 cycles

Innleggav acimi » ons 02.07.2008 13:44

er på 279 cycles og fortsatt 100%, så det er vel en garantisak :)
medlem i 194 måneder
 

Re: batteri 92 % Health etter 9 cycles

Innleggav dabear » ons 02.07.2008 13:45

Det er ikke unormalt så vidt jeg veit; jeg opplevde sjøl at batterikapasiteten gikk raskt ned til 93% da jeg hadde hatt macbooken i noen uker. Bruk maskina på batteriet daglig og husk å rekalibrere batteriet ca hver måned.

Batterikapasiteten på macbooken min har variert mellom 96%-100% i det siste, men har stabilisert seg på 100% ved 103 sykluser.

Dersom batterikapasiteten fortsetter å være dårlig i lang tid framover, så tar du kontakt med en apple-forhandler. Der vil du få bedre råd og/eller erstatta batteriet ditt.

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Re: batteri 92 % Health etter 9 cycles

Innleggav Haukevinge » ons 02.07.2008 14:00

Mitt batteri på min MBP som er ca 3 mnd gammel har 55 cycles og hopper mellom 92 og 96% akkurat når den føler for det :-/ En dag så jeg den var nede på 90% men etter en omstart så var den på 94% og der har den ligget de siste 2 dagene..
Har hørt en plass her at man helst ikke skal ha laderen i maskinen for mye etter at batteriet er oppladet og lampa lyser grønt.. Skader det batteriet når man har laderen i for lenge? Og hva er for lenge? For mye av arbeidet jeg gjør tapper batteriet tomt på en halv time.....

Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: batteri 92 % Health etter 9 cycles

Innleggav JTE90 » ons 02.07.2008 17:02

Ja det er skadelig for oppladbare batterier å bli hardt overladet, slik er det med alle typer oppladbare, f.eks. mobiltelefoner... burde forsåvidt ikke være så veldig vanskelig å sette en sperre på batteriene, som sier at når de er fulle så stopper de å lade, men det vet jeg lite om :P

men som sagt, vet av erfaring at dersom batteriet ditt tilslutt dør vil det gå på garanti :bitchin:

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Re: batteri 92 % Health etter 9 cycles

Innleggav Haukevinge » ons 02.07.2008 17:53

Hvor langt ned i helse og opp i sykluser må man være for å få nytt batteri på garanti ca?
Regner med at hvis jeg når 200 sykluser så er helsa kanskje 70%, og 200 sykluser tilsvarer jo kanskje 1 års bruk? Og vil garantien på batteriet gå ut etter ett år eller er det 2?

Og en ting til sånn i farta.. La oss si at de jobbene jeg gjør som krever mye strøm, som 3D arbeid og rendering, det trekker jo jæklig mye. Og kanskje bf2 i ny og ne. Ville det ikke da egnetlig være best å ta ut batteriet og bare ha laderen plugget i?

Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: batteri 92 % Health etter 9 cycles

Innleggav dabear » ons 02.07.2008 19:59

Batteriet lades ikke når det er fullada, så det spiller ingen rolle.

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Re: batteri 92 % Health etter 9 cycles

Innleggav JTE90 » ons 02.07.2008 21:55

Haukevinge skrev:Hvor langt ned i helse og opp i sykluser må man være for å få nytt batteri på garanti ca?
Regner med at hvis jeg når 200 sykluser så er helsa kanskje 70%, og 200 sykluser tilsvarer jo kanskje 1 års bruk? Og vil garantien på batteriet gå ut etter ett år eller er det 2?

Og en ting til sånn i farta.. La oss si at de jobbene jeg gjør som krever mye strøm, som 3D arbeid og rendering, det trekker jo jæklig mye. Og kanskje bf2 i ny og ne. Ville det ikke da egnetlig være best å ta ut batteriet og bare ha laderen plugget i?


Tja, med tanke på at batteriet er en del av "pakken" ved dataen så regner jeg med at det er 3års garanti, som på maskinen selv...

Til det siste, hvor mye strøm det du driver med på Macen tar skal ikke ha noenting å si for garantien, den er jo lagd for å kjøre programmene ;)

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Re: batteri 92 % Health etter 9 cycles

Innleggav nick5000 » ons 02.07.2008 22:12

Takk for tilbakemeldinger og erfaringer.
Nå i kveld er Health oppe i 97 % !
Jeg holder øye med det noen uker. Det er vel kanskje normale svingninger da.
medlem i 198 måneder
 

Re: batteri 92 % Health etter 9 cycles

Innleggav Staale » ons 02.07.2008 22:59

Her er det mye faktafeil!!

For det første, det er ikke skadelig å ha laderen koblet i hele tiden, du kan ikke lade batteriet for mye, da li-ion batterier er såkalte smarte batterier. Gamle NiMh-batterier (finnes ikke i bærbare maskiner) har et "minne", disse må ikke overlades og bør lades helt ut med jevne mellomrom.

For det andre så lader du macen selv om lampen på magsafe-pluggen lyser grønt. Apple sier selv at batteriet slipper seg ned til 95% og blir ladet opp igjen til 100%. Det er ikke anbefalt av apple å bruke macbook uten batteri (kun kabel), men det bør ikke være noe problem. Husk likevel på at magsafe detter fort ut og det er kjedelig!!

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: batteri 92 % Health etter 9 cycles

Innleggav iEdvard » tor 03.07.2008 21:34

Ser at man bør rekalibere batteriet, men for oss som ikkje veit kva det betyr, så hadde det vert fint å vite:)

Så, kva betyr ordet "rekalibere"?

Mvh
Edvard B.

Brukerens avatar
medlem i 194 måneder
 

Re: batteri 92 % Health etter 9 cycles

Innleggav Haukevinge » tor 03.07.2008 21:38

Om jeg ikke tar feil så er rekalibrering følgende:

1. Lade opp batteriet til lampa lyser grønt.
2. Ta ut laderen og bruk macen til den går tom for batteri og går i dvale.
3. La den stå i dvale til lampa slutter å pulsere.
4. Lad opp batteriet til lampa lyser grønt igjen.

Tror ikke det skal være verre enn det..

Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 


Returner til MacBook Air



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron