Macbook Air 2011 fryser daglig

Macbook Air 2011 fryser daglig

Innleggav SM411 » søn 05.08.2012 12:14

Hei. Jeg har hatt min Macbook Air i snart et år. Den har hatt en tendens til å fryse ganske ofte. For å få gang på maskinen igjen har eneste løsning vært å holde inne strømknappen i noen sekunder og så skru den på igjen.

Frysingen skjer både når jeg bruker Macen og når den sviver med skjermsparer på. Jeg har ikke merket noen spesielle programmer som kjører hver gang den fryser. Problemet er veldig likt Chrome-crashen som 2012 versjonen opplevde, men min Mac fryser uavhengig av om Chrome kjører.

Problemet oppsto i OSX Lion, og har ikke blitt bedre eller verre i Mountain Lion.
medlem i 200 måneder
 

Re: Macbook Air 2011 fryser daglig

Innleggav Master_Gismo » søn 05.08.2012 13:23

Nå vet ikke jeg hva du har prøvd eller hvor erfaren du er, så da begynner jeg fra starten.

Om du holder CMD knappen nede og trykker tab(knappen under 1 på venstre side). Kommer det da opp bare ikonet til programmene du bruker nå?
finder får du ikke lukket, den skal stå der.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Macbook Air 2011 fryser daglig

Innleggav smurfelurf » søn 05.08.2012 13:24

Jeg hadde det samme problemet som deg for en stund siden, og det løste seg ved å bytte ut harddisken med en SSD-disk, samt legge til mere minne. Etter det har jeg så å si aldri sett en eneste badeball.
medlem i 153 måneder
 

Re: Macbook Air 2011 fryser daglig

Innleggav SM411 » søn 05.08.2012 13:41

Alt er låst. Både Cmd+Alt+Esc og cmd+tab funker ikke. Ingenting responderer. Er PCen i dvalemodus får jeg ikke i gang skjermen.

Macbook Air mid 2011 er den som ble levert med spesial-ssd og loddet ram, så kan ikke bytte det.

Har vurdert å reinstalere OSX, men om jeg gjenoppretter fra Timemachine, vil det kunne gjenopprette problemet? Jeg er nemmelig redd for at det er et program som krasjer Macen, og ikke hardware-feil.
medlem i 200 måneder
 

Re: Macbook Air 2011 fryser daglig

Innleggav Nikoraisan » søn 05.08.2012 13:58

smurfelurf skrev:Jeg hadde det samme problemet som deg for en stund siden, og det løste seg ved å bytte ut harddisken med en SSD-disk, samt legge til mere minne. Etter det har jeg så å si aldri sett en eneste badeball.

på en air?

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Re: Macbook Air 2011 fryser daglig

Innleggav smurfelurf » søn 05.08.2012 14:59

Nikoraisan skrev:
smurfelurf skrev:Jeg hadde det samme problemet som deg for en stund siden, og det løste seg ved å bytte ut harddisken med en SSD-disk, samt legge til mere minne. Etter det har jeg så å si aldri sett en eneste badeball.

på en air?


Sorry, jeg har MBP. Leste første innlegg litt for kjapt :rolls eyes:
medlem i 153 måneder
 

Re: Macbook Air 2011 fryser daglig

Innleggav SM411 » søn 05.08.2012 15:00

Sitter å vurderer om jeg skal ta en full reinstalasjon nå. Er det noe jeg bør forsøke før jeg går til et så drastisk skritt?
medlem i 200 måneder
 

Re: Macbook Air 2011 fryser daglig

Innleggav SM411 » fre 10.08.2012 16:55

For andre som opplever dette problemet, tror jeg at jeg fikset det ved å reparere diskrettigheter i Diskverktøy.
medlem i 200 måneder
 

Re: Macbook Air 2011 fryser daglig

Innleggav SM411 » man 15.07.2013 22:45

Jeg vet at jeg necroposter i min egen tråd, men problemet har egentlig ikke fikset seg. Det er nesten et år siden jeg postet sist.

Macen crasher fortsatt helt tilfeldig. Noen ganger når jeg arbeider i word, noen ganger når jeg ser på film, noen ganger når jeg surfer på nettet og noen ganger når macen står og går for seg selv.

Jeg tror problemet oppstår skjeldnere nå enn tidligere, men det kan ha med at jeg har brukt Macen mindre det siste året. Jeg vil nå anta at Macen crasher et sted mellom hver 10-20 maskintime (timer jeg bruker Macen).

Finnes det en salgs errorlogg som jeg kan sjekke hva som førte til problemet?
medlem i 200 måneder
 

Re: Macbook Air 2011 fryser daglig

Innleggav T.B.Hansen » man 15.07.2013 22:55

SM411 skrev:Sitter å vurderer om jeg skal ta en full reinstalasjon nå. Er det noe jeg bør forsøke før jeg går til et så drastisk skritt?

Absolutt. Full reinstallasjon tar veldig mye tid, og som du nevnte ovenfor, risikerer du å gjenopprette feilen om du kopierer programmer og/eller brukerinnstillinger fra backup.

Bortsett fra noen sjeldne tilfeller, der feilen ligger i maskinvaren, eller om disken din er helt full, skyldes problemer som dette at det er installert programvare, systemtillegg eller hardware-drivere som ikke er kompatibelt med den installerte versjonen av Mac OS.

Sjekk at all programvare og systemtillegg er oppdatert til siste versjon. Om du har installert programvare som er gammel og ikke kan oppdateres, bør du avinstallere den. Bruk AppZapper, AppCleaner e.l., og søk for sikkerhets skyld om det likevel ligger filer igjen i systemet.

Dessverre kan «løse» filer etter avinstallert programvare også skape problemer — så det kan være bryet verdt å lete etter slike «rester».

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Macbook Air 2011 fryser daglig

Innleggav SM411 » man 15.07.2013 22:58

Takk for svar. Har googlet litt nå (har en tendens til å spørre før jeg googler :rolls eyes: , og kom over denne tråden som omfatter akkuratt mitt problem. https://discussions.apple.com/thread/32 ... 0&tstart=0

Har ikke fått tid til å lese helt gjennom den, men til nå virker det som restart av PRAM og SMC er det som er anbefalt av Apple i lignende feil.
medlem i 200 måneder
 

Re: Macbook Air 2011 fryser daglig

Innleggav T.B.Hansen » man 15.07.2013 23:00

Slik resetting er standardprosedyre ved mistanke om feil. Men det vil ikke løse problemene, om de skyldes inkompatibel programvare...

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Macbook Air 2011 fryser daglig

Innleggav SM411 » man 15.07.2013 23:02

Så det er ingen risk med å teste disse løsningene og se om det hjelper? I såfall vil jeg teste det og se om Macen holder seg stabil i en uke. Hvis den gjør det vil jeg rapportere tilbake.

Jeg har nemmelig ikke misstanke om noen spesiell programvare som kan føre til feilen, men om jeg ikke lykkes vil jeg nok gå for en clean install og håpe det hjelper.
medlem i 200 måneder
 

Re: Macbook Air 2011 fryser daglig

Innleggav T.B.Hansen » tir 16.07.2013 10:59

En «clean install» vil hjelpe, om du installerer og setter opp all programvare fra bunnen av, oppdaterer alt til siste versjon, og ikke installerer programvare som ikke virker skikkelig med den OS-versjonen du bruker — og ikke importerer noe (annet enn dokumenter) fra backup.

Som sagt tar dette veldig mye tid. Om man bare er litt systematisk, er det mye raskere å finne og eliminere eventuelle årsaker «manuelt».

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Macbook Air 2011 fryser daglig

Innleggav petrus764 » tir 16.07.2013 11:19

Hvis jeg var deg ville jeg resatt SMC og NVRAM/PRAM samt tatt en clean install til mountain lion. Oppdater alle programvare fra Apple via eple - programvareoppdatering.

Så ville jeg ikke installert noe 3. parts programvare på en liten ukes tid. Bruk macen regelmessig med Safari og quicktime. Hvis alt fungerer over en viss periode da, vet du at problemet er software. Hvis den derimot fortsetter å fryse er problemet hardware-relatert og du må ta den med til kjøpested for reklamasjon.

Viser det seg at du må reklamere bør du ta med Macen mens den har klikket, sånn at du kan vise frem hva som skjer til verkstedet.

Brukerens avatar
medlem i 185 måneder
 

Neste

Returner til MacBook Air



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]