Batterikapasitet på nye MBA

Batterikapasitet på nye MBA

Innleggav Sunroad » ons 16.10.2013 22:37

Jeg har i dag fått min nye MacBook Air og lurer litt på batterikapasitet. I alle tester jeg har lest ang maccen har den bare fått skryt. 12 timer med fult kjør av programmer og video, ingen problemer, men jeg føler ikke dette stemmer. Jeg tok i bruk maccen rundt kl. 13:00, da uten å lade den opp, men når jeg skulle oppdatere programvaren via App Store ble jeg anbefalt å sette ladekabelen i, og det gjorde jeg. Da oppdateringene var ferdig tok jeg ladekabelen ut og brukte maccen til batterikapasiteten var nede på 8%, da satte jeg kabelen i og ladet fullt opp. Nå; kl. 22:30 er kapasiteten nede på 87% og jeg har bare brukt maskinen til surfing. Blåtann er skrudd av og lysstyrken på skjermen har bare 3 prikker, altså ganske mørk skjerm. Lyset på tastaturet er på, men drar det så mye strøm?

Noen som kan gi meg tips eller linke opp til andre slike utfordringer på forumet? Har prøvd å søke, men får opp så utallig mange at jeg orker ikke lese mere.

Las en artikkel på en blogg og der ble det diskutert noe om at batterier trenges å "trenes" opp, er det noe i dette eller er det bare en myte?

Dette er første gang jeg har mac, så jeg er totalt uerfaren. De programvinduene nede på skjermen, ligger de i bakgrunnen å kjører (som de programmene som ligger til høyre i en windowsmaskin)? Kan de evt. tappe batteriet og skape min frustrasjon?

Spec: 1,7 GHz Intel Core i7, 8 GB RAM, 512GB SSD-flash disk, Intel HD Graphics 5000 1024 MB

Håper noen der ute kan hjelpe meg :) På førehand tusen takk :)
medlem i 125 måneder
 

Re: Batterikapasitet på nye MBA

Innleggav Valotunk » ons 16.10.2013 23:05

medlem i 198 måneder
 

Re: Batterikapasitet på nye MBA

Innleggav ihlhaug » søn 27.10.2013 11:00

Jeg har også nye MBA og etter jeg nå la inn Mavericks så har utrolig nok batteritiden gått fra rundt 12 timer og ned til kun 7. Når den varer så lenge har jeg på ca 50% lys og bruker den kun til spotify og web browsing, så gjett om jeg ble overrasket igår etter at jeg installerte det nye OS´et. Noen andre som har opplevd det samme?

Brukerens avatar
medlem i 186 måneder
 

Re: Batterikapasitet på nye MBA

Innleggav haugenk » søn 27.10.2013 13:23

Samme her, 7 timer etter Mavericks:-(
medlem i 138 måneder
 

Re: Batterikapasitet på nye MBA

Innleggav ihlhaug » søn 27.10.2013 14:16

Min MBA har enda ikke indexert seg, står bare "beregner indexeringstid" hele tiden. Kan det ha noe med dette å gjøre? Så litt på noen andre forumer også, og er visst mange som sliter med dette..

Brukerens avatar
medlem i 186 måneder
 

Re: Batterikapasitet på nye MBA

Innleggav haugenk » søn 27.10.2013 17:46

En ting er i alle fall sikkert: Det går slett ikke an å stole på XX.YY til tomt i topp-menyen. Dette har svingt i løpet av de siste 5 minuttene på min MBA fra 4:36 til 8:35, så her er estimatene rimelig tvilsomme. Husker ikke at det var sånne svigninger i Mountain LIon...
medlem i 138 måneder
 

Re: Batterikapasitet på nye MBA

Innleggav ihlhaug » søn 27.10.2013 18:06

Min er nå på 19% etter snart 5 timers bruk (kun spotify og litt surfing). Ser på aktivitetsmonitoren at indexeringen tar utrolig mye batteri, selv etter jeg prøvde å starte den på nytt via terminal. Tror nok dette ender opp i å installere Mavericks på nytt dessverre :( Hvis det ikke virker da så er det tilbake til ML.

Brukerens avatar
medlem i 186 måneder
 

Re: Batterikapasitet på nye MBA

Innleggav ihlhaug » tir 29.10.2013 14:41

Jeg la inn Mavericks på nytt (clean) og hadde ikke problemet lengre, helt til jeg innstallerte en oppdatering via app store (EFI et eller annet). Etter det ble maskinen treg igjen og batteritiden halvert, så gjorte ny Mavericks installasjon, igjen, og nå fungere den fint (har ikke oppdatert EFI igjen).

Brukerens avatar
medlem i 186 måneder
 


Returner til MacBook Air



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere