Ny MBA: Lyden forsvinner

Ny MBA: Lyden forsvinner

Innleggav Hilde Haa » fre 01.11.2013 21:18

Hei, noen andre som har opplevd problemer med at lyden forsvinner på de nye MacBook Air 11"?

Jeg har nå opplevd 3-4 ganger at lyden er borte etter at jeg vekker MBA'en fra dvale. Det er ingen lydinstillinger eller lign. som er problemet, jeg har sjekket dette ganske inngående - og lyden er borte både på de innebygde høyttalerne og hodetelefonutgangen. Det eneste som får lyden tilbake er en restart.

Irriterende! Noen som aner hva dette kan være?

Brukerens avatar
medlem i 132 måneder
 

Re: Ny MBA: Lyden forsvinner

Innleggav krimac » lør 02.11.2013 9:19

bug.
trolig i et tredjepartsprogram du bruker, med mindre du finner problemet beskrevet av flere på nettet.

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Re: Ny MBA: Lyden forsvinner

Innleggav Hilde Haa » lør 02.11.2013 14:04

Hmm finner endel kommentarer spesifikt om MBA hvor de mister lyden innimellom, men de fra 2010 og 2011, altså tidligere MBA'er. Min er som nevnt fra 2013.

Det jeg finner på 2013-modellen er derimot en Apple support-tråd hvor veldig mange rapporterer at lyden fluktuerer på deres nye MBA - den stepper sakte opp og så ned igjen, av seg selv. Så ikke helt tap av lyd som hos meg, men allikevel et lydproblem.

Jeg har så å si ingen 3dje-parts applikasjoner på MBA'en - stort sett bare Caffeine og Wimp..

Får vel bare se det an, og dersom det blir for ille levere den inn for sjekk.. :)

Brukerens avatar
medlem i 132 måneder
 

Re: Ny MBA: Lyden forsvinner

Innleggav krimac » lør 02.11.2013 15:29

et kjent tips for feilsøking er å opprette en ny bruker, starte maskinen på nytt, logge inn på den nye brukeren og se om problemet er spesifikt for din brukerkonto eller gjelder hele systemet.
bare vente og se det an er selvfølgelig også en mulighet... ;)

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Re: Ny MBA: Lyden forsvinner

Innleggav Hilde Haa » lør 02.11.2013 19:59

Hehe jeg vet - vente og se er ikke en sjefsløsning akkurat! ;) Men hvis jeg skal opprette en ny bruker for å se om feilen replikeres så kan det ta tid før det skjer, og hva gjør jeg om det også skjer på den (etter 3-4 uker) at lyden har forsvunnet når MBA'en kommer fra dvale? :)

Brukerens avatar
medlem i 132 måneder
 

Re: Ny MBA: Lyden forsvinner

Innleggav krimac » lør 02.11.2013 20:16

det jeg tipser om er feilsøking (dvs omtrent det de tar seg godt betalt for å gjøre når du evt heller leverer inn maskinen).
i feilsøking er det et greit prinsipp å ikke ta sorgene på forskudd :)
derfor; den tid, den sorg (evt).
---
du tenker altså bruke 3-4 uker for å opprette en bruker, logge ut og inn, og se om feilen følger bruker eller system..??!! jaja - mulig du ikke er spesielt effektiv på problemløsing... ;-)
lykke til!

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Re: Ny MBA: Lyden forsvinner

Innleggav Hilde Haa » lør 02.11.2013 20:28

Hehe mulig vi snakker forbi hverandre her - når jeg snakker om 3-4 uker så er det fordi feilen så langt har dukket opp med ca 3 ukers mellomrom, så jeg regner med at det vil ta litt tid før den dukker opp igjen.

Og jeg forstod deg slik at du anbefaler at jeg oppretter en "feilsøkingsbruker", fortsetter å bruke min vanlige bruker, og dersom/når feilen dukker opp igjen så logger jeg meg inn på feilsøkingsbrukeren for å se om feilen også er der?

Hvis det var det du tenkte. så skjønner jeg at dersom feilen ikke er på feilsøkingsbrukeren så er det en applikasjonsfeil og ikke en hardwarefeil - og det kan jeg jo prøve ut :)

Brukerens avatar
medlem i 132 måneder
 

Re: Ny MBA: Lyden forsvinner

Innleggav krimac » lør 02.11.2013 20:38

må nok ta på meg litt av skylda for forbisnakkingen :-o
syns iblant det er artig å underforstå :-P

snål feil som dukker opp så sjelden og regelmessig da gitt (hmmm...)
---
noe du kan komme på at du gjør med maskinen sånn ca. hver tredje eller fjerde uke??
(nok en gang i feilsøkingsøyemed altså..)

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Re: Ny MBA: Lyden forsvinner

Innleggav akamond » søn 03.11.2013 11:25

Har nyeste versjon av MBA. Skjer det samme med meg iblant. Har dette skjedd etter du installerte Mavericks?
medlem i 223 måneder
 

Re: Ny MBA: Lyden forsvinner

Innleggav ch_knapp » søn 03.11.2013 13:25

Hmm, dette har hendt med meg også. MBA 11" 2013. Men bare en gang, så har ikke tenkt skikkelig over det.

Hos meg skjedde da den gikk i dvale med headset plugget inn, tror jeg.

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Re: Ny MBA: Lyden forsvinner

Innleggav Hilde Haa » søn 03.11.2013 13:39

Har skjedd etter Mavericks, ja - og faktisk tror jeg at det kun har skjedd med headset plugget inn! Mystisk.. :-/

Brukerens avatar
medlem i 132 måneder
 

Re: Ny MBA: Lyden forsvinner

Innleggav DADDY » søn 03.11.2013 18:24

har/hadde et lignende problem, drep prosessen coreaudio og start appen på nytt.

sparer meg for 3-4 boot i uka.

Brukerens avatar
medlem i 189 måneder
 

Re: Ny MBA: Lyden forsvinner

Innleggav Hilde Haa » søn 03.11.2013 18:30

Hvilken app er det som kjører coreaudio da DADDY? Vet du noe mer om problemet.. hva det skyldes og om det er forventet en fiks? :)

Brukerens avatar
medlem i 132 måneder
 

Re: Ny MBA: Lyden forsvinner

Innleggav DADDY » søn 03.11.2013 19:11

aner ikke, jeg hadde problemer med spotify, plex og fstream-nettradio.

noe hang seg og doktoren ba meg om å drepe den prosessen.

det funker og jeg smiler.

Brukerens avatar
medlem i 189 måneder
 

Re: Ny MBA: Lyden forsvinner

Innleggav Hilde Haa » søn 03.11.2013 21:45

Jepp, skal prøve ut den oppskriften :) Har heldigvis ikke opplevd lydforsvinnings-feilen så ofte som du beskriver, men irriterende nok å måtte restarte uansett!

Brukerens avatar
medlem i 132 måneder
 

Neste

Returner til MacBook Air



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]