Hvordan unngå å fylle opp SSD-disken på MacBook Air?

Hvordan unngå å fylle opp SSD-disken på MacBook Air?

Innleggav harnik » ons 18.12.2013 1:17

Er nokså fersk på Mac, og lurer på hva som anbefales med hensyn til effektiv og sikker lagring av store bildefiler.
SSD-disken på 128 Giga begynner å fylles opp, særlig da jeg har begynt å fotografere i Raw-format, og bildene fort fyller 80 MB pr. stk. For å kunne bruke programmer som Lightroom og Photoshop, kreves det dessuten en del ledig diskplass. Derfor antar jeg at det er mest hensiktsmessig å bruke en ekstern harddisk (har en My Passport WD på 500 TB) som "arbeidsstasjon". Slik vil SSD-disken kun belastes av programvare og mindre filer, mens de tunge filene (bilder og video) ligger på en harddisk med mye plass. Er dette en vanlig prosedyre der ute?
Hvordan bør jeg ta backup av denne? Kan jeg bruke Time Machine til å sikkerhetskopiere en ekstern harddisk til en annen ekstern harddisk? Vil veldig gjerne høre om hvordan erfarne brukere løser denne typen utfordringer, som vel ikke er helt uvanlige...
medlem i 123 måneder
 

Re: Hvordan unngå å fylle opp SSD-disken på MacBook Air?

Innleggav schnellpanzer » ons 18.12.2013 2:58

Jeg har en iMac med 1 TB Fusion, og bruker en ekstern 2TB usb harddisk som lager. I tillegg har jeg en 3 TB usb harddisk til Time Machine, og backup av 2TB disken.
For å kjøre backup av lagerdisken, bruker jeg Backup Guru LE. Veldig enkel å bruke, finnes i App Store.
medlem i 144 måneder
 

Re: Hvordan unngå å fylle opp SSD-disken på MacBook Air?

Innleggav harnik » ons 18.12.2013 12:10

Takk!
Du anbefaler altså å kjøpe et program; Backup Guru LE.
Går det også an å simpelthen drag'n drop fra den eksterne bruksharddisken til den eksterne backup-harddisken, eller byr en slik løsning på problemer?
medlem i 123 måneder
 

Re: Hvordan unngå å fylle opp SSD-disken på MacBook Air?

Innleggav bjobek » ons 18.12.2013 16:05

«Går det også an å simpelthen drag'n drop fra den eksterne bruksharddisken til den eksterne backup-harddisken, eller byr en slik løsning på problemer?»

---

Foruten at du må kopiere ALT hver gang du skal ta en backup, går det utmerket. Et program (jeg kjenner dog ikke Backup Guru LE) kan vanligvis kopiere de filene som er nye eller endret :).

Jeg har mitt aperture-bibliotek på macen, men master-filene (selve RAW-filene) jeg ikke må ha med meg på en 2 TB ekstern harddisk. Automatisk backup av denne en gang i timen til en tilsvarende disk. Det fungerer utmerket til mitt bruk. Aperture (og sikkert lighroom også) kan enkelt kippe originalfilene ut og inn av bibliotekfila.
medlem i 131 måneder
 

Re: Hvordan unngå å fylle opp SSD-disken på MacBook Air?

Innleggav Gutten i Røyken » lør 21.12.2013 13:22

Anbefaler superduper!. Bra gratisversjon, enda bedre betalversjon.

Bilde
medlem i 125 måneder
 

Re: Hvordan unngå å fylle opp SSD-disken på MacBook Air?

Innleggav simkort » lør 21.12.2013 14:33

Hvis du er en Mac-bruker fordi det skal være enkelt og greit (It just works) så gjør du som meg. Kjøper den eksterne harddisken. Sørger for at den er tilkoblet når du tar backup med TimeMachine (gå inn i TimeMachine og se at den tar backup av den eksterne harddisken). Så jeg har faktisk to harddisker, en som er ekstra lagring av bilder/film og en til backup.
medlem i 212 måneder
 

Re: Hvordan unngå å fylle opp SSD-disken på MacBook Air?

Innleggav bigwill » man 30.12.2013 9:25

Det finnes også mange "folder sync" programmer i appstore. Disse programmene passer på at mappene fra ekstern hardisk alltid er lik mappene på ekstern backup harddisk. Jeg bruker slik folder sync som backupløsning. Funker gull!
medlem i 172 måneder
 


Returner til MacBook Air



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]