Får ikke formatert MacBook Air

Får ikke formatert MacBook Air

Innleggav maria_damm » tir 13.05.2014 10:10

Hei :-) jeg prøver å få formatert min macbook air fra 2010/2011, men får det ikke til. Jeg starter opp maskinen samtidig som jeg holder inne alt-tasten (tredje tast fra nederst til venstre).Ifølge noen Youtube-videoer skulle jeg da fått opp to alternativer, men jeg får ikke spørsmål om å formatere. Istedet får jeg bare ett alternativ, og når jeg trykker på det, starter macen opp som tidligere. Jeg har nettilgang. Vet noen hva jeg skal gjøre?

På forhånd tusen takk for svar! :-D
medlem i 120 måneder
 

Re: Får ikke formatert MacBook Air

Innleggav T.B.Hansen » tir 13.05.2014 11:08

Hvorfor skal du formatere den? Den eneste nytten du har av dette i Mac OS X, er om du skal selge maskinen og vil være helt sikker på at alt du har lagret på den, er borte. I alle andre tilfeller er formatering bortkastet tid, med stor risiko for å slette noe du ønsker å beholde.

Ellers virker det som om problemet er at Mac'en din ikke har en gjenopprettings-partisjon. Dette kan skje om man bytter disk. I så fall må man opprette en ny gjenopprettingspartisjon. Dette gjør man enklest ved å laste ned Mac OS fra Mac App Store, og ikke starte installeringen — deretter laste ned scriptet Recovery Partition Creator (NB: Etter at du har tatt full backup av disken!), og kjøre dette.

http://musings.silvertooth.us/2013/10/r ... mavericks/

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Får ikke formatert MacBook Air

Innleggav maria_damm » tir 13.05.2014 15:10

Takk for raskt svar :-) maskinen går veldig sakte og henger seg opp hele tiden. I det siste har jeg også hatt problemer med nettilgangen. Internettegnet for signal er helt blankt. Når dette skjer må jeg slå maskinen av og på noen ganger pleier jeg å få tilgang. Det er bare derfor jeg vil formatere den, ser ikke at jeg kan gjøre noe annet, men ville blitt veldig glad hvis noen har et bedre forslag :-)
medlem i 120 måneder
 

Re: Får ikke formatert MacBook Air

Innleggav geirill » tir 13.05.2014 22:28

Ta en clean install du :-) har du prøvd å lage ny bruker for å se om det virker bedre?
medlem i 182 måneder
 

Re: Får ikke formatert MacBook Air

Innleggav maria_damm » ons 14.05.2014 12:08

Hei igjen :-) jeg tok en reformatering jeg.. Veldig mye har endret seg siden jeg fikk min for en del år siden, så det var kanskje like greit. Men takk for svar! Slår den seg vrang igjen skal jeg huske det siste rådet, for nå er problemet at jeg ikke får all musikken min inn på iTunes. Jeg vet at mange har spurt om dette tidligere og jeg har også søkt mye rundt for å prøve å ordne dette, men mange ser ut til å mene at musikk jeg har lastet ned er tapt, og at dette er noe man må regne med etter en reformasjon.. Er dette riktig..?
medlem i 120 måneder
 

Re: Får ikke formatert MacBook Air

Innleggav T.B.Hansen » lør 17.05.2014 13:11

Alt du ikke har sikkerhetskopiert, forsvinner ved reformatering.

Det er absolutt ingen tekniske fordeler ved å gjøre det. Treghet kan skyldes at du har for lite ledig plass på startdisken, eller at du har dårlig eller utdatert programvare. Hvis det første er tilfelle, må du enten bytte til en større disk, eller lagre noen av filene dine på ekstern disk. Husk sikkerhetskopi av den eksterne disken! Er det programvare som er problemet, oppdaterer du det som kan oppdateres, og sletter det som ikke kan oppdateres. Dette tar kortere tid enn en reformatering, og du risikerer ikke å miste noe.

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 


Returner til MacBook Air



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]