Hvilken mac

Hvilken mac

Innleggav krovoll » tir 28.10.2014 12:51

Har ipad air. Og en 2010 mb pro 13" 2.66 med 8 gb ram og 500 gb ssd

Lurer litt på en air. Da helst den minste.

Hvor slapp er den i forhold til min gamle mbp?

Jeg skal kjøre et stort bildebibliotek på air, med min aperture, det håper jeg å få lagt på dropboxn min (har 250 gb konto nå, bør holde)
Men Iphoto, som jeg har nå, er på 300 gb - den blir kanskje vanskelig å få klemt inn på en air?

Blir bare enkel bildebehandling,ikke photoshop. Desuten tenker jeg å bruke usb 3 kortleser.

Det viktigste er å få en liten og lett maskin til netsurfing når jeg er ute på tur, som også leser alle de flash netsidene ipad ikke greier å lese. Denne maskina må også kunne tømme et par fulle minnekort når jeg er ferdig med dagens fotografering i feks Praha

Må jeg kjøpe 13 utgaven? Vil jeg angre på at jeg kjøpte den minste skjermen ?

Må jeg ha 8 gb ram. Jeg vet at kjøper jeg fire kan jeg ikke oppgradere. Men jeg merket ikke noen forbedring ved å oppgradere til 8 på min gamle pro

Jeg ser altså på en 11" mb air med 4 gb ram og 128 gb ssd. Frågan er vil jeg angre, bør jeg kjøpe større ;)
medlem i 233 måneder
 

Re: Hvilken mac

Innleggav njadve » tir 28.10.2014 15:33

Dersom lagring er veldig viktig så kan du jo alltids oppgradere til 512GB. Ytelsesmessig tipper jeg nok at du ikke vil merke noen særlig forskjell fra MBPen. Airen har litt raskere SSD og sannsynligvis litt raskere prosessor, selv om frekvensen er lavere. Når det er sagt så tror jeg nok helt sikkert at en Air kan fylle behovet for en reisemaskin.

Når det gjelder 11 kontra 13 så må du nesten vurdere behovet for en liten maskin. 11 venner du deg veldig fort til, og siden du ikke skal gjøre mye/tungt arbeid på maskinen så ser jeg ikke helt problemet. Jeg hadde selv en 12" Powerbook som jeg jobbet utrolig mye på. Der og da tenkte jeg ikke noe særlig på at maskinen var for liten, men når jeg nå tar den frem ser jeg jo at den er veldig liten. Poenget er uansett at størrelsen venner du deg til...

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: Hvilken mac

Innleggav Ugland » tir 28.10.2014 20:21

Skjermstørrelse blir en personlig preferanse sak...

13" er veldig praktsisk til og fra møter og funker bra, MEN jeg savner større skjerm når jeg sitter å jobber...
Spesielt på kvelden når hodet er litt slitent.

11" tror jeg ville blitt for smått for meg.

Ang. lagringsplass så kan jeg nesten ikke skjønne hvordan man skulle kunne klare seg med 128GB.... Å kjøpe data og måtte basere bruk på ekstern disk ser jeg på som særdeles bakvendt...

Blir som å gå tilbake til 4GB plass på telefonen etter at jeg er vant til å ha 32...
medlem i 125 måneder
 

Re: Hvilken mac

Innleggav krovoll » tir 28.10.2014 22:11

32 på mobilen??

Det må væe lenge siden du fornyet, jeg har hatt 64 på min i over tre år.

13" Jeg har jo hatt det på min macbook pro nå siden 2010, synes nå det er mer enn stort nok
Mens Ipadden er altfor liten skjem :-(

Det jeg mangler er noe av Ipad innpakning med nesten lik stor skjerm som min macbook pro, som kan kjøre det Ipad absolutt ikke kan, jeg er så inni gamprevva lei av Ipad som fryser netflix filmen min/restarter hele appen, multitasking. Det spesielt, men det å ha med Ipad på reise og ta vare på bildene mine, ble bare for mye surr og prakk (mye ekstra dinger, og ja jeg prøvde jailbreaking uten at det ble så meget bedre)

Og, sånne redigere post formular, som jeg nettop årøvde her, er klin umulig på Ipad. Jeg greier det brukbart på macbool, uten musedyr, som ikke drat rundt med lenger.

Så jeg kan muligens se for meg å behilde mbp litt til, nedgradere ipad air til ren remote maskin (roomie remote app) og gå for en 11" air til ny daily driver.

Jeg har desverre gått hen og prøvd ymse ms dos kreasjoner i det siste året, beklager, jeg fikser ikke den os, det blir spinkelt, tasjlete og ammatør :(

Dessuten fyller jeg 60 om ei lenge. Øine, hode og ikke minst fingre er ikke som de var for en mannsalder ago.
medlem i 233 måneder
 

Re: Hvilken mac

Innleggav Ugland » ons 29.10.2014 0:40

Tips til forumlesing på pad og telefon...

Kjøp appen "Tapatalk"...
Mac1 forumet er strøkent via denne... :)

Forum via safari på iphone er tragisk...
medlem i 125 måneder
 

Re: Hvilken mac

Innleggav VanillaBean » fre 24.04.2015 11:52

Du har sikkert allerede kjøpt deg en Mac, men jeg ville komme med et innspill ang problemstillingen 11 vs 13. Det kan være relevant for andre også.

Jeg valgte 11 fordi jeg ville ha en liten lett og hendig maskin. Jeg ANGRER!!!!! Kunne jeg byttet til 13 hadde jeg gjort et på dagen. Den er ikke så mye større å ha med på tur, men utrolig mye bedre å jobbe på om man sitter en stund og jobber. Jeg får bla vondt i nakken av å sitte med hodet vendt ned, siden skjermen er så liten og dermed så lav. Vurderer å kjøpe en Thunderbolt display for å kompensere for problemet. Plutselig ble dette prosjektet veldig dyrt....
medlem i 111 måneder
 

Re: Hvilken mac

Innleggav krovoll » lør 23.05.2015 17:06

Sukk.
Jeg beholdt den gamle

Ble veldig frista av de nye og isære den nye fjærtynne macbook

Men det ble sanneliig ny Ipad igjen. Sikkert teit, ettersom en ny kommer til høsten (oktober?)
medlem i 233 måneder
 


Returner til MacBook Air



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere