Vurderer ny MBA - skal jeg bytte?

Vurderer ny MBA - skal jeg bytte?

Innleggav Ogga » fre 02.01.2015 14:13

Har pr. i dag en 13" MacBook Pro fra 2010 som egentlig løser alle mine behov med glans. Vurderer likevel å kjøpe en ny MacBook Air fra Lefdal på nyttårssalg til 6900,- Kan sikkert få rundt 4000,- for den gamle og 2900,- for en ny maskin er ikke ille. Likevel er det enkelte ting som holder meg tilbake.

Jeg hadde den første modellen av MBA som kom ut i 2008 og denne var en pine å bruke. Treig og varm husker jeg den som. Kvittet meg med den fort. Likevel ser jeg at den nye MBA skårer betraktelig bedre enn min gamle MBP på ytelsestester. Vil den oppleves raskere i hverdagen også? Er folk fornøyd med MBA som "hovedmaskin" eller er det mer en surfemaskin for enkle oppgaver. Ønsker ikke lagg ved youtube osv...

I tillegg har jeg oppgradert HD'en min til 750GB, dette vil synke til 128GB med en ny MBA. Skal vel alltids overleve dette med bruk av ekstern HD og litt mer vettig bruk.

Hva sier folket her inne? Bør jeg gå for en ny maskin eller være trofast mot min gamle sliter?
medlem i 223 måneder
 

Re: Vurderer ny MBA - skal jeg bytte?

Innleggav Norgesannonser » fre 02.01.2015 18:08

Jeg har ingen erfaring selv med Air, men leste en del om denne rundt 2010/ 2011. Forstod da at de nye modellene hadde mindre problemer med varme, og det har sikkert bare blitt bedre og bedre.

Et alternativ for deg er å bytte HDD til en 500 GB SSD. Jeg byttet ut en hybrid-disk (4GB SSD + 500 GB HDD 7200 o/ min) til en Samsung 840 SSD på 500 GB. Det var som å få ny maskin.

Vesentlig raskere i alt som bruker harddisken. Rendring av video tar samme tiden, men lastning av programmer og også surfing oppleves mye mer "snappy".

Akkurat nå sitter jeg på en iMac mid 2011 med vesentlig større prosessor, skjermkort etc, men min MBP mid 2010 med i5 og SSD er vesentlig raskere i all vanlig bruk.

Så et tredje alternativ for deg er å bytte disken i eksisterende maskin til en 500 GB SSD. Jeg betalte ca 1770,- for en slik 500 GB hos Elkjøp for ca 1 mnd siden.

Brukerens avatar
medlem i 179 måneder
 

Re: Vurderer ny MBA - skal jeg bytte?

Innleggav lazyjacket » fre 02.01.2015 22:24

Jeg hadde en MBA 2011 mod, som jeg byttet til en MBPr i sommer.

Jeg var veldig fornøyd med min MBA 2011 mod, og etter den tid har den jo bare blitt bedre og bedre. Har også testet 2013 mod av MBA, og den er lyn rask, crusier igjennom youtube, og vil ikke si den blir varm ved vanlig bruk. Testet litt SC2 på den, da gikk vifta på 100% og vi snakket litt varme :-P

Fordel med MBA, er at den lett, og har høyere oppløsning enn en vanlig MBP.

Ulempen er vel heller litt dårlig med diskplass, men med en ekstern USB3 disk kommer man jo langt.

Jeg ville nok ha bytta ut slitern med en lekker MBA, som er lynrask, holder til de fleste oppgaver og kongen av batterilevetid.
medlem i 133 måneder
 


Returner til MacBook Air



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]