Lagring

Lagring

Innleggav Matsoberg » lør 31.10.2015 11:57

Hei alle sammen

Jeg har plassproblemer på min macbook air. Jeg lurer på følgende:
-Når jeg klikker meg inn på ¨om denne datamaskinen¨, så på lagring så er det en bolk som heter ¨annet¨ og en som heter ¨programmer¨. Begge er over 40 GB. Macen min har 120GB harddisk. Så da har jeg ikke så mye plass igjen. Så jeg lurer på hva disse bolkene er og hvordan jeg kan frigjøre plass. Vet ikke hva jeg skal slette for å få bedre plass. Finnes det noen renseprogrammer jeg trenger? Er det bare diverse som samler seg opp etter hvert? Jeg har lastet ned cleanmymac3 og Dr.cleaner. Fullversjonen av cleanmymac koster 40 euro. Uten fullversjonen fjerner den kun 500MB. Finnes det noen andre løsninger? Takk på forhånd

Mats
medlem i 101 måneder
 

Re: Lagring

Innleggav Grubasek » lør 31.10.2015 12:44

Forslag:
Skaff deg en ekstern disk på 500GB eller mer (gjerne 1-2 TB).
Hvis du bare skal bruke den til en Mac formaterer du den med "Mac OS Extended (journalført)" format og legger all musikk, bilder, videoer osv. på denne.

Ellers finner du flere opplysninger om "Annet" her:

https://support.apple.com/no-no/HT202867

"Programmer" må du ikke rote med; der ligger jo alle programmene dine (både de som følger med OS X og de du evt. har installert selv)!

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: Lagring

Innleggav T.B.Hansen » lør 31.10.2015 14:24

120 GB er rett og slett for lite i våre dager. Større harddisk er et must. Eventuelt skaffe to eksterne disker, og bruke den ene til lagring og den andre til backup av den første.

Skal du slette programmet du ikke trenger, behøver du ikke annet enn App Cleaner, App Zap eller lignende, som du finner på Mac App Store. Å kjøpe dyre «rense—» og vedlikeholdsprogrammer til Mac er nesten alltid bortkastede penger, og å laste ned programvare fra andre kilder enn Mac App Store er alltid en risiko. Mange programmer av denne typen inneholder svært plagsomme «tillegg»; noen er i virkeligheten bare til skade.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Lagring

Innleggav tparsli » lør 31.10.2015 16:51

Du bør sjekke hva du faktisk bruker diskplass til.

Installer Disk Inventory X (gratis fra http://www.derlien.com) og finn ut hva du bruker mest plass til. Den er selvforklarende og du finner ofte store filer du ikke husket lå der...

Thomas
medlem i 184 måneder
 


Returner til MacBook Air



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]