MacBoc Air 13. Slår seg av etter pålogging

MacBoc Air 13. Slår seg av etter pålogging

Innleggav ivajoh » lør 26.12.2015 13:02

Mac Air 13 fra 2013, med OS X El Capitan.
Slår på maskin, logger på med riktig passord, tidslinjen viser fremdrift
til den er full, der blir maskinen stående til den slår seg av ?
Det samme skjer gang på gang.
Har brukt diskverktøy og reparer disk, den sier at alt er ok.
Noen som kan hjelpe ?
medlem i 100 måneder
 

Re: MacBoc Air 13. Slår seg av etter pålogging

Innleggav olavl » søn 27.12.2015 14:36

Har du forsøkt å boote i safe mode?

https://support.apple.com/kb/PH18760?locale=en_US

mvh,
Olav

Brukerens avatar
medlem i 177 måneder
 

Re: MacBoc Air 13. Slår seg av etter pålogging

Innleggav ivajoh » søn 27.12.2015 15:59

Ja, men er usikker på om den går i safe modus, kommer bare til der man får spørsmål om å nullstille passord. Passord er ikke problemet.
Har fått kjørt en Apple diagnose, den gir ingen problemer.
Fikk kjørt førstehjelp på disken, den sier at Volumet Macintosh HD ikke kunne repareres etter 3 forsøk."Avslutningskode for for filsystemkontroll er 8. Oppdater oppstartsstøttepartisjoner for volumet hvis nødvendig"

Mvh.Ivar
medlem i 100 måneder
 

Re: MacBoc Air 13. Slår seg av etter pålogging

Innleggav olavl » søn 27.12.2015 17:41

Om du kommer inn i safe mode, så vil dette være markert oppe til høgre med teksten "Safe Mode" om eg ikkje hugsar feil.

Problemet ditt kan skuldast fleire ting:
- Noe du har installert i det siste
- Feil i filsystemet.
- Hardware.

La oss utelukke det siste. Og det første inntil feil i filsystemet er rydda av vegen. Hvike feil finner disk util som den da ikkje klarer å fikse?

Om noen forsøk på å reparere via disk utility ikkje fører frem forsøk single user mode: https://support.apple.com/en-us/HT201573

Her er poenget å kjøre fsck verktøyet. Gi oss meir info eller les eksperimenter deg fram til løsning.

mvh,
Olav

Brukerens avatar
medlem i 177 måneder
 

Re: MacBoc Air 13. Slår seg av etter pålogging

Innleggav ivajoh » søn 27.12.2015 21:56

Kommer inn på diskverktøy med command R i oppstart, og på Macintosh HD disken som vises så er ikke "førstehjelp" tilgjengelig som et valg. Det står at kapasiteten er 249,78 gb, og brukt er 249,78 gb. Det er ikke mulig at den disken er full da det ikke er mye lagret på den..

På "Apple disk image media" og "OS X base system" er "førstehjelp" tilgjengelig og begge disse kjører "førstehjelp" på normal måte og alt virker ok.

Problemet oppstod etter oppdatering til OSX El Capitan.

Jeg kom inn på single user mode men jeg skjønte ikke hva jeg skulle gjøre da all teksten kom opp.

Prøvde å installere OSX på nytt, da fikk vi tigjengelig diskplass 190 gb, koblet på app store og da stod det at det var en feil med nedlastning.
Gikk tilbake til diskverkøy, den sa det var 190 gb ledig, plutselig stod det 249,78 gb brukt. Nå er førstehjelp tilgjengelig.

Ser ikke ut som diskverktøy er metoden i OSX El Capitan. https://support.apple.com/no-no/HT201560

Mvh Ivar
medlem i 100 måneder
 


Returner til MacBook Air



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]