Få tak i sikkerhetskopi fra My passport til formatert Air

Få tak i sikkerhetskopi fra My passport til formatert Air

Innleggav tobiasgl » man 01.02.2016 23:50

Hei!

Har et problem ang sikkerhetskopien jeg gjorde før jeg formaterte min macbook air. Gjorde alt av sikkerhetskopier før jeg formaterte macen, men da den var ferdig formatert kom ikke den bærbare harddisken opp i Finder først.
Etter noen dager har selve "minnepenn-delen" av harddisken kommet opp, altså der hvor det er lagret noen bilder, videoer etc. Selve sikkerhetskopidisken er fortsatt ikke kommet opp.

Noen forslag om hva som burde gjøres?
medlem i 98 måneder
 

Re: Få tak i sikkerhetskopi fra My passport til formatert Ai

Innleggav Helge Hafstad » tir 02.02.2016 0:01

Hva tok du backup med her - TimeMachine eller annen programvare?

For å få frem disker visuelt på Skrivebordet: Gå til Finder/Valg/Generelt og kryss av for Harddisker og ev de andre valgene under Generelt. Hvis du starter opp Diskverktøy kan du se disken i sidepanelet der?

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Få tak i sikkerhetskopi fra My passport til formatert Ai

Innleggav tobiasgl » tir 02.02.2016 0:47

Tok backup med Timemachine, brukte My Passport.

Gjorde det du foreslo, og da kom "Bilder" opp, altså "minnepenn"-delen.
Men selve backup-delen av harddisken kommer fremdeles ikke opp.
Gikk inn på diskverktøy, og der ligger både "backup" og "bilder".
"Backup" er i grå skrift, og ikke aktivert. Prøvde å trykke på aktiver, men fikk "kan ikke aktiveres. Bruk nødhjelp og prøv igjen."
Trykket på verifiser disk, fikk feilmelding om at disken måtte repareres. Er dette trygt?
Noen forslag til hva jeg kan prøve nå?
Tusen takk for svar!
medlem i 98 måneder
 

Re: Få tak i sikkerhetskopi fra My passport til formatert Ai

Innleggav Helge Hafstad » tir 02.02.2016 1:39

Alle anbefalinger videre blir med full ansvarsfraskrivelse. Du kan gjøre følgende:

1. Bruk «Reparer disk» i Diskverktøy.
2. Hvis ikke det gjør nytte så må du ev bruke annet verktøy som ikke nødvendigvis er gratis. DiskWarrior er et av de bedre alternativene.

Men jeg har ingen erfaring med å bruke dette på TimeMachine-disker. I prinsippet bør det være det samme, men for ettertiden vil jeg anbefale deg å ha en backup nr 2 i reserve. Den bør være en speilet versjon der du fx bruker programmet Carbon Copy Cloner. Da har du samtidig en backup som du også kan starte maskinen fra. Fordi det er en helt identisk speiling så er du oppe og kjører på 1-2-3 og alt er som det var på interndisken.

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Få tak i sikkerhetskopi fra My passport til formatert Ai

Innleggav tobiasgl » tir 02.02.2016 16:31

Tusen takk skal du ha, det fungerte! :-D
medlem i 98 måneder
 


Returner til MacBook Air



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron