Problemer ved lading - MBA 2013

Problemer ved lading - MBA 2013

Innleggav Skurre » ons 09.03.2016 15:26

Hei, jeg har i lengre tid opplevd problemer ved lading av min macbook air 2013 modell. Jeg gikk i går til anskaffelse av en pro med samme ladekontakt. Der fungerer ladingen smertefritt, mens på air'en må jeg ta den ut og inn noen ganger før den begynner å lade. Er dette et kjent problem, eller er det en mulig reklamasjonssak?

Mvh,
skurre
medlem i 113 måneder
 

Re: Problemer ved lading - MBA 2013

Innleggav Morse » ons 09.03.2016 18:50

Er det samme wattstyrke på begge laderne? Isåfall, virker den nye laderen ok på din gamle Air? Har du sjekket at ladekontakten er ren og pen?

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: Problemer ved lading - MBA 2013

Innleggav Skurre » tor 10.03.2016 2:12

Har en mistanke om at det er ladekontakten ja. Har du noen tips til å få den ren uten å ødelegge noe?
medlem i 113 måneder
 

Re: Problemer ved lading - MBA 2013

Innleggav Morse » tor 10.03.2016 7:11

Trykkluft, evt. en Q-tip med en dråpe isopropanol på. Gjerne også en tannpirker av tre, men IKKE gjør for mye ut av det - andre løsemidler kan få pakningen rundt ladepinnene til å løsne. Ikke forveksle denne med smuss...

Oh, and one more thing: Du sier altså at symptomene vedvarer også med den NYE laderen ja?

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: Problemer ved lading - MBA 2013

Innleggav Skurre » lør 12.03.2016 13:53

Ja, laderen fungerer fint på min nye MacBook, men ikke på den. Så problemet ligger vel i ladeporten.

EDIT;

Sammenlignet ladeportene og ser nå at den som har problem har to brune merker. Kan det skyldes overoppheting av laderen? Har merket at den tidligere ble ganske varm under lading. Vil dette gå inn under reklamasjon siden den er under fem år gammel?
medlem i 113 måneder
 

Re: Problemer ved lading - MBA 2013

Innleggav Morse » lør 12.03.2016 17:30

Det synes jeg såmenn du burde prøve! Kontakt Apple, og ha serienummeret klart! Hvis du til syvende og sist ikke skulle komme noen vei (men det mener jeg bestemt du burde!) så er det utskifting av hele I/O-kortet som må til. Det er heldigvis faktisk ikke all verden:

https://www.ifixit.com/Guide/MacBook+Ai ... ment/15229

Men så sant maskinen har vært pent behandlet og ikke utsatt for væskesøl eller denslags, så burde en reklamasjon føre frem.

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: Problemer ved lading - MBA 2013

Innleggav Skurre » lør 12.03.2016 17:35

Jeg kom over denne linken, og kjenner meg absolutt igjen:

https://discussions.apple.com/thread/5816590?tstart=0

Der snakker de dog om at garantien er gått ut, men det er vel fordi forbrukervernet bare er svakere utenfor Norge.
medlem i 113 måneder
 

Re: Problemer ved lading - MBA 2013

Innleggav Morse » søn 13.03.2016 14:20

Stemmer. Kontakt Apple, eller butikken der du har kjøpt den, og stå på krava! Men glem ikke å smile :-)

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 


Returner til MacBook Air



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]