Får ikke slettet bilder

Får ikke slettet bilder

Innleggav Moliten » fre 11.03.2016 18:00

Jeg får ikke lenger slettet bilder fra Bilder.

Tidligere klikket jg på bildet og trykket på pil til venstre. Nå funker hverken det eller å dra dem ned til bosspannet.

Neon som kan hjelpe?

Brukerens avatar
medlem i 129 måneder
 

Re: Får ikke slettet bilder

Innleggav jerry.c.bush » fre 11.03.2016 22:59

Forsøk å holde nede ALT/OPTION og CMD (Command) når du starter bilder programmet. Det skal da komme opp en melding om at biblioteket blir reparert. Godkjenn og la det gjøre seg ferdig og se om det kan hjelpe.

Brukerens avatar
medlem i 156 måneder
 

Re: Får ikke slettet bilder

Innleggav Moliten » lør 12.03.2016 14:54

Jeg lærte noe nytt, men får likevel ikke slettet bildene mine.

Brukerens avatar
medlem i 129 måneder
 

Re: Får ikke slettet bilder

Innleggav jerry.c.bush » lør 12.03.2016 18:43

Forsøk å restarte maskinen. Det kan av og til hjelpe.
Om ikke det hjelper så kan du forsøke resette PRAM:
https://support.apple.com/no-no/HT204063
Om ikke det hjelper så kan du forsøke resette SMC:
https://support.apple.com/no-no/HT201295
Det er de triksene jeg har, om ikke noen av disse virker, så må noen andre komme til unnsetning.

Brukerens avatar
medlem i 156 måneder
 

Re: Får ikke slettet bilder

Innleggav Moliten » man 14.03.2016 14:06

Takk, men heller ikke det hjalp.

Bilder har jeg trøbbel med. Endel brilder blir blanke/jeg får ikke sett dem, men de er ikke slettet. Heller ikke fungerer Drag and Drop lenger. Jeg må lagre alle bildene mine på skrivebordet. Det har vært slik i noen år, så det er ikke egentlig noe nytt, men utrolig irriterende.

Brukerens avatar
medlem i 129 måneder
 

Re: Får ikke slettet bilder

Innleggav jerry.c.bush » man 14.03.2016 17:44

Hmmm... Ja, dette høres litt rart ut. Jeg ville absolutt tatt meg tid og satt meg ned og jobbet med dette om bildene er viktige.
Det finnes noen ting som kan forsøkes for å få dette fikset.

Men det at du ikke får sett bilder i biblioteket hørtes dessverre litt verre ut. Jeg ville forsøkt å merke noen av bildene du ikke klarer å se og deretter gå på mennylinjen og velg eksporter. Se om du da kan se bildene dine når de er eksportert ut av biblioteket.

Om du har bildene annet sted i tillegg til i biblioteket til bilder, så hadde jeg forsøkt å lage et nytt bibliotek for å se om det da fungerer, noe jeg nok vil tro det skal. Men det spørs da om det er plass på maskinen din til dette? Om ikke så anskaff deg en ekstern harddisk du kan legge ting over.

Jeg vil også for alt i verden også absolutt 100 % anbefale å ta en backup/sikkerhetskopi av hele maskinen før du begynner med dette.

Du har noe du kan tenke over og se på om du ønsker å gjøre det. Vi får ta det derfra igjen om du trenger mer hjelp.

Brukerens avatar
medlem i 156 måneder
 

Re: Får ikke slettet bilder

Innleggav Stham » man 14.03.2016 19:39

Du skriver at det har vært slik i noen år - altså også i iPhoto, ikke bare i Bilder-programmet.
Vet lite om biblioteket ditt, det kan jo være at du har ekstremt mange bilder, lite hukommelse, når et Apple-program ikke fungerer som det skal er det jo greit å gå til
Programmer
Verktøy
Diskverktøy
Førstehjelp
medlem i 191 måneder
 

Re: Får ikke slettet bilder

Innleggav Moliten » ons 23.03.2016 19:46

jeg har en ekstern harddisk. Noe annet tør jeg ikke. Det er et must, når en skal forsøke å finne ut av ting.

Bildene forsvant en gang i 2013.
Jeg har ikke så mange bilder og det er mye hukommelse igjen i maskinen.

Det irriterer meg grenseløst at Drag and Drop er borte...

Brukerens avatar
medlem i 129 måneder
 

Re: Får ikke slettet bilder

Innleggav Stham » tor 24.03.2016 12:19

Du skriver at du må lagre alle bildene på skrivebordet... det vil jo stjele enormt med hukommelse, og ikke rart om ting ikke funker særlig da.
Slette bilder skal funke med å holde cmd nede og delete-pila oppe til høyre.
Drag and drop... fra hvor til hvor... det funker greit det, om ting er i orden.
Jeg ville kjørt prosessen jeg nevnte, i hvert fall. Og fjernet bildene fra skrivebordet.
medlem i 191 måneder
 

Re: Får ikke slettet bilder

Innleggav Morse » fre 25.03.2016 4:47

Masse bilder (og andre filer) på skrivebordet er ikke lurt. Ha heller et alias der til det du trenger...

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Får ikke slettet bilder

Innleggav Ove » fre 25.03.2016 16:50

@Morse: Det er svært mye som i første omgang havner på skrivebordet på mine Mac'er. Slik har det vært siden 1989. Siden jeg lenge har hørt at man ikke skal ha for mye på skrivebordet så er jeg snar med å legge disse objektene i mapper med høvelige navn.

Disse mappene blir imidlertid liggende på skrivebordet. Er det en god idé å legge dem f.eks. i Dokumenter, og så ha alias på skrivebordet?

Nå er jeg litt påskelat som ikke leter sjøl, men kanskje du har en god artikkel eller tre å vise til om hvorfor man skal ha minst mulig på skrivebordet?
medlem i 230 måneder
 

Re: Får ikke slettet bilder

Innleggav Stham » fre 25.03.2016 21:26

God rutine er å lage mapper og undermapper som dekker alle behov, og gi enkel tilgang til dem ved å ha dem under Favoritter i Finder. Likevel kan det ofte bli mellomlagring på skrivebordet før man får sortert filer osv. Jeg løste det, for å unngå å ha tunge ting på skrivebordet, ved å lage ei mappe jeg kaller "Under arbeid". Den la jeg da på mitt navn i Finder, og dro den deretter ut i sidespalten Favoritter. Der lager jeg så undermapper etter behov, og kan da plukke derfra og legge filer på rett plass så fort jeg har tid til det.
Jeg importerer f.eks. bilder via Bildeoverføringer, og legger dem i "Under arbeid", og legger ikke bildene inn i Bilder-programmet før RAW-filene er behandlet. En gang glemte jeg ei mappe full av tunge bilder, på skrivebordet, og maskina omtrent stoppet opp, så, igjen, god rutine er å unngå å ha tunge filer på skrivebordet.
Det jeg savner i Finder, er å kunne endre de grå mappene... tidligere kunne man legge inn bilder e.a., men det er noen år siden. Jeg har programmet Folder Magic, som kan gi farger på mappene, men i sidespalten forblir de grå...
medlem i 191 måneder
 

Re: Får ikke slettet bilder

Innleggav Morse » fre 25.03.2016 22:38

Splendid stuff, Stham! Her er et temmelig komplett sammendrag:

https://youtu.be/Ei-ejaqYJuE

Hele artikkelen, for den som ikke digger eplekjekke amerikanske ekspressinstruksjoner:

http://computers.tutsplus.com/articles/ ... -cms-21531

Oh, and one more thing, litt på siden: Det forundrer meg alltid at ellers ryddige mennesker sjelden rydder i Nedlastningsmappen. Der ligger som regel en haug med ikke verneverdige utgaver av FlashPlayer, antikke utgaver av Java, ymse nedlastede installasjonsfiler som ikke lenger er aktuelle, osv, og gjerne en zilliard nettbankutskrifter og bilder tilsendt fra venner og kjente. Ta et dypdykk her, ofte finnes der Gigabytevis av unyttigheter og gammal moro som tar opp aldeles unødig plass...

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Får ikke slettet bilder

Innleggav Stham » lør 26.03.2016 15:40

Ja, har sett på den nederste linken, det er vel noe av det jeg skriver - egentlig veldig logisk at det lønner seg å lage en fornuftig mappestruktur, men min erfaring er at knapt noen har det, men et komplett kaos – og verst av alt: omtrent alle bruker søplekassa som lagringsplass... jeg har i hvert fall lært meg å ikke slette søplekassa til folk før jeg spør... og har opplevd flere tusen filer i søplekassa pluss da fullt skrivebord, bl.a. med aliaser til programmene (dock? hva er dét?), og så lurer man på hvorfor maskina er så treg...
medlem i 191 måneder
 

Re: Får ikke slettet bilder

Innleggav Morse » lør 26.03.2016 21:58

Stham: Humre, humre! Har selv fått inn eksterne disker som eieren påstod var HELT tomme, men det gikk jo ikke an å få kopiert noe til dem, jo? Kunne det tenkes at han hadde fått et dårlig eksemplar, og burde gå tilbake med den til butikken for å klage?

Men utrolig hva det i slike tilfeller kan hjelpe å tømme søppelkassa... :rolls eyes:

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 


Returner til MacBook Air



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere