Oppgradering av RAM på macbook air

Oppgradering av RAM på macbook air

Innleggav endreos » søn 21.08.2016 20:48

Heisann

Sitter og vurderer innkjøp av en ny (event brukt) macbook air. Har funnet en til 6000kr på finn med disse opplysningene:

Prosessor: 1,6 GHz Intel Core i5
Hukommelse: 4 GB 1600 MHz DDR3
Harddisk: 128 GB Flash-drive
Grafikk: Intel HD Graphics 6000 1536 MB
OS X El Capitan 10.11.4

Er det her mulig å oppgradere til 8gb ram? (vil dette ha noe å si?)
medlem i 137 måneder
 

Re: Oppgradering av RAM på macbook air

Innleggav Morse » søn 21.08.2016 23:20

Macbook Air kan ikke RAM-oppgraderes. Om du trenger 8 Gb RAM kommer helt an på hva du skal gjøre med dem. En Air er laget for "folk på farta", med standard behov innen tekst, musikk, surfing, osv. Ikke brukandes til tyngre bilde/video/musikkredigering, feks, styrken ligger i evnen til å håndtere dagligdagse gjøremål i en slank og lett innpakning.

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Oppgradering av RAM på macbook air

Innleggav endreos » man 22.08.2016 1:30

Ok, takk for svar. Jeg skal egentlig bare bruke den til skolearbeid først og fremst. Men må også være dugende til å streame en livestream med fotball osv. Min gamle 2009 macbook pro med 8gb/500gb klarer ikke dette uten at kvaliteten på streamen blir betraktelig dårlig. Jeg trenger ikke mac'n til noe musikk-, foto- eller videoprogrammer osv.

Så egentlig går hverdagen i følgende gjøremål:
surfing
Spotify
PP
Skriveprogrammer

Som sagt ikke de alt for krevende gjøremålene. Hva tror du? Vil 4gb holde mer enn nok da?
medlem i 137 måneder
 

Re: Oppgradering av RAM på macbook air

Innleggav Valotunk » man 22.08.2016 11:22

Det er ikke være noe problem i det hele tatt.

Maskinvaren og ytelsen der er ikke veldig avgjørende for å spille av en live stream.

Mye viktigere er ytelse/kapasitet på både lokalt nettverk og internettoppkobling.

Jeg bruker min Macbook Air til langt mer krevende oppgaver enn hva du skisserer.
medlem i 198 måneder
 

Re: Oppgradering av RAM på macbook air

Innleggav endreos » man 22.08.2016 13:08

En kompis av meg som har en nyere versjon av macbook pro retina klarer streame samme link på samme wifi bare med mye bedre kvalitet. Hva skyldes det? Noe som kan oppgraderes på en macbook pro mid 2009?
Macen min kan også slite med tv2 sumo, netflix osv, da kvaliteten blir blurry og uklar.
medlem i 137 måneder
 

Re: Oppgradering av RAM på macbook air

Innleggav Valotunk » man 22.08.2016 17:55

En Macbook Pro fra 2009 begynner å bli ganske så forbikjørt med tanke på ytelse så at den kan slite er ganske sannsynlig. Spesielt hvis streamen er f.eks. Flash eller Silverlight basert.

Bare fra 2009 til 2010/2011 skjedde det formidable ting med ytelsen på datamaskiner. Og nyere maskiner fra 2012/2013 frem til i dag er i en helt annen liga på de fleste områder. Selv svakeste modell av Macbook Air i dag er mange ganger kraftigere enn Macbook Pro fra 2009.
medlem i 198 måneder
 

Re: Oppgradering av RAM på macbook air

Innleggav endreos » man 22.08.2016 18:56

Ok tusen takk for svar. Jeg er ikke noe ekstremt datakyndig som dere sikkert merker.
Jeg har fåt tilbud om en macbook air 13" fra 2013. 4gb ram og 120gb lagring. Hva ville du gitt denne? Og er det verdt å betale fr.eks 5000 for den? Vil jo helst ha noe som varer mer enn ett år
medlem i 137 måneder
 


Returner til MacBook Air



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]