Lurer på: kan denne filen slettes?

Lurer på: kan denne filen slettes?

Innleggav OMMRen » fre 07.10.2016 19:42

Min kjære MacBook Air (11" - Mid 2012; OS X 10.11.6) er i ferd med å fylles opp, og jeg søkte i Finder for å se hva som tar plass og hva som kan slettes. Jeg fant en fil kalt iNode4623932 på hele 5,16 GB i en skjult mappe kalt Lost+Found. Filen angis å være lagret i 2014.
Har søkt rundt på nettet, og funnet omtale/fremgangsmåte (bl.a. her: http://blog.fosketts.net/2015/07/24/che ... ted-space/) som viser at filen er et “xar archive”. Da er det angivelig stor sannsynlighet for at filen er en "gjenglemt" installasjonsfil fra en tidligere oppgradering av OS X, som i så fall kan slettes.

Men andre steder på nettet advares det mot å "tukle" med innholdet i folderen Lost+Found. Er det noen som har vært borte i lignende, og som kan anbefale en sikker måte jeg kan sjekke om denne filen trygt kan slettes?

Brukerens avatar
medlem i 89 måneder
 

Re: Lurer på: kan denne filen slettes?

Innleggav jag » fre 07.10.2016 20:03

Slett filen, den har blitt plassert der som en backup/recovery.

Filer havner i lost+found mapper, når disken din blir sjekket, og en eller annen feil blir oppdaget, dette blir gjort i stedet for å slette filen.

Dersom du mener du har bruk for filen, så tar du vare på den.
Da bør du også kjenne innholdet i filen, og sjekke at den er i orden.

Anbefaler at du sletter filen, du har mest sannsynlig ikke bruk for den, og den blir heller ikke brukt av OSX eller programmer så lenge den er plassert i lost+found.

Du kan lese litt mere om lost+found mappen her, http://unix.stackexchange.com/questions ... unix#18157

/Jan
medlem i 184 måneder
 

Re: Lurer på: kan denne filen slettes?

Innleggav Morse » fre 07.10.2016 22:54

Bruk gjerne gratisprogrammet OmniDiskSweeper for å se hva som tar plass:
https://www.omnigroup.com/more/

Husk å prøve å holde 20% av diskkapasiteten ledig...

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Lurer på: kan denne filen slettes?

Innleggav OMMRen » lør 08.10.2016 16:49

Takk for tipsene. Nå er filen slettet, og alt fungerer som normlat.

Men jeg møtte litt motstand på veien: prøvde først via Terminal med kommandoen /bin/rm -f /lost+found/iNode<nummer>. Det gikk ikke, siden tilbakemeldingen var “permission denied”. Noe some er merkelig siden det kun er én bruker på maskinen (min egen, og med admin-rettigheter).

Prøvde deretter OmniDiskSweeper. Der kom filen opp (og programmet angir at det kun er filer som brukeren har tilgang til som vises), men den ville ikke slettes når jeg markerte den og trykket på “delete”-knappen (ingen respons). Løsningen var å dobbeltklikke på filen. Da kom den opp i et Finder-vindu, og lot seg slette på (nesten) vanlig måte (måtte taste inn brukerpassordet for å få utført slettingen).

Men uansett - fikk slettet filen, og har nå fått drøye 5 GB ekstra plass :-)

Brukerens avatar
medlem i 89 måneder
 

Re: Lurer på: kan denne filen slettes?

Innleggav Morse » lør 08.10.2016 18:24

JOY! Men husk nå på å opprettholde ca. 20 % ledig plass på harddisken din, da!

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Lurer på: kan denne filen slettes?

Innleggav jag » søn 09.10.2016 14:19

Kan virke som at din bruker ikke hadde rettigheter til å slette filen.

Dette kan du omgå med "sudo", dersom du bruker terminal.

Det blir da slik (du blir spurt om passord når du bruker sudo)
sudo rm -f /lost+found/iNode<nummer>

Jeg antar at Finder benyttet sudo i bakgrunn, for å slette filen.

Søk gjerne opp betydningen av inode, for å lese litt mer om hva det er for noe på både MacOS og Linux.

/Jan
medlem i 184 måneder
 


Returner til MacBook Air



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere