Trackpad/Tastatur lagging/sluttet å virke

Trackpad/Tastatur lagging/sluttet å virke

Innleggav terjemk » lør 15.10.2016 8:58

Hei.

Jeg har en MB Air, sen 2014 hvor nå trackpad har sluttet å fungere, samt at tastaturet er blitt enten ekstremt tregt til å ikke respondere i det hele tatt.

jeg har søkt litt og forsøkt resette pram og smc uten resultat. Ekstert tastatur og mus fungere som vanlig, Jeg har sjekket at det ikke er satt til at innebygget skal slås av ved usb tastatur og mus.

Ved oppstart fungere tastatur/trackpad fint når jeg skal logge inn, men med en gang jeg er innlogget slutter trackpad å fungere og trøbbel med tast oppstår. Dette finner jeg merkelig. Det betyr vel at det ikke er et hardware problem?

Jeg har avinstallert alt jeg har installert de siste mnd av programvare uten resultat.

Jeg har OS Sierra10.12.1 Beta. Dette har fungert bra helt til i går.

Noen som har forslag til løsning?
medlem i 189 måneder
 

Re: Trackpad/Tastatur lagging/sluttet å virke

Innleggav Helge Hafstad » lør 15.10.2016 12:36

Siden det fungerer bra under oppstart ville jeg prøvd fra en annen bruker først. Opprett en ny eller bruk «Gjestebruker» om du har en slik.

Ellers så har du en del «com.apple.keyboard...»-filer i Bibliotek/Preferences. Legg en og en av disse ut på Skrivebord og logg inn og ut mellom hver gang. Fører det ikke til endring så kan du ev legge dem tilbake eller kaste dem - nye opprettes automatisk.

Bibliotek finner du ved å holde nede Alt-tast og velge det fra Gå-meny i Finder.

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Trackpad/Tastatur lagging/sluttet å virke

Innleggav terjemk » søn 16.10.2016 13:14

Hei og takk for svar. Jeg har forsøkt metoden med ny bruker og samme problem der.

Jeg slettet også ALLE plist filene i preferences i går uten resultat ( annen et at masse instillinger forsvant:) Men jeg tok de plist filene som inneholdt keyboard og trackpad nå og slettet de, logge ut og inn uten resultat.

Jeg finner dette så veldig merkelig. Og jeg kalrer ikke gi meg før jeg finner ut av det...
medlem i 189 måneder
 

Re: Trackpad/Tastatur lagging/sluttet å virke

Innleggav Morse » søn 16.10.2016 20:09

Har du prøvd å kjøre en hardwaretest?

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Trackpad/Tastatur lagging/sluttet å virke

Innleggav terjemk » søn 16.10.2016 22:24

Nei det har jeg ikke gjort. Hvordan kjører man en slik test?

Edit: Da har jeg kjørt en hardware test. Returnerte Intet feil.

Så da er det vel noe software feil da?
medlem i 189 måneder
 

Re: Trackpad/Tastatur lagging/sluttet å virke

Innleggav Morse » søn 16.10.2016 23:26

Har ikke hatt problemer med Sierra 12.1 beta selv, men kanskje du har en litt eldre Time Machine eller back-up du kunne installert den offisielle Sierraen fra? Og ha i bakhodet at en såpass ny maskin er under garanti. Men kjørte du den "kjappe" hardwaretesten, eller den utvidede (som tar ganske laaang tid)?

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Trackpad/Tastatur lagging/sluttet å virke

Innleggav terjemk » man 17.10.2016 6:44

Jeg kjørte den korte som tok ca 3 min, Så ikke noe annet alternativ.

Jeg har selvfølgelig ikke noe backup med offisiell sierra på. Kan man få tak i den et sted? Jeg har forøvrig avregistrert maskinen i beta programmet. Men det kunne vært greit å prøvd en stabil versjon av sierra så jeg slipper å vente til en ny konmer i oppdatering.
medlem i 189 måneder
 

Re: Trackpad/Tastatur lagging/sluttet å virke

Innleggav Morse » tir 18.10.2016 16:30

Sikker på at du ikke fikk opp den utvidede testen? https://support.apple.com/no-no/HT201257

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Trackpad/Tastatur lagging/sluttet å virke

Innleggav terjemk » tor 20.10.2016 16:41

Hei igjen.

Vel jeg husker ikke helt ang den testen men jeg kan kjøre den igjen. Det jeg har gjort er aå ta macen ut av Beta testen på Sierra og kjørt en clean install og reinstallert offisiell Sierra. (og denne gang tok jeg backup først:)

Det er dog ingen endring, og macen driver nå å slår seg av og på ett eget tempo og rett som det er vil den ikke våkne fra dvale, noen ganger tar det 2 min andre ganger 15.

jeg har vært i kontakt med Eplehuset som jeg kjøpte den av og avtalt å levere inn så fort de har en lånemaskin tilgjengelig. Og om jeg forstod rett på de så kan det ende med en ny maskin. Vi får se.

Litt usikker på hvor mye mer jeg skal forsøke fikse dette.

Er det en ide å nedgradere til El Capitan?

Om ikke annet så lærer jeg en hel haug av dette og jammen har jeg ikke fått opp TimeCapsulen min igjen og til og med funnet ut at den kan brukes som aksess punkt også i et trådløst nettverk:) Med skriverdeling. Så aldri så vondt......

Jeg takker for tips så langt.
medlem i 189 måneder
 

Re: Trackpad/Tastatur lagging/sluttet å virke

Innleggav Morse » tor 20.10.2016 19:34

Ikke HELT feil å prøve å nedgradere til El Capitan – kanskje de kunne avdekke et lite kjent problem? Men så lenge Eplehuset antyder at det kan ende med ny maskin, ville jeg ikke lagt alt for mye arbeid i dette. Det at eksternt tastatur og mus fungerer fint, tyder jo klart som blekk på et hardwareproblem. Det hender jo at det slenger ett og annet råttent eple i kassa. Mekking på disse maskinene er litt "inviklativt", for å si det mildt, og hensiktsløst så lenge du har garanti. Og fornemme maskiner har vær så god å være i orden – minner om at Rolls-Royce måtte tilbakekalle en bil på grunn av en graverende feil:

http://www.telegraph.co.uk/finance/news ... e-car.html

Hold oss underrettet! :-)

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Trackpad/Tastatur lagging/sluttet å virke

Innleggav terjemk » fre 21.10.2016 9:59

Kjører man Rolls Roys så kjører man Rolls Royce:)

I`ll keep you posted! (Drømmer søtt om å pakke opp en helt ny MBA:)
medlem i 189 måneder
 

Re: Trackpad/Tastatur lagging/sluttet å virke

Innleggav terjemk » lør 26.11.2016 11:10

OK her kommer en oppdatering på problemet og løsning!

Det viste seg at det var feil på både tastaturet, trackpad og en kabel på disse. Dessverre gikk det ikke på garanti da eplehuset mente at det skyltes væske i tastaturet... (kan da virkelig ikke være mulig...... ehhh... ) Så da ble det herlige 5760,- ut av konto for å få en nesten nypusset MBA tilbake!

Så da har jeg lært en hel del i prosessen, jævlig mye om feilsøking, det lønner seg å be om hjelp, ikke drikk kaffe OVER macen, og eplehuset har en serviceinnstilt gjeng på serviceavdelingen.

Resultatet er i hvertfall at jeg har en svært mye raskere mac, det var tydelig at feilen senket farten betydelig. Og nye tastaturet er jo mye raskere i responsen så det føles bra. Plutselig har skriveleifene minsket betraktelig.

Happy days to all!
medlem i 189 måneder
 


Returner til MacBook Air



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron