Mac'en min vil ikke starte :(

Mac'en min vil ikke starte :(

Innleggav mosthatedwomanonearth » ons 09.11.2016 20:29

Hei dere flinke folk,

I dag skulle jeg skru på min to år gamle Macbook Air. Jeg åpna lokket og den starta fint, men plutselig skrudde den seg av. Den hadde nok av batteri. Jeg prøvde å skru på igjen, men ingenting skjedde. Etter et minutt kom litt av den "aaaa"-lyden den lager når man skrur den på, men det var alt. Den er helt død! Har kobla til lader, og det ser ut som om den lader. Er det noe jeg kan gjøre her, eller er det bare å forberede begravelsen? Mac'en har ligget på iskaldt soverom siden i går kveld, kan det ha tatt livet av den?

Håper noen kan hjelpe meg!
medlem i 112 måneder
 

Re: Mac'en min vil ikke starte :(

Innleggav Morse » ons 09.11.2016 21:25

Hva mener du med iskaldt? Minusgrader? Har du utstyr tilkoblet? Starter den i "Sikker oppstart", altså med shift-tasten nede? Prøvd dette her? https://support.apple.com/no-no/HT201295

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Mac'en min vil ikke starte :(

Innleggav mosthatedwomanonearth » ons 09.11.2016 21:31

5-6 grader, tipper jeg, ikke minusgrader. Den starter ikke med shift-knappen nede, og det i linken gir heller ikke resultat. Ikke noe utstyr tilkobla nei. Usj :(
medlem i 112 måneder
 

Re: Mac'en min vil ikke starte :(

Innleggav mariustidemann » ons 09.11.2016 22:14

Du beskriver at du fikk oppstartslyden,"Chime" og ingenting etter det, men at det skjer ut som at maskinen lader.
Prøv følgende:
[Edit: leste nettopp linken til morse. Dette hadde du gjort.]

Forsøk andre alternativer til safemode, som verbose: cmd+v
Skjedde det noe her?

Koble til ekstern skjerm for å se om det bare er skjermen som er død?

Lys på skjermen med et lys for å se om det er bakgrunnsbelysningen på skjermen som er gåen?

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Re: Mac'en min vil ikke starte :(

Innleggav mosthatedwomanonearth » ons 09.11.2016 22:21

Skjedde ingenting ved cmd+v. Ser ingenting ved lys på skjermen... er egentlig usikker på om den lader, for nå har den lada veldig lenge uten at det lyser grønt. Kan den bare dø sånn ut av det blå?
medlem i 112 måneder
 

Re: Mac'en min vil ikke starte :(

Innleggav mariustidemann » ons 09.11.2016 22:30

Vel, ingenting er vel feilfritt. En datamaskin kan dø etter 1 dag eller 10 år. Hvem vet, men så lenge du kan sannsynliggjøre forbrukerkjøp, så har du ganske gode rettigheter for å få den reparert gratis under forbrukerkjøpsloven. Altså reklamasjon.

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Re: Mac'en min vil ikke starte :(

Innleggav Helge Hafstad » ons 09.11.2016 23:25

Om du er usikker på om maskinen lader så må du teste enten adapteret eller med et annet adapter. Før du har gjort det vil neppe noen velmente råd her hjelpe...:-)

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Mac'en min vil ikke starte :(

Innleggav mosthatedwomanonearth » tor 10.11.2016 10:16

Men før den ble svart var det hvertfall 60% på den... usj, takk for hjelp! Jeg får vel gå tilbake til butikken og klage.
medlem i 112 måneder
 

Re: Mac'en min vil ikke starte :(

Innleggav Morse » fre 11.11.2016 21:08

Keep us posted...

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Mac'en min vil ikke starte :(

Innleggav mosthatedwomanonearth » man 14.11.2016 16:32

Elkjøp påstår den er væskeskada, og tilbyr seg å bytte batteri, tastatur, logic board og track pad for kr 8.500,-. Jippi!

Hvor den væska har kommet fra aner ikke jeg...
medlem i 112 måneder
 

Re: Mac'en min vil ikke starte :(

Innleggav Morse » man 14.11.2016 19:48

Noen dokumentasjon fra selger? Kopi av rapport fra verksted?

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Mac'en min vil ikke starte :(

Innleggav mariustidemann » tir 15.11.2016 19:39

Er det vanlig at verksteder finner på slike diagnoser, Morse?

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Re: Mac'en min vil ikke starte :(

Innleggav mosthatedwomanonearth » tir 15.11.2016 20:33

Det kan jo være at jeg for en evighet siden har fått litt vann på den eller noe, uten å tenke noe mer over det, ikke vet/husker jeg. Men kan det virkelig være grunnen til at hele maskinen bare tar kvelden lenge etterpå?

Har ikke fått noe rapport fra verkstedet, regner med at jeg får det når jeg henter den...
medlem i 112 måneder
 

Re: Mac'en min vil ikke starte :(

Innleggav Morse » ons 16.11.2016 0:26

Verksteder "finner ikke på" diagnoser, med mindre de har et råttent eple i kassa. For mange år siden fikk min gamle Opel Omega "hikke" og rykket og hoppet, og stanset i en rundkjøring. Merkeverkstedet fant at jeg måtte skifte hele tenningssystemet til den nette pris av 8500.- pluss mva. En bakgårdsmekaniker i nabolaget med forkjærlighet for å blodtrimme Ford Cosworth´er fant kjapt et lillefingerstort hull i belgen på innsuget. Tettet det med en salve silikon, og bad meg gå meg en halvtimes tur i sola mens den herdet. Ville ikke ha noe for jobben, da han så fram til å overhale en Jaguar 1995-modell. Opelen sveiv som ei klokke i tre år til...

Men betaler en for en diagnose, burde det være en selvsagt ting å få en skriftlig rapport, med mulighet til å få en "second opinion".

Oh, and one more thing: JA, vannskader KAN utvikle seg til senskader...

As usual: Keep us posted...

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Mac'en min vil ikke starte :(

Innleggav Helge Hafstad » ons 16.11.2016 0:42

Den tid jeg jobbet som Apple servicetekniker så var det slik at delene ble sendt inn til Apple og testet der for om det gikk under garanti eller ei. Bestilte deler måtte i utgangspunktet bestilles på regning av verkstedet og ble refundert ved godkjent sak. Serviceteknikerne ble også rangert i forhold til diagnoser og de beste ble kreditert. Har ennå en Apple stresskoffert fra den tiden som kom meg i hende på den måten. Men å finne på diagnoser er ikke en aktuell problemstilling - det er det ingen som er tjent med.

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 


Returner til MacBook Air



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron