Stardisk full

Stardisk full

Innleggav terex » søn 07.07.2019 14:19

Har en macbook air som jeg hele tiden får beskjed om at startdisken er full. Får ikke lastet ned noe ny programvare eller gjort så mye generelt.
Dette er en maskin fra rundt 2011 å har en 1,7ghz intel coe i5.
Maskinen kjører OS X 10.9.5
Vet ikke om det er noe nyere operativsystem til denne maskinen men den vil ikke laste ned noe.
Hva er lurt å gjøre her uten å miste noe som helst?
Dette er en maskin til et familiemedlem som jeg prøver å hjelpe litt men er ikke noe særlig flink til dette.
Noen så har noen tips som jeg kan prøve?
På forhånd takk.
medlem i 157 måneder
 

Re: Stardisk full

Innleggav Helge Hafstad » søn 07.07.2019 17:15

Det enkleste er vel å laste ned et program som CleanMyMac X. Gratisvarianten lar deg skanne maskinen så ser du hvor mye som kan ryddes vekk - og fjerner noe. Kjøper du lisens så får du hele pakken.

Skal tilsvarende gjøres manuelt så tar det lang tid.

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Stardisk full

Innleggav Morse » man 08.07.2019 15:37

Forsiktig med sånne "ryddeprogrammer", det er fort gjort å lage seg problemer.

Prøv heller først å legge over innholdet i Filmer/Musikk/Bilder på en annen disk (det er der de fleste har en hel haug med "greier") og ta en grundig opprydning der, før dette evt. legges tilbake. Det er kanskje ikke nødvendig å drasse rundt på alt sammen til enhver tid?

Husk at (den interne) arbeidsdisken, enten det er en snurredisk eller SSD, til enhver tid skal ha rundt 20 % ledig plass, ellers kan det bli trøbbel...

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Stardisk full

Innleggav Helge Hafstad » man 08.07.2019 19:49

Det er vel litt forskjell å rydde på egen maskin og å sitte ute hos en venn/slektning/kunde og gjøre det. Da vil jeg påstå at CMM fungerer. Det mest kritiske kan være anbefaling om å slette eldre filer. Men forutsetter at den som kjører programmet her følger med og særlig lang tid tar det jo heller ikke. Hvis ikke dette får ryddet nok plass så er Morses råd nødvendig å ta med i tillegg...:-)

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Stardisk full

Innleggav Morse » man 08.07.2019 21:32

Helge, vil i den anledning slå et slag for programmer som WhatSize, GrandPerspective, DaisyDisk, Disk Xray og OmniDiskSweeper. Da kan man lettvint finne hva som tar så stor plass, og hvor skoen trykker. Så blir det straks enklere å gjøre seg opp en mening om hva som bør gjøres, og hvordan. 8-)

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 


Returner til MacBook Air



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron