Gjenopprette en gammel MacBook Air

Gjenopprette en gammel MacBook Air

Innleggav Sophie-Ann » fre 06.09.2019 17:48

Jeg har fått en gammel MacBook Air, den er fra 2011 mener jeg, model A1370. Jeg vil gjenopprette den, men den mangler recovery disk og jeg har ikke passordet/appleid. Er det mulig å gjenopprette den eller er det bare å glemme?

Brukerens avatar
medlem i 159 måneder
 

Re: Gjenopprette en gammel MacBook Air

Innleggav Morse » lør 07.09.2019 7:57

Du trenger bare en minnepinne med MacOS X eller macOS intallasjon. Maskinen klarer High Sierra. Fot i hose.

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Gjenopprette en gammel MacBook Air

Innleggav Sophie-Ann » lør 07.09.2019 16:20

Takk, skal se om jeg får det til.

Brukerens avatar
medlem i 159 måneder
 

Re: Gjenopprette en gammel MacBook Air

Innleggav Sophie-Ann » man 09.09.2019 10:56

Morse skrev:Du trenger bare en minnepinne med MacOS X eller macOS intallasjon. Maskinen klarer High Sierra. Fot i hose.


Da har jeg fått tilgang til maskinen, og oppdatert så lang det går, men det går bare til OS X 10.6.8. Får opp at flere oppdateringer ikke er tilgjengelig. Hva gjør jeg da? Takk for tålmodigheten, er ikke så vant til Mac. :-)

Brukerens avatar
medlem i 159 måneder
 

Re: Gjenopprette en gammel MacBook Air

Innleggav Morse » man 09.09.2019 18:08

Høres rart ut, 10.6.8 er gamle "Snow Leopard", men maskinen ble levert med neste trinn, 10.7 "Lion" da den kom. Brukte du en installasjonspinne med f.eks. "Sierra" eller "High Sierra", eller hvordan gjorde du?

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Gjenopprette en gammel MacBook Air

Innleggav Paperboy » tir 10.09.2019 2:31

Jeg har også en laggete og treeeeeg MacBook Air. Hva er det letteste OSet jeg kan laste inn på den for å gjøre den snappy?
Ja, jeg er villig til å bevege meg inn i Chromebook/Linux-verden med denne trøskemaskinen.

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Re: Gjenopprette en gammel MacBook Air

Innleggav Morse » tir 10.09.2019 7:01

Paperboy, hvilken modell er dette, og hvilket OS kjører du i dag?

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Gjenopprette en gammel MacBook Air

Innleggav Sophie-Ann » tir 10.09.2019 9:55

Morse skrev:Høres rart ut, 10.6.8 er gamle "Snow Leopard", men maskinen ble levert med neste trinn, 10.7 "Lion" da den kom. Brukte du en installasjonspinne med f.eks. "Sierra" eller "High Sierra", eller hvordan gjorde du?


Jeg fikk brukernavn og passord av forrige eier. Så kjørte jeg bare de oppdateringene som var tilgjengelig. Når jeg søker etter flere, får jeg bare at alt er oppdatert.

Brukerens avatar
medlem i 159 måneder
 

Re: Gjenopprette en gammel MacBook Air

Innleggav Morse » tir 10.09.2019 14:57

Sophie-Ann, du kommer dessverre ikke videre på denne måten. MacOS 10.6.8 (Snow Leopard) var slutten på en æra, for å si det slik. Apple introduserte deretter MacOS X 10.7 (Lion), deretter 10.8 (Mountain Lion), 10.9 (Mavericks), 10.10 (Yosemite), 10.11 (El Capitan), 10.12 (Sierra), 10.13 (High Sierra), 10.14 (Mojave), og nå sist 10.15 (Catalina). For å gjøre en lang historie kort, du trenger en USB installasjonspinne med ett av de nyere systemene for å slette disken og fjerne alt gammalt ræl, og bringe maskinen inn i dagens nyere og bedre verden! Fortell hvor mye RAM maskinen har (du finner det i  > "Om denne maskinen", så skal jeg prøve å finne en fornuftig anbefaling for hvilket system du bør gå for, OK? En såpass flott maskin som den du har fortjener definitivt både omsorg og pleie! Og selv om maskinen har en god del år på nakken, skal du se at den fortsatt kan gjøre ting som får tilsvarende laptop´er på samme alder til å blekne og gispe etter luft – hvis de ikke forlengst har gått til resirkulering , da... :-)

Waiting...

P.S. INTET nedsettende om 10.6.8, det var et MEGET stabilt og bunnsolid system, og der er fortsatt haugevis av fornuftige og nyttige ting en kan gjøre der! Kjenner sogar flere som har partisjonert sin harddisk til én del som kan fortsette å kjøre dette systemet (på grunn av eldre programvare de fortsatt er vant med/trenger), og én del til et nyere system, hvor blant annet internett er blitt en god del tryggere, og nyere programvare kan kjøres.

Men dette krever naturligvis en god del selvdisiplin og strategi hvis en skal gjøre denslags på den beskjedne harddiskplassen en MacBok Air har, så jeg råder deg til å bare å ta spranget og si "goddag" til et nyere system.

Andres meninger om saken? 8-)

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Gjenopprette en gammel MacBook Air

Innleggav Sophie-Ann » tir 10.09.2019 21:29

Morse skrev:Sophie-Ann, du kommer dessverre ikke videre på denne måten. MacOS 10.6.8 (Snow Leopard) var slutten på en æra, for å si det slik. Apple introduserte deretter MacOS X 10.7 (Lion), deretter 10.8 (Mountain Lion), 10.9 (Mavericks), 10.10 (Yosemite), 10.11 (El Capitan), 10.12 (Sierra), 10.13 (High Sierra), 10.14 (Mojave), og nå sist 10.15 (Catalina). For å gjøre en lang historie kort, du trenger en USB installasjonspinne med ett av de nyere systemene for å slette disken og fjerne alt gammalt ræl, og bringe maskinen inn i dagens nyere og bedre verden! Fortell hvor mye RAM maskinen har (du finner det i  > "Om denne maskinen", så skal jeg prøve å finne en fornuftig anbefaling for hvilket system du bør gå for, OK? En såpass flott maskin som den du har fortjener definitivt både omsorg og pleie! Og selv om maskinen har en god del år på nakken, skal du se at den fortsatt kan gjøre ting som får tilsvarende laptop´er på samme alder til å blekne og gispe etter luft – hvis de ikke forlengst har gått til resirkulering , da... :-)

Waiting...

P.S. INTET nedsettende om 10.6.8, det var et MEGET stabilt og bunnsolid system, og der er fortsatt haugevis av fornuftige og nyttige ting en kan gjøre der! Kjenner sogar flere som har partisjonert sin harddisk til én del som kan fortsette å kjøre dette systemet (på grunn av eldre programvare de fortsatt er vant med/trenger), og én del til et nyere system, hvor blant annet internett er blitt en god del tryggere, og nyere programvare kan kjøres.

Men dette krever naturligvis en god del selvdisiplin og strategi hvis en skal gjøre denslags på den beskjedne harddiskplassen en MacBok Air har, så jeg råder deg til å bare å ta spranget og si "goddag" til et nyere system.

Andres meninger om saken? 8-)


Har prøvd å svare deg tidligere, men får bare feilmeldinger, så beklager sent svar.
Det er bare 2GB minne, 1067 MHz DDR3. Hvis den ikke kan oppdateres, så får det være. Men chrome blir ikke oppdatert lenger og det er flere apper som ikke kan brukes. Det er min datter som skal bruke denne, til lekser og surfing. Men takk for hjelpen! Det er veldig snilt av deg :-)

Brukerens avatar
medlem i 159 måneder
 

Re: Gjenopprette en gammel MacBook Air

Innleggav Morse » ons 11.09.2019 4:25

Sophie-Ann, jeg har sendt deg en PM. :-)

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 


Returner til MacBook Air



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere