Oppgradere SSD i MacBook Air

Oppgradere SSD i MacBook Air

Innleggav Haakon » lør 25.01.2020 18:24

Min datter gjorde et lite feilkjøp; hun kjøpte en MacBook Air 2017. Den er fin, men glemte å sjekke ut størrelsen på SSDen. Den er på bare 128 GB, men hun trenger minste en 256 GB.
Men så slo det meg: jeg har en SSD i min gamle Air fra 2012 som er stor nok, men: kan min gamle SSD puttes inn i hennes nyere maskin?
medlem i 236 måneder
 

Re: Oppgradere SSD i MacBook Air

Innleggav Helge Hafstad » lør 25.01.2020 21:56

I følge Apples spesifikasjoner så går det ikke. MBA 2012 bruker 2. gen Apple SSD, MBA 2017 4. gen. Det er bl.a. forskjellige kontakter på disse.

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Oppgradere SSD i MacBook Air

Innleggav Morse » søn 26.01.2020 7:04

Kjøp en separat harddisk (1 eller 2 Tb eller mer, de er ytterst rimelige i pris, og gjør det til en vane å skyfle store filer over på denne. Husk at den interne SSD´en må ha minst 20 % ledig plass!
Lag gjerne en egen partisjon på den eksterne disken og bruk denne som en Time Machine, og resten til manuell lagring. Time Machine kan settes opp slik at den tar backup bare når en selv bestemmer, så slipper en å ha den tilkoblet hele tiden. Og husk å rydde opp i nedlastingsmappen fra tid til annen, dét er det mange som glemmer. Det er et vanlig syn for meg som servicemenneske å finne ørten utgaver av antikke flashplayerinstallerere der, sammen med en haug bilder sendt fra venner, stort sett unyttige Windowsfiler, samt ørten hundre kontoutskrifter fra banken og mer eller mindre morsomme filmsnutter...

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Oppgradere SSD i MacBook Air

Innleggav Haakon » søn 26.01.2020 13:25

OK.
Synd, men takk for svar!
medlem i 236 måneder
 

Re: Oppgradere SSD i MacBook Air

Innleggav Morse » man 27.01.2020 0:30

Hold everything, se her, Haakon og andre, for en mulig løsning på problemet:

https://www.ifixit.com/Guide/MacBook+Ai ... ent/121102

Før du evt. handler, send dem serienummeret på maskinen og be om en forhåndsgaranti for at det vil funke. Krysser fingrene for deg!

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Oppgradere SSD i MacBook Air

Innleggav Helge Hafstad » man 27.01.2020 10:30

Nyttig lenke, men dette betinger at man kjøper en ny SSD med M.2-kontakter. Ikke noen avskrekkende priser på dem for tiden, men noe tilsvarende bakoverkompatibelt adapter finnes neppe. Altså kan du ikke flytte en SSD fra 2012-modellen over i den fra 2017.

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Oppgradere SSD i MacBook Air

Innleggav Morse » man 27.01.2020 19:07

Korrekt, Helge, innlegget var ment som et alternativ for Haakon til å oppgradere sin datters Air - med tilsvarende utlegg, som etter min mening er prismessig høyst akseptabelt i forhold til hva man oppnår.

En (litt lang) randbemerkning: Skulle ønske butikkselgere som tilbyr maskiner med SSD kunne gjøre kunden oppmerksom på dette med viktigheten av å ha nok ledig plass. I Mac´ens verden finnes for eksempel TechTool Pro, som kan "skrike ut" når det begynner å bli "stinn brakke". TTP er et stort og ikke helt billig program som kan gjøre en mengde nyttige ting, men for dette med rett og slett å være "whistleblower" finnes der andre og billigere alternativer. Trist når folk kommer med en relativt ny Air eller MBP og lurer på hvorfor maskinen "går i sirup", og ikke har forstått meldingen om at "harddisken er nesten full"...

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Oppgradere SSD i MacBook Air

Innleggav Helge Hafstad » man 27.01.2020 20:12

Enig ang investering i SSD med M.2. Men det er viktig at folk følger anvisningene og forstår begrensningene i denne løsningen. De er kanskje ikke noe å bry seg om for deg og meg, men ved fx videresalg så kan en risikere ørten forsøk på reinstallasjon uten å forstå bæret.

Har ellers TTP12, men orket ikke å installere Protection pga slikt mas. Der har CMM gitt meg beskjeder mer enn nok. Greit nå da jeg fjernet en eDrive som likevel var utdatert et par versjonsnumre. Like før jeg kjøper meg en 1TB SSD fra OWC...:-)

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Oppgradere SSD i MacBook Air

Innleggav Nikolay » tir 28.01.2020 0:49

her kan du oppgradere til krampa tar deg: https://eshop.macsales.com/shop/ssd/owc ... -2014-2015

Brukerens avatar
medlem i 122 måneder
 


Returner til MacBook Air



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere