Omgjøre partisjonering av harddisk uten å slette innhold?

Omgjøre partisjonering av harddisk uten å slette innhold?

Innleggav iTone » lør 15.12.2018 11:55

Hei!

For noen år siden partisjonerte jeg en ekstern harddisk i tre deler - en for TimeMachine, èn for et lignende program jeg ikke en gang husker hva heter, og et "vanlig" lagringsområde. Nå har jeg ny Mac og vil prøve å unngå det kaoset jeg har levd med de siste 9 årene på forrige Mac, og tenkte derfor å aktivt ta i bruk TimeMachine (Samt en eller annen form for bildeorganisering - iCloud?) på hele greia.

Er det noen mulighet for å "fjerne" inndelingen på harddisken uten å slette det på "den vanlige lagringsdelen"? Eller bør jeg bare flytte alt over til ny Mac, organisere det der, tømme harddisken og bruke TimeMachine (og bildesortering på et vis) og slette tingene fra Macen men lagre i en sky?

Mulig dette ble kaotisk men jeg er sånn halvveis febersk så tilgi meg..
medlem i 196 måneder
 

Re: Omgjøre partisjonering av harddisk uten å slette innhold

Innleggav Grubasek » lør 15.12.2018 15:10

Jeg kan ikke si eksakt hvordan du kan gjøre det, MEN ta for all del backup av det "vanlige" lagringsområdet før du begynner. Å reorganisere partisjoner kan ofte medføre tap av data.

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: Omgjøre partisjonering av harddisk uten å slette innhold

Innleggav Fluffy » søn 16.12.2018 1:50

Er ikke noe ekspert på området men uansett hva du gjør bør du ta back up at alt du vil beholde. I værste fall kan HD'en formateres og alt legges tilbake.
medlem i 206 måneder
 

Re: Omgjøre partisjonering av harddisk uten å slette innhold

Innleggav Morse » søn 16.12.2018 6:29

Dersom disken har vært i noenlunde jevnlig bruk, er den jo hinsides pensjonsalderen og vel så det. Husk at ca. fem år er gjennomsnitts levetid for harddisker ved jevnt bruk – så jeg vil anbefale deg å anskaffe en ny (de er jo latterlig billige) og overføre alt du har kjært tfra den gamle til denne – ETTER at du evt. har partisjonert den etter eget ønske. Mange finner det formålstjenlig å velge en ekstern disk som er en god del større enn arbeidsdisken, og bruke denne som TimeMachine. Har ikke tall på alle kunder som har rotet med dette, men så vet du i alle fall hvilken disk som er TM! En etikett gjør evt. ingen skade! Og er du smart, skaffer du en disk til og bruker denne til å klone arbeidsdisken din til, slik at du ikke står i beit hvis arbeidsdisken skulle finne på å krasje skikkelig – hvilket det slett ikke er aldeles uvanlig at de gjør...

Anbefales på det sterkeste i dén sammenheng:
https://bombich.com/

Og her er et knippe lure ting: https://9to5mac.com/2018/12/16/back-up-your-mac/

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Omgjøre partisjonering av harddisk uten å slette innhold

Innleggav iTone » fre 21.12.2018 18:31

Takk dere!

Den har vært veldig lite hyppig i bruk, så da tenker jeg at jeg prøver å rydde på den eksterne harddisken og overfører det jeg trenger til den nye. Kjøper så en ny ekstern en kun til TimeMachine og bruker skytjenester til det jeg hadde på harddisken. Eller? Som gammel dame på 27 har jeg ikke helt vent meg til tanken på å lagre alt i skyen, samtidig som jeg er helt for å sikre seg. Kanskje èn til TM, èn mindre til småtteri og det viktigste i skyen?

(Kan man forresten fjerne ting fra Macen og kun ha dem i skyen, eller speiler skyen Macen? Veldig forberedt på at jeg spør utrolig dumt her altså.)

Jeg har for øvrig ikke viktig arbeid på den, det er kun en surfemaskin (den ble rimeligere enn nye Air, og MacBook var uaktuelt når jeg var vant til Pro), men jeg vil jo selvsagt ikke miste bilder fra snart halve livet mitt.
medlem i 196 måneder
 



Returner til Annen maskinvare



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere