Begrense nedlastingshastighet for gjestenettverk på AEB

Begrense nedlastingshastighet for gjestenettverk på AEB

Innleggav lilminime » tir 17.08.2010 19:31

Hei,

Har en venn som leier ut hybel til noen ungdommer som ikke har internett. Så for å være grei har han opprettet et gjestenettverk på airport extreme basestasjonen sin som de får tilgang til. Problemet i ettertid har vist seg at de ofte spiller playstation 3, laster ned e.l slik at han blir hindret i å streame filmer o.l på en akseptabel måte.

Han vil dog. helst slippe å kaste de ut av nettet, men heller kunne begrense nedlastingshastigheten brukere av gjestenettet har til rådighet.

Er selv relativt kyndig på nettverk og nettverksoppsett, men fant ikke noen valg for slikt når jeg så kjapt over - og er for trøtt til å produsere behjelpelige google-resultater.

På forhånd takk :)

PS: Raskt svar hadde vært ekstra kjekt :)
medlem i 212 måneder
 

Re: Begrense nedlastingshastighet for gjestenettverk på AEB

Innleggav MrUnderhill » tir 17.08.2010 19:48

Såvidt jeg vet skal ikke gaming kreve så mye båndbredde, men nedlasting tar fort nesten all kapasitet.

Enkeltet routere har muligheten for å prioritere trafikk, slik at IP telefoni og streaming av filmer prioriteres opp, mens nedlasting av filer prioriteres ned. Streaming skal da få den kapasiteten den trenger, mens nedlasting får det som er til overs.

Men jeg vet ikke om dette fungerer i praksis.

Jeg har en Dlink router hvorfor jeg kan konfigurere en "QoS engine". Den kan prioritere trafikk ut fra porter / ipadresse.

Det enkleste er nok å ta dette opp med leieboeren, og be han/hun om å begrense nedlasting mellom visse klokkeslett. De fleste nedlastingsprogrammer kan man strupe ned ut fra klokkeslett.

F.eks. strupe nedlasting til 500kb/sek mellom klokka 17 og 23 på hverdager. Opplasting bør vel uansett strupes. Hvis opplasting går for fullt vil bekreftelse på mottatte IP pakker (ACC/NAC) forsinkes. Da vil f.eks. WEB servere kunne tolke det som at man ikke klarer å ta imot data raskt nok, og hastigheten på overføringen justeres ned. Mener å ha lest at upload ikke bør overstige 75% av maks.
medlem i 166 måneder
 

Re: Begrense nedlastingshastighet for gjestenettverk på AEB

Innleggav areebakhalid19 » tor 12.03.2015 23:09

hvis du virkelig ønsker noen gode QoS og trafikkontroll så foreslår jeg at du skal investere i en god gaming trådløs router . her er en liste over noen beste spill- rutere som du kanskje vil sjekke

http://bestwirelessrouters2015.com/top-5-best-wireless-gaming-routers-2015/
medlem i 110 måneder
 


Returner til Annen maskinvare



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]