Temming av villmus som klikker

Temming av villmus som klikker

Innleggav apachesykkel » lør 15.02.2014 14:02

Macvenner,

jeg tvinges med ujevne mellomrom til å forholde meg til ting som Windows 8, her senest på en Acer-laptop. Det går stort sett greit når man først skjønner at rektangelsuppa på forsiden er en fiks managementidé som man bare må komme seg rundt.

Men én ting slutter aldri å irritere: Den har en trackpad du nesten ikke har noen kontroll over! Musa er mye grovere i fingerresponsen enn den jeg er vant med hjemmefra, og når jeg leter meg rundt i Windows 8-helvete, klikker den rett som det er uten at jeg har bedt den om det. I menyer og overalt der jeg holder musemarkøren mens jeg leter etter det JEG vil klikke på. En kan regne en 5-10 villklikk på musa, der denne følger sin egen vilje, for hvert intendert klikk fra min side.

Jeg har selvsagt prøvd å slå av denne frivole klikkingen i kontrollpanelet, men det ser ikke ut til å feste seg for særlig lenge.

Noen gode råd mot en slik mus?

Brukerens avatar
medlem i 130 måneder
 

Re: Temming av villmus som klikker

Innleggav kimern68 » lør 15.02.2014 14:05

På en windows maskin som du nevner, der har jeg bare ett tips, skru av trackpaden og skaff deg en ekstern mus, dette er langt mer komfortabelt å jobbe med på de maskinene, og man får bedre kontroll. Alternativt innstallere windows på macen din via bootcamp eller paralells.
medlem i 141 måneder
 

Re: Temming av villmus som klikker

Innleggav apachesykkel » lør 15.02.2014 14:12

Takk for svar, Kimern!

Dette må absolutt vurderes hvis forholdet vårt skal fortsette. To spørsmål i så måte — til det med eksternmus:

1: Kan man til nød bruke en iPad som pekeredskap?
2: Hva med Apples løs-trackpad? Kan denne brukes mot PCer?

Brukerens avatar
medlem i 130 måneder
 

Re: Temming av villmus som klikker

Innleggav kimern68 » lør 15.02.2014 14:21

Det finnes sikkert apper som lar deg bruke ipad som eksternt tastatur/mus, men erfaringsmessig så er dette meget ineffektive måter å jobbe på, i forhold til apple sin trackpad, så må du nesten høre med apple og høre hva de sier, selv så vil jeg rett og slett bare anbefale en ordinær ekstern mus med 2 knapper og et scrollhjul, de koster ikke mer enn et par hundre kroner på elkjøp og gjør jobben langt bedre enn museflaten på laptopen du jobber på.

Her har du et alternativ, og det finnes utallige andre ut i fra eget valg: http://www.elkjop.no/product/data/mus-o ... 5-lys-solv
medlem i 141 måneder
 

Re: Temming av villmus som klikker

Innleggav apachesykkel » lør 15.02.2014 14:38

Takk igjen for gode råd!

Men er det hovedsakelig hardware eller software som gjør trackpaddene på Windows-maskiner så absolutt ubrukelige? Jeg husker jeg fikk en splitterny Lenovo-laptop i 2010 med Windows 7, som hadde det samme irriterende problemet.

Er det Windows som insisterer på denne eiendommelig dysfunksjonelle funksjonsmåten?

Jeg vil også gjerne høre gode råd fra andre om hvordan man kan løse problemet uten anskaffelse av eksternmus. En innstilling som gjør musa mer passiv og avventende — så den venter tålmodig på mine klikk — vil kunne gjøre mye av samme nytten.

Brukerens avatar
medlem i 130 måneder
 

Re: Temming av villmus som klikker

Innleggav kimern68 » lør 15.02.2014 14:45

Det er et hardware problem, og det er ikke microsoft og windows som står bak, men produsentene av maskinene. Hittil har jeg ikke vært borti noen som har klart å lage trackpaden så godt som Apple gjør med macbook. Stort sett så er trackpaden på en vanlig laptop av plast, og gir dårlige prestasjoner, på en mac så er styreflaten av glass og benytter seg av samme teknologi som skjermene på iPhone/iPad/iPod touch og er langt mer presise enn de av plast. Apple har jo selvfølgelig patent på dette, noe som gjør det vanskelig for andre produsenter å bruke denne teknologien i sine systemer.

Så tror nok desverre du ikke kommer unna det å anskaffe en ekstern mus i ditt tilfelle, eller innstalere windows på macen din, da vil du kunne bruke den trackpaden du allerede er vant til.
medlem i 141 måneder
 

Re: Temming av villmus som klikker

Innleggav apachesykkel » lør 15.02.2014 14:49

Mange takk for godt og avklarende svar. Og sant, man blir veldig bortskjemt av å ha en høyt funksjonell macbook, der det å komme seg rundt på skjermen og klikke ikke er den store daglige utfordringen! :)

Brukerens avatar
medlem i 130 måneder
 


Returner til Annen maskinvare



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]