minidisplayport adapter

minidisplayport adapter

Innleggav Art » ons 18.03.2015 15:15

Hei,
jeg har kjøpt en lekker ekstern monitor med 3440X1440 oppløsning (AOC U3477PQU). Den fungerer dårlig med appletv/hdmi(stripe øverst, feil formater), så jeg har koblet til en lang displayport kabel samt et adapter minidisplayport til DP som er kobles i thunderbolt-porten i imacen/macbooken. Maskinen detekterer da den ekstra skjermen "plug-and-play". Formatet blir korrekt i fullskreen på itunes filmer som har 21-9 format, og alt er vel. Et minutt eller så. Da begynner en rekke igjentagende hvite brede dropouts, som kuliminerer med at hele skjermen blir svart et par sekunder, før det hele begynner om igjen, mao svært utilfredsstillende. En annen sak er et ifølge specs skal skjermen vise 60Hz ved full oppløsning, men macen tillater meg bare å velge 30 Hz, også om jeg velger en lavere oppløsning. Når jeg benytter en kortere displayportkabel, er problemet NESTEN eliminert, men ikke helt(pluss at den fremdeles viser 30Hz). Jeg mistenker det billige adapteret, men finner ikke noe annet. Noen som har tips i sakens anleding? Kan noen anbefale et seriøst miniDP til DP adapter? ER det noen der ute som har erfaring med å koble en slik skjerm til en Bluray-spiller?
medlem i 215 måneder
 

Re: minidisplayport adapter

Innleggav bzzlink » ons 18.03.2015 23:53

medlem i 193 måneder
 

Re: minidisplayport adapter

Innleggav Art » fre 20.03.2015 10:40

jeg må ha minimum 5 meter kabel, med 4k båndbredde...
medlem i 215 måneder
 

Re: minidisplayport adapter

Innleggav Art » søn 22.03.2015 10:15

byttet mini DP-DP adapter til higghspeed/DP 1.2 . Ingen merkbar bedring...
medlem i 215 måneder
 

Re: minidisplayport adapter

Innleggav olavl » søn 22.03.2015 12:01

Art,

ingen konkret erfaring med dette. Du forsøker å få det maksimale gjennom kabelen og andre komponenter. Eg tenker to ting:

1) Er kabelene HBR2 kompatibel? Ein del av de lengre kablene er ofte kun RBR kompatible. -Beregnet for prosjektorer... Sikkert også lurt å gå for ein sertifisert kabel. Displayport har liste her (sikkert ikkje up to date): http://www.displayport.org/products-dat ... ufacturer=

2) Ville også leita for å finne ein kabel slik at eg kunne klart meg uten adapter.

my 2c,

Olav

Brukerens avatar
medlem i 177 måneder
 

Re: minidisplayport adapter

Innleggav Art » man 23.03.2015 9:17

takk Olav, du er inne på noe, og med enn meter kabel er resultatet veldig bra. Men jeg trenger lengre avstand, skal prøve å få tak i en 5 meter MiniDP til DP-kabel i dag!

Fikk fatt i en slik hos digital impuls:
http://www.digitalimpuls.no/PC-komponen ... 53063.aspx

resultatet var enda verrre, macene detekterer ikke noen ekstern skjerm overhodet...

heldigvis har de åpent kjøp, har ikke plass til flere kabler nå.

RETTELSE: den virker med macbooken, men IMACen finner ikke skjermen.Drop-outs akkurat som før.

løsningen ble å skjøte sammen 2x 2 meter kabel med et skjøteledd fra digital impuls, deretter en mini DP adapter til imacen. Skulle tro det ikke ble noe særlig, men nå er forbindelsen uten dropouts. Umulig å finne kavalitetskabel med noe lengde..
medlem i 215 måneder
 

Re: minidisplayport adapter

Innleggav Art » tir 07.04.2015 9:12

noen dropouts forekom fremdeles, men bare blaff, ikke sort skjerm som før. Plugget derfor monitorens støpsel i et nettfilter ( http://www.clasohlson.com/no/Nettfilter/36-4512 ) , da jeg innbilte meg at dropouts forekom samtidig med at kjøleskap (på en annen kurs) startet. Dette reduserte problemet, men oppplever ca en liten dropout i timen. Monitoren virker urimelig følsom - kan det være en feil ved produktet?
medlem i 215 måneder
 


Returner til Annen maskinvare



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]