Spørsmål om NAS

Spørsmål om NAS

Innleggav krsk0 » lør 18.07.2015 4:23

Hei,

Jeg vurderer en NAS på jobben og har noen spørsmål vedrørende dette.

Hvilke fordeler vil det gi å kjøpe en NAS med f.eks i3 prosessor og 32gb RAM vs en med en langt tregere prosessor og 1gb RAM? Vil kraftigere prosessor og mye RAM redusere rebuild-tiden av raidet dersom en disk feiler?

Eller er den eneste måten å få ned rebuild-tiden å fylle den med SSDer?

Mange takk!
medlem i 185 måneder
 

Re: Spørsmål om NAS

Innleggav Johnny Gleden » søn 19.07.2015 1:03

Hei

Er du ute etter en grei " NAS " som er letthåndterlig på kontoret så er en gammel Mac Pro med OSX som "NAS" eller server på nettverket satt opp med "SoftRaid" absolutt å anbefale om du er ute etter lagring, sikkerhet og rask rebuild om så er nødvendig, samt enkel å holde i gang
http://www.softraid.com/

En Mac Pro er stille og dvaler som en drøm og man styrer den lett over nettverket uten å ha noen skjerm tilkoblet.
En gammel Mac Pro... selv om den er gammel har prosessorkraft i massevis for å drive filhantering og serverfunksjoner
Om det er ønskelig kan man jo også legge inn server versjonen av OSX.

Når det gjelder NAS så er det fremdeles litt å gå på før de er "hanterbare" på linje med en maskin som kjører OSX på et nettverket om du da ikke ønsker å legge mange penger i en kostbar og rask NAS.
En gammel Mac Pro rommer lett 8 disker og man behøver vel ikke betale noe mer enn kr 1500 -2500 for en 2006/7 modell.
http://bildr.no/view/OWY1cFRt
.........................
Når det gjelder rebuild og tid ved oppbygging ved uhell,diskfeil og viktigheten av det, så bruker man vanligvis flere backup enheter og "switcher" over til bruken av disse til rebuild er ferdig på den enheten som bygges opp uten å miste noen tid
Ingen firmaer med "deadline" og raske leveringstider kan basere seg på en rebuild av store og tunge raid i timesvis før man er oppe å puster luft.
Man kjører bare videre og bytter bare til til backup raid 2 mens backup raid 1 bygger seg opp på nytt.
Hele cluet er at man kjører program så som ChronoSync eller lignende prog hele tiden mellom enhetene så de er oppdatert
Backup på flere enheter skal man jo uansett ha selv om man kjører Raid 5 eller 6

Hiver man inn et litt nyere skjermkort så drar de gamle Mac Pro maskinene også lett opp på OSX Yosemit
De gamle Mac Pro maskinene tåler et granatnedslag før de kvelder og legger på siden og forlater denne verden.
De henger seg heller ikke opp i et par strømbrudd nå å da.

Har selv en gammel 2006 Mac Pro med 5X2TB disker, SoftRaid og OSX Yosemite stående på nettverket ute i en bod som en ekstra backup server med ChronoSync
http://www.econtechnologies.com/chronos ... rview.html
Aldri vært et klikk der
medlem i 120 måneder
 

Re: Spørsmål om NAS

Innleggav krsk0 » søn 19.07.2015 1:48

Tusen takk for utfyllende svar!

Mac Pro høres ut som en interessant idé, men jeg føler dette blir noe mer komplisert enn en mer tradisjonell NAS. Mulig jeg tar feil eller mulig det er verdt at det er noe mer komplisert?
Jeg ønsker forøvrig også å begrense tilgangen til NASet ved hjelp av brukerkontoer, slik at person x kun har tilgang til det som er relevant for vedkommende. Dette er kanskje enklere med en "tradisjonell" NAS?

La meg gå litt mer spesifikt inn på min opprinnelige tanke...

Jeg tenker i utgangspunktet, som du også nevner og kjøpe to enheter, fylle de med 4TB WD RED Pro (er dette et godt diskvalg?) og kjøre Raid 6 med 1 spare disk. Jeg ser for meg at den ene står på kontoret, den andre hjemme hos meg og hver natt syncer den endringer over nettet. Ved diskfeil henter jeg NASen hjemmefra, gjør en ekstraordinær sync og alt bør være tilbake til normalen realtivt raskt. Vil ChronoSync kunne gjøre dette?

Her er NASene jeg har sett på...

https://www.dustin.no/product/501081551 ... n-ds3615xs
https://www.dustin.no/product/501081707 ... ion-ds2415

Fordelen jeg ser med den første Synology NASen er at jeg enkelt kan kjøpe en ekspansjonsenhet med 12 nye diskplasser om nødvendig.

Hva tror du om dette?

Takk igjen.
medlem i 185 måneder
 

Re: Spørsmål om NAS

Innleggav Johnny Gleden » søn 19.07.2015 10:41

Hei

Ser vedig bra ut de boksene du linker til der....

Man må og bør kartlegge nøye på sitt og sin egen bedrifts behov og kompleksitet ved lagring/backup og bruk ved så som en eller flere NAS bokser versus bruk av en datamaskin eller flere som backup når det gjelder kompleksiteten ved bruk av forskjellige operativsystemer i et nettverk/brukere nå og i fremtidig bruk
Dette mot en eventuell lagring/backup enhet, om det er en Mac eller en enkeltstående NAS
Blander man PC, Mac og Linux for eksempel med en NAS og/eller kun en Mac bør man i alle fall sjekke vedkommende NAS sine muligheter og ulemper mot Mac sin fordeler/ulemper da det finnes i haugevis av forskjellige NAS systemer og funksjoner.
Husk også at NAS`r vanligvis ikke bruker samme filsystemet/filhantering og søkesystem som en Mac
Sjekk at dette ikke skaper utfordringer for din bruk i et eventuellt Mac miljø ved ved utvidet bruk.
http://www.econtechnologies.com/chronos ... -slow.html

Jeg har selv hver gang jeg har gått gjennom mitt lagringsbehov vært innom og tittet på NAS men har hver gang slått det fra meg og ramlet på en/flere Mac som styring av lagringen/backup da det er samme filsystem og operativsystem på lagringen/søking av filer og uten noen restriksjoner mot Mac.
Man kan enkelt og greit kjøre de samme prog på lagringsenheten som man bruker på Mac maskinene
Samt at man har et utall av hjelpeprog på Mac om det går noe galt.

Når det gjelder større NAS`r og lagringsbehov i et Mac miljø, stort som lite er det helt sikkert mange her som kan peke deg i en mer riktig retning enn hva jeg kan gjøre om hva du kan forvente og hva som er best å bruke for deg og din bruk ved NAS.
Når det gjelder NAS og bruk av disse er jeg ikke den rette til å veilede.

Man vil helt sikkert og i de fleste tilfeller finne ut at en NAS i et hjørne fungerer veldig bra.
Utfordring er vel å velge det beste på NAS siden til sitt sitt bruk for å få det optimalisert i forhold til pris/bruk
Lykke til med kjøp av NAS og gi oss her på Mac1 en liten oppdatering i den videre prosessen ved kjøp/installasjon og bruk.
Sikkert ikke bare jeg som er nysgjerrig på NAS i større sammenheng enn enkel bruk på gutterommet
medlem i 120 måneder
 

Re: Spørsmål om NAS

Innleggav krsk0 » søn 19.07.2015 13:06

Takk igjen. NASet evt. Macen vil utelukkende kjøre i et macmiljø så jeg vil se nærmere på dette med filsystemer. Vil det kanskje være et mer fleksibelt alternativ med en Mac Mini og en form for eksternt kabinett? Ulempen er at dette blir en noe mindre elegant (og mer støyende?) løsning for noe som skal stå i hjørnet på et kontor og ikke i et serverrom.

Er det noen som vet hvilken betydning prosessor og RAM har i en NAS eller tilsvarende lagringsløsning?
medlem i 185 måneder
 

Re: Spørsmål om NAS

Innleggav Gmac » søn 19.07.2015 14:17

((Bare et lite og kanskje ikke så viktig innspill; jeg har en liten Synology til privat bruk. De er flinke med å komme med oppdateringer jevnlig og virker seriøse sånn sett. Fleksibelt med apper til mobil o.l. Har ingen kjennskap til bedriftsbruk og behov.
Har erfart at den jobber mye med bilder som blir lastet opp før de fanges opp av appene. Mulig dette er en konvertering som prosessoren på NASen må ta seg av. (Som det ble nevnt av Johnny, dette med filsystemer.) Det er en egen software som følger med og anbefales til å laste opp bilder med; mulig den gjør at det prosesseres på maskinen det lastes fra da for å slippe å belaste NAS så mye. Har ikke fått testet det så mye ut ennå.))
medlem i 171 måneder
 


Returner til Annen maskinvare



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]