Gjøre nettverksdisk til vanlig extern disk

Gjøre nettverksdisk til vanlig extern disk

Innleggav geiroy » søn 13.12.2015 22:35

Jeg har en WD nettverksharddisk som jeg er svært misfornøyd med. Ikke selve disken, men brukervennligheten siden den må gå via en router og til min iMac.
Jeg har hørt at den kan modifiseres slik at den kan brukes som en vanlig extern harddisk.
Er det noen som kan fortelle meg hvordan jeg gjør dette?

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Re: Gjøre nettverksdisk til vanlig extern disk

Innleggav jag » søn 13.12.2015 23:59

I prinsippet så må du åpne nettverksdisken, og flytte HDD over til et eksternt kabinett.
Antaglig må da HDD formateres slik at den kan brukes på din Mac, og allt innhold forsvinner.

Hvorvidt det i det hele tatt er mulig å flytte HDD over til annet kabinett, avhenger av hvilken modell du har.

/Jan
medlem i 185 måneder
 

Re: Gjøre nettverksdisk til vanlig extern disk

Innleggav Morse » man 14.12.2015 4:10

Hadde vært greit å vite hva du bruker disken til pr. idag. Flytting av innmaten til et annet kabinett fordrer at du har/skaffer et ledig kabinett, og du står igjen med et tomt nettverksharddiskkabinett. Fortell hvilken modell WD nettverksharddisk du har, så kan du kanskje få mer spesifikk hjelp.

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: Gjøre nettverksdisk til vanlig extern disk

Innleggav geiroy » lør 19.12.2015 18:30

Jeg kjøpte denne fordi jeg trodde det ville være smart å ha den koblet til nettverket slik at jeg hadde tilgang samme hvor jeg var i huset. Men dette har ikke fungert særlig bra.
Derfor ville jeg heller hatt den som en vanlig extern HD.
Jeg "pensjonerte" min gamle iMac fra 2006 da strømforsyningen røk. Da tok jeg ut disken i den og monterte den inn i et ICYBOX kabinett, og det fungerer helt perfekt.
Derfor tenkte jeg å gjøre det samme her hvis disken i denne nettverksboksen er som en vanlig disk.
Nettverksharddisken jeg har er en Western Digital World Edition, mod.: WD10000H1NC-00.
Jeg har lagret en del både bilder og video på den og jeg går ut fra at den er formatert for Mac.

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Re: Gjøre nettverksdisk til vanlig extern disk

Innleggav Morse » søn 20.12.2015 3:42

Hvis du ikke har gjort noe spesielt med den, kjører denne disken Linux, og er IKKE formattert for Mac. Så vær klar over at om du tar ut disken og flytter den over i en IcyBox vil du IKKE uten videre se noe til innholdet, slik du håper. Så innholdet må du nok flytte annetsteds før du begynner å skru.

En annen ting er at etter diverse plunder vil du stå igjen med et ellers kapabelt NAS-kabinett til ingen nytte. Dette kan du selvsagt sette inn en ny og større disk i, men så må du få tak i Linuxprogramvaren som skal til for å få den til å fungere som NAS igjen. Med dagens latterlig lave priser på eksterne disker vil jeg stille spørsmålstegn ved fornuften i hele prosjektet – med mindre du bare har kolossalt lyst til å skru, da, og ikke bryr deg om nytteverdien/økonomien i det hele...

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 


Returner til Annen maskinvare



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]