SSD i nac

SSD i nac

Innleggav brendjord » fre 19.05.2017 9:01

Hei

Har 2 stk macbook pro jeg planlegger å sette inn SSD disk i for å forlenge levetiden deres.

· Macbook pro 15” mid-2009

· Macbook pro 13” mid-2010


Står litt fast i jungelen av SSD disker og lurer på om dere kan hjelpe meg?


Har sett på disse:

-Crucial MX300

-HyperX Savage

-Samsung 850 EVO


til macbooken fra 2009 har jeg hørt at NVidia MCP79 chipset´et i maskinen kan slite med en del disker (spesielt HyperX disken grunnet sandforce kontrolleren).

I macbooken fra 2010 sitter NVidia MCP89 chipset



noen tips til hva jeg bør gå for? ønsker innspill på disker fra 240GB og opp, prisklasse 1200-1500kr
medlem i 82 måneder
 

Re: SSD i nac

Innleggav iRemote » fre 19.05.2017 9:49

Har byttet til evo 850 250 gb selv, anbefaler denne! Dersom du vil lese litt mer om skifte av harddisk mm. kan du følge denne tråden hvor vi diskuterer dette for øyeblikket:
https://mac1.no/forum/viewtopic.php?f=1 ... 9#p2456099

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

Re: SSD i nac

Innleggav Helge Hafstad » fre 19.05.2017 15:42

Bruk minst mulig penger på en MBP 2009 og kjøp en Kingston SSDNow fra fx NetonNet til kr. 798.

Synes heller ikke en MBP fra 2010 er noe å bruke mye penger på så du kan ev prøve det samme der. Dette er tross alt modeller som er 7-8 år gamle og der ryktes allerede at nye bærbare vil bli lansert på WWDC i juni i år.

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: SSD i nac

Innleggav brendjord » fre 19.05.2017 17:23

takker for gode svar

ny mac blir det på far om kort tid:)
disse to maskinene skal settes opp til barna slik at de kan brukes til skolearbeid, film, bilder etc.

grunnen til at jeg har kikket på SSD disker som er hakket over de aller rimeligste er kun for å ha mulighet til på flytte de over i andre maskiner/gjøre de portable hvis mac´ene skulle ta kvelden. dette er også grunnen til at jeg kommer til å gå for en med 200 GB ++

ellers så er jeg rimelig godt fornøyd med kvaliteten på mac generelt, aldri opplevd å ha en PC som holder så lenge :-D
medlem i 82 måneder
 

Re: SSD i nac

Innleggav Valotunk » fre 19.05.2017 21:52

Det finnes egentlig ingen grunn til å kjøpe noe annet enn Samsung EVO.

IKKE kjøp Kingston SSDNow. Jeg har hatt 4 stk oppgjennom årene og kun 1 lever den dag i dag. Den ligger nå i en skuff her og jeg kan sende den i posten til deg for prisen av en kartong eplejuice hvis du tør. Jeg tør ikke, for jeg stoler overhodet ikke på Kingston sine SSD'er. Det samme med Corsair. 2 av 2 Force SSD'er døde i løpet av 2 år. OCZ/Toshiba styrer du langt unna. Det er virkelig dårlige greier.

Kjøp Crucial eller Samsung. Av sistnevnte har jeg installert et titalls av diverse modeller og samtlige lever i beste velgående den dag i dag. Crucial er også et rimelig sikkert valg men så lenge Samsung er billigere er det ingen grunn til å velge noe annet.

Kjøper du en "skikkelig" SSD nå så har du som du selv er inne på en SSD å ta med deg videre den dagen den gamle Macbooken din legger inn årene.

Prisforskjellene mellom middelmådig og veldig bra SSD er så små uansett.
medlem i 198 måneder
 

Re: SSD i nac

Innleggav brendjord » lør 20.05.2017 9:49

Takker for tips☺️

Da blir det å handle inn Samsung SSD til maskinen ☺️
medlem i 82 måneder
 


Returner til Annen maskinvare



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]