Gjestenett på Apple Airport Extreme

Gjestenett på Apple Airport Extreme

Innleggav softneck » ons 19.08.2015 19:46

Hei folkens,

mitt første innlegg på forumet, og er skikkelig newbie på nettverk... :-)

Her we go: Har gått til innkjøp av en Airport Extreme og en Airport Express for å få utvidet og stabilitet i nettverket. Har ADSL fra Nexgentel med en Inteno x5668b router

Har nettverkskabel til alle bokser.

Det som er problemet er at jeg ikke får opprettet gjestenett på Airport Extreme som står i kjelleren. Altså jeg får opprettet det og det dukker opp som et eget trådløst nett, men det er ikke mulig å koble til. Etter en del googling fant jeg ut at AE må stå i DHCP og NAT modus for å få gjestenett til å fungere. Satte den i denne modusen og da fungerer gjestenettet, men nå har jeg to routere som sloss om ip-adresse i nettverket og alt ble bare tull.

Etter mye om og men fikk jeg satt Inteno routeren i bridge. Men da mista jeg forbindelsen til internett..... og ny googling. Må koble til med PPPOE fra en av apple boksene. Fikk til dette også etter mye knoting. Så nå er Express boksen satt som router på kontoret ved siden av inteno som nå fungerer kun som modem.

Sånn er det koblet nå:

Inteno(bridge)-->AppleExpress(router modus)-->8ports Switch-->AppleExtreme(i kjeller)

Ok, så til problemet. Det er i kjelleren jeg MÅ ha gjestenettet pga hybelen er her, men jeg får fortsatt ikke opprettet et fungerende gjestenett, PGA at Extreme boksen står nå i bridge.

Tror jeg river av meg håret snart. Alt har vært såre enkelt med å få disse airport boksene opp og gå, men dette gjestenett funksjonen var noe dritt. Hvorfor er det på denne måten??? Hadde en Linksys som dette ikke var noe problem. Skjønner ikke dette hel, de fleste har vel disse Airport boksene i bridge-modus.....og det vil si at gjestenett ikke fungerer for de fleste?

Noen forslag til hva man kan gjøre?
medlem i 104 måneder
 

Re: Gjestenett på Apple Airport Extreme

Innleggav softneck » fre 21.08.2015 2:06

Ingen som har vært borti dette? Hmm det var rart.
medlem i 104 måneder
 

Re: Gjestenett på Apple Airport Extreme

Innleggav Sima » fre 21.08.2015 6:28

Du bør vel sette opp modem i bridge-modus > Extreme i DHCP-modus > Switch og bruke Express til å utvide det trådløse nettverket fra Extreme.

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 


Returner til Nettverk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]