Ekstrem bruk av båndbredde

Ekstrem bruk av båndbredde

Innleggav simkort » man 09.11.2015 5:55

I det siste har jeg oppdaget ekstrem bruk av båndbredde på min MacBook Pro.
Jeg har en svært begrenset linje, så dette er totalt uaktuelt.
Følgende er gjort for å finne feilen.

1. I aktivitetsmonitor er prosessen "nsurlsessiond" funnet som årsaken.
2. I Little Snitch er det videre funnet ut at "nsurlsessiond" laster ned store mengder data fra "gcu-us-00001.storage.googleapis.com".

Noen som vet hva dette er og hva slags data som lastes ned?

Inntil videre er all opp- og nedlastning fra denne adressen sperret uten at det har påvirket noe bruken av PC-en.

Det er heller ikke aktuelt å slå av iCloud-funksjoner, men det er ikke disse som står for denne bruken uansett.
medlem i 212 måneder
 


Re: Ekstrem bruk av båndbredde

Innleggav simkort » tir 10.11.2015 2:15

Takk for flotte tråder og artikler. Spesielt den fra Paul Romer var veldig grundig.

Nå vil jeg jo ikke tro at det er bildebilioteket som er årsaken. 4 GB har jeg i iCloud Drive. Jeg har en mistanke om at den kanskje ønsker å cache denne hver 3. eller 4. dag, men det er liksom ingen grenser. Har latt denne prosessen gå noen ganger, og da blir det fort 400-500 GB som lastes ned før den gir seg.

Det var rart med denne google adressen, som om det er et slags Google API som bruker båndbredde. Når jeg stengte kun denne så fungerer alt som det skal. Bildebibliotek og innhold på disk fungerer. Men vil teste dette videre over litt flere dager selvfølgelig for å være helt sikker.

Har hatt problemet tidligere mot Amazon server, den gang fant jeg det ut ved bruk av nettop funksjonen i terminal.

Har da stengt "nsurlsessiond" prosessen fra terminal frem til neste "reboot", men dette har altså gjort at f.eks. cookies på nettsider og sync ikke har fungert. Så det er tydelig at iCloud bruker "nsurlsessiond" men Apple gir ikke tilstrekkelig oversikt for brukeren til å se hva som skjer i prosessen. Og det er ikke bare iCloud som bruker "nsurlsessiond".

Observasjoner gjort underveis (oppdateres ifm. feilsøkingen):
"nsurlsessiond" kobler seg til p25.ckdatabase.icloud.com når det gjøres endringer/fjernes/legges til innhold på iCloud Drive.
"nsurlsessiond" ønsker for tiden å konstant være tilkoblet til "gcu-us-00001.storage.googleapis.com" fordi noe er ikke ferdig nedlastet. Hva noe er det jeg vil ha svar på.
Kan ikke utelukke 100% at Bilder-appen ikke bruker "gcu-us-00001.storage.googleapis.com" som tidligere antatt. Men har alikevel tro på at den brukes til mer enn bilder, da bildene var i synk når den fortsatte i går. Foreløpig virker ikke Bilder-app synken så avventer noe konklusjon.
medlem i 212 måneder
 

Re: Ekstrem bruk av båndbredde

Innleggav simkort » ons 11.11.2015 3:00

Nå åpnet jeg tilgangen gjennom "nsurlsessiond" for gcs-us-00001.storage.googleapis.com for å få synet Bilder-appen. Den brukte 200 MB på kort tid, og da gikk det fra 19 til 15 gjenstående biler å laste ned. Det vil si 4 bilder, hvert bilde bruker 50 MB ???

Og i tillegg merket Mac-en at "nsurlsessiond" hadde vært sperret, så den kjørte nedlastning fra gcs-us-00001.storage.googleapis.com gjennom 2 prosesser, altså "nsurlsesseiond" som tidligere og "cloudd".

Her må det være en alvorlig feil i iCloud eller?
medlem i 212 måneder
 


Returner til Nettverk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron