Miste wifi fungsjon

Miste wifi fungsjon

Innleggav rsmann » fre 20.11.2015 16:50

heisann jeg sitter med en macbook pro fra 2009 nå funker ikke wifi på maskin lenger, da er spørsmålet mitt er det noen inne her som sitter og har noe informasjon hva wifi adapter jeg kan bruke og få til og funke på min mac i stede....

På forhånd takk.

Håper noen kan hjelpe meg
medlem i 100 måneder
 

Re: Miste wifi fungsjon

Innleggav olavl » fre 20.11.2015 22:16

Du skriver ikkje kva som eksakt er problemet. Fleire mulige tolkninger:

1) Hvis det er slik at det fysiske kortet i maskina er gått, så kan dette byttes. Relativt enkelt. Ikkje så mange skruene. MacSales.com, ifixit.com, ebay.com kan sikkert brukes for å finne et kort som passer.

2) Mac'en henger ikkje lenger med i tilgjengelige wifi standarder. Då er truleg USB dongle det beste valget. Det er veldig mange opsjoner på dette. Sjekk produsentene sine sider ift om de har drivere til mac. Det kan også tenkes at dette er billigere for å løse problem ifm pkt 1.

3. Kan være et software problem. Har du utelukka dette? -Reinstall av OS kan isåfall evt hjelpe.

Desverre har eg ingen konkrete erfaringer ifm pkt 2. Men, det er å håpe at andre på forumet har.

EDIT: Litt for god tid i kveld... Googla litt. Det kan sjå ut som om følgende usb adaptere kan fungere:
DLink DWA-131
ASUS USB-N13
Begge desse er å finne i norske nettbutikker. Eksempelvis komplett. Det skulle gi deg mulighet til å teste dei og returnere på angrefrist.

mvh,
Olav

Brukerens avatar
medlem i 177 måneder
 

Re: Miste wifi fungsjon

Innleggav HEFJELLS » fre 20.11.2015 23:06

Av svarene til olavl tror eg ikke nr 2 aktuell. Sitter selv med en iMac fra midt 2007 og min Wi-Fi funker utmerket. Bruker El Capitan. Eg ville forsøkt en oppdatering/oppgradering av OS.
medlem i 163 måneder
 

Re: Miste wifi fungsjon

Innleggav rsmann » fre 20.11.2015 23:34

Jeg har teste alt i samarbeid med apple support resat smc og alt det der og reinstallert el capitan og alt enda fungerer ikke dette.
Men et lite spørsmål til også er dette grunnen for viftene mine begynte og gå konstant også på full guffe ????

Jeg har montert vifte styring så jeg får jo satt en normal grad på viftene og senke hastighetene på dem men det skal jo ikke være slik..

Har oppgradert maskin veldig masse nå med ny ram og ny ssd disk så skulle holde en del år til, men kunne gjerne tenkt meg og hatt disse tingene til og være på stell også for maskin er nesten ikke brukt av han jeg kjøpte den av.
medlem i 100 måneder
 

Re: Miste wifi fungsjon

Innleggav Valotunk » fre 20.11.2015 23:40

Du har kjøpt maskinen brukt?

Wi-fi har fungert etter at du kjøpte den?

Hvorfor har du installert viftestyring?

Har du åpnet maskinen?
medlem i 198 måneder
 

Re: Miste wifi fungsjon

Innleggav olavl » lør 21.11.2015 0:05

Har Apple Support åpna maskina og sjekka? -Kan det være så enkelt som at antenne kabel er laus?

Så, det at vifta går heile tid kan tyde på at det er problemer med termostat/sensor og litt forskjellige hardware ting. Men, det kan også være software problem (høg CPU). Kan ha sammenheng med nettverkskortet, men må ikkje være slik.

mvh,
Olav

Brukerens avatar
medlem i 177 måneder
 

Re: Miste wifi fungsjon

Innleggav rsmann » lør 21.11.2015 0:15

Nei Apple har ikke åpnet maskin men det er sjekket at det ikke er noe løse ledninger .... Det som er merkelig er at det kun er bytte ram og disk i maskin... Da blei det brukt Esd så fatter ikke hvordan dette skjedde når maskin funka helt optimalt kvelden før... Dagen etter var det slik...
Hmmm sende den på service kanskje...
medlem i 100 måneder
 

Re: Miste wifi fungsjon

Innleggav budbringeren » lør 21.11.2015 1:21

Hei, etter å ha lest igjennom sitter jeg igjen med en del spørsmål som er kjekt å vite for å kunne hjelpe deg. Du skriver at det er wifi på maskinen det er noe galt med, men har du sjekket å koble deg på wifi på andre nettverk og der fungerer macen som den skal? Andre data enheter fungerer fint på wifi hjemme hos deg, bare ikke denne macen, sant? Hva slags modem/ruter brukes?

Brukerens avatar
medlem i 240 måneder
 

Re: Miste wifi fungsjon

Innleggav rsmann » lør 21.11.2015 10:53

Probleme ligger i macbooken, WIFI ikke innstallert sto det. Min imac har ikke noe problem med nette.
Dette kom etter hardisk og ram blei bytte i maskin, men det som er snodig som sakt er at det funke helt optimalt kvelden før når alt blei bytte.
Så når jeg kom på jobb dagen etter gikk viftene og wifi ikke installert.


Da var jeg i kontakt med apple support for og høre om dette kunne være software feil, så da resete vi SMC og NVRAM, og etter det blei el capitan lagt inn igjen på nytt for og få inn drivere og alt på nytt. Men var akkurat samme da.
medlem i 100 måneder
 

Re: Miste wifi fungsjon

Innleggav meridian1979 » lør 21.11.2015 20:53

Høres ut som om du kan ha et defekt AirPort-kort. Smal sak å fikse, lett å få tak i et brukt på eBay. Det er verdt å prøve i hvertfall. iFixit.com har gode guider på hvordan du går frem for å bytte. Fungerer Bluetooth fortsatt?
medlem i 175 måneder
 

Re: Miste wifi fungsjon

Innleggav Gurre » søn 22.11.2015 10:59

Start maskinen med en Linux CD/DVD eller USB-stick. Se om du får koblet deg til nettet med denne. Gjør du det er nettverkskortet i orden i hvert fall.

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Miste wifi fungsjon

Innleggav rsmann » tor 26.11.2015 19:52

Nå har jeg igjen et lite spørsmål.
Nå har jeg kjøpt meg en d-link dwa-'131 denne vet jeg skal funke på mac.
Men det som er at jeg legger inn driverne men den finner den ikke i det hele tatt..
Hvordan kan jeg evt få installert wifi driverne igjen så dette kan funke med en usb dongel.

Håper noen som kan hjelpe meg.

på forhånd takk
medlem i 100 måneder
 


Returner til Nettverk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]