Finner ikke originalobjekt etter dvale

Finner ikke originalobjekt etter dvale

Innleggav 1976anders » ons 25.11.2015 11:03

Hei,

Har et oppsett som består av både NAS, flere Mac-maskiner (alle med El Capitan), og en Time Capsule. Etter at en eller maskin går i dvale, så har de problemer med å finne diskene som deles i nettverket (både trådløst og trådfast). Deling er satt opp med både AFP og SMB2. Diskene er tilgjengelige i Finder, men når jeg går inn på de ulike, så får jeg opp melding om at originalobjektet ikke finnes. Stort sett løses dette ved å skru av og på wifi. I ett tilfelle måtte en av maskinene restartes.

Noen som kan bistå med noen mulige løsninger på dette?
medlem i 159 måneder
 

Re: Finner ikke originalobjekt etter dvale

Innleggav 1976anders » tor 26.11.2015 21:12

Ingen ideer?
medlem i 159 måneder
 

Re: Finner ikke originalobjekt etter dvale

Innleggav Superhai » fre 27.11.2015 3:31

Problemet er hvordan SMB protokollen fungerer ulikt (versjoner og nedgraderer seg selv) og annonserer "tilstedeværelse". Normalt vil de bli tilgjengelig etterhvert ettersom de ulike enhetene annonserer at de er her. En mulig løsning er å manuelt koble de fra når maskinen går i dvale og deretter koble til når den våkner. Kan gjøres med et skript.
medlem i 131 måneder
 

Re: Finner ikke originalobjekt etter dvale

Innleggav 1976anders » ons 02.12.2015 13:31

Superhai skrev:Problemet er hvordan SMB protokollen fungerer ulikt (versjoner og nedgraderer seg selv) og annonserer "tilstedeværelse". Normalt vil de bli tilgjengelig etterhvert ettersom de ulike enhetene annonserer at de er her. En mulig løsning er å manuelt koble de fra når maskinen går i dvale og deretter koble til når den våkner. Kan gjøres med et skript.


Hm, merkelige greier. Det er Mac-maskinene som ikke takler dvalen, ikke feks NAS. Hadde håpet dette kunne løses uten script, men det må vel kanskje til. Takk for svar :)
medlem i 159 måneder
 

Re: Finner ikke originalobjekt etter dvale

Innleggav Superhai » tor 03.12.2015 14:12

1976anders skrev: Takk for svar :)

Saken er litt mer komplisert enn dette. Apple bruker en egen proprietær implementasjon av SMB som støtter versjonene opptil 3. Linux som NAS'en din bruker (regner jeg med?) har brukt en implementasjon som er i praksis en "reverse engineering" av Microsoft sin kode. Nå har endelig Microsoft åpnet spesifikasjonen men det tar nok tid før Samba er 100% kompatibel og stabil, og inneholder en del snarveier som fikser MS sin men ikke er optimal for Apples.

Når det er sagt så eg det vanskelig å si hva Apple har lagt til for å støtte sine egne protokoller og enheter og hva slags problemer de kan forårsake mot f.eks Samba. Det er mulig å bruke Samba istedenfor Apples egen.

Det er også problemer som ligger bl.a i at når mac'en "sover" så holder den nettverkstilkoblingene åpne (protokollnivå) og når den våkner prøver den å bruke disse. Men server-siden har helt sikkert koblet disse fra når den ikke har fått svar (spesielt over Wireless). Derfor får man svar som at objektet ikke er funnet, siden mac'en bruker den gamle protokoll-koblingen mens den burde heller bedt om en ny.

Jeg antar det er en bug ett eller annet sted i kjeden og midlertidig løsning blir å sørge for at koblingen er stengt før mac'en legger seg.
medlem i 131 måneder
 


Returner til Nettverk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]