Problemer med Time Capsule og Get-ruter

Problemer med Time Capsule og Get-ruter

Innleggav jeti » tor 03.12.2015 22:46

Kort fortalt: Time Capsule har ikke lenger lyst til å fungere som før. Setter jeg den i noe annet enn bromodus (rutermodus av) har jeg ikke internett. Og da får jeg kun brukt wifi på en enhet, noe som er litt upraktisk ja.
Da sier den at internett er frakoblet, ved den kula øverst i Airport-verktøy.
Noen som har forslag til hvordan dette kan løses?
Jeg har en Time Capsule, forrige modell, den flate. Og ruteren er av modell Cisco EPC3010.

Alt fungerte helt fint før, men etter at Get hadde "vedlikehold" på onsdag, har ingenting fungert.
Av ting jeg har prøvd: Resette Time Capsule, resette Get-ruteren. Dette i forskjellige variasjoner og rekkefølger. Har også sett om det trengs programvareoppdatering, men fant ingenting der.
medlem i 125 måneder
 

Re: Problemer med Time Capsule og Get-ruter

Innleggav Helge Hafstad » fre 04.12.2015 4:09

«Av (Bromodus)» er normalt for Airport der adapter fra ISP deler ut IP-adresser. Noen få gjør ikke dette og da skal det være «DHCP og NAT» som er valgt. Sjekk feil som meldes av Airport-verktøy når du endrer disse konfigurasjonene.

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Problemer med Time Capsule og Get-ruter

Innleggav jeti » fre 04.12.2015 11:42

Jeg får ingen feilmelding utover at den sier at internett er frakoblet. Den teksten kommer opp hvis en holder musepekeren over kula.

Måten jeg brukt for å få det som er av internett her nå:

Skru av Get-ruteren. Nullstille Time Capsule med knappen bakpå, legge inn nytt oppsett på den, og så starte Get-ruteren på nytt.
Når dette er gjort, står det at ved den kula at den er "frakoblet". Og den har selv valgt "DHCP og NAT". Men, så snart jeg setter den i "bromodus", står den som "tilkoblet"

Og, jeg har før jeg har prøvd dette skrudd av det som bruker wifi her, og jeg har sett etter at TIme Capsulen kun har ethernet-kabelen, og ingen andre nettverkskabler.
medlem i 125 måneder
 

Re: Problemer med Time Capsule og Get-ruter

Innleggav Rillto » fre 04.12.2015 18:36

Hva skal du med 2 rutere!
Dropp Get boxen.
medlem i 133 måneder
 

Re: Problemer med Time Capsule og Get-ruter

Innleggav Audio_Ole » fre 04.12.2015 22:01

sett IPv6 til Link-local only
medlem i 158 måneder
 

Re: Problemer med Time Capsule og Get-ruter

Innleggav Helge Hafstad » lør 05.12.2015 16:11

Jeg får ingen feilmelding utover at den sier at internett er frakoblet. Den teksten kommer opp hvis en holder musepekeren over kula.


Det er feilmeldingen som kommer opp når du klikker på din enhet som er interessant.

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Problemer med Time Capsule og Get-ruter

Innleggav Loop » søn 06.12.2015 20:58

Jeti: Fikk du ordnet problemet?
medlem i 182 måneder
 

Re: Problemer med Time Capsule og Get-ruter

Innleggav jeti » man 07.12.2015 18:01

Takk for forslag og svar så langt.
Har ikke fått løst det, har fortsatt samme feilmelding, men den feilmeldingen sier ikke noe mer om hva som er feil, den sier bare at det er en feil. Det er ingen kode eller nummer eller noe slik, som kan forklare det mer.
Jeg får også feilmelding noen ganger jeg prøver å nullstille alt, da hender det kommer opp en melding om at noen gikk galt, og at den ikke klarer å lage trådløse nettverk.
En annen ting jeg ikke skjønner: Hvis jeg nullstiller alt, får jeg koblet på med en enhet (eksempelvis Iphone eller Ipad), og da blir den låst til den, jeg får ikke kommet på nett med andre enheter. Og jeg må da resette alt hvis jeg skal bruke en annen enhet med wifi.

Har ikke funnet noe sted jeg kan sette IPv6 til link-local, er det et sted i Airport?

Jeg var ikke helt sikker hva jeg skulle kalle den boksen fra Get, men den må være der. Den er jo egentlig ikke en ruter, siden den ikke sender signaler, kanskje egentlig mer ett modem. Det er en boks på veggen med en rund kabel med tynn pinne i midten (f-kabel?), og den kabelen passer kun i den Get-boksen. Og så kobles det videre med ethernet-kabel derfra.
medlem i 125 måneder
 

Re: Problemer med Time Capsule og Get-ruter

Innleggav Sima » man 07.12.2015 19:52

Boksen fra Get er et modem uten innebygd routerfunksjon, den formidler kun ISPens IP-adresser. Avhengig av bredbåndspakken du har, kan du være tildelt kun én IP-adresse. Denne må du derfor sørge for at er fri til å brukes av Time Capsule. Slå av enheten som har en IP-adresse mens den er tilkoblet modemet, koble fra, og reset routeren. Slå på router, koble til TC og slå den på.

Om TC fortsatt ikke får IP-adresse fra Get da, bør du ringe kundeservice på 02123 og be dem sjekke IP for deg og evt. laste inn oppdateringen på nytt.

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Problemer med Time Capsule og Get-ruter

Innleggav Superhai » tir 08.12.2015 4:09

Pass på at du kobler Get-boksen til WAN-porten.
medlem i 131 måneder
 

Re: Problemer med Time Capsule og Get-ruter

Innleggav Loop » tir 08.12.2015 18:30

Jeg hadde samme problem (dog uten noen Get boks, kobler Time Capsule rett i modemet)

For meg ble løsningen å restarte TC (Hard reset), sette opp et nytt nettverk OG sette IPv6 til link-local.

Dette siste gjøres med Air Port verktøy:
Trykk på Time Capsule symbolet. (Når du har satt opp nytt nettverk).
Trykk Rediger.
Velg Internett
Trykk på Internet-valg
Konfigurere IPv6 - Kun Link-local
Oppdater

Som en siste magi restartet jeg TC (trekk ut ledningen). Dette funket for meg.
medlem i 182 måneder
 

Re: Problemer med Time Capsule og Get-ruter

Innleggav jeti » tor 10.12.2015 0:59

Nå fungerer trådløst nett igjen.
Prøvde metoden som Loop skrev, tror ikke jeg hadde prøvd akkurat den metoden. Har prøvd å sette "link-local" under systeminnstillinger før, under nettverksinnstillinger, men da skjedde det ikke noe.
Jeg laget også nytt navn på både nettverket og basestasjonen, vet ikke om det var nødvendig, men siden det fungerer nå, får det være slik.

Takk for hjelp.
medlem i 125 måneder
 

Re: Problemer med Time Capsule og Get-ruter

Innleggav Loop » tor 10.12.2015 10:54

Bra det ordnet seg!

Ja, det er godt mulig at IPv6/Link-local hadde gjort susen alene (og ikke i tillegg sette opp nytt nettverk), men en blir jo smått desperat og gjør hva som helst for å få tingene til å virke igjen. Da er vi kanskje trygge til neste gang Get forbedrer nettet for oss.
medlem i 182 måneder
 


Returner til Nettverk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]