Treg Wi-Fi fra TC

Treg Wi-Fi fra TC

Innleggav Vegarskjeva » fre 01.01.2016 12:38

Det trådløse nettet fra TC'en jeg har hjemme er blitt utrolig tregt de siste ukene.
Streaming og onlinespilling er nyttesløst og selv surfing er irriterende tregt.

Det er en TC med ac-wifi, og jeg bruker den kun som nettverksdisk, og ikke backup (har ikke Mac) så det er ikke store filtransfer som skjer uten at jeg vet det..
Bruker ATV3 for å streame fra Netflix, NRK og Sumo, men det er enten bare grøt eller så stopper det opp for å buffre "hele tiden".
Andre enheter som er koblet til er en bærbar PC og 3-4 iPad/iPhone..

Med kabel så fungerer det tilsynelatene fint.

Håper dette er en kjent feil med enkel løsning (fant dog ikke noe svar med et kjapt google-søk).
Hvis ikke håper jeg noen kan hjelpe meg med videre feilsøking.
medlem i 146 måneder
 

Re: Treg Wi-Fi fra TC

Innleggav Valotunk » fre 01.01.2016 21:10

Pøs på med mer informasjon.

Hvilken nettleverandør har du? Hvordan er oppsettet ditt koblet opp?

Har du gjort noen endringer i det siste i forhold til plassering av trådløse enheter? Har du fått noen nye elektroniske "dingser" inn i hjemmet?

Har du prøvd å bytte kanal på wi-fi? Har du prøvd å restarte TC og modem/router fra nettleverandør?
medlem i 198 måneder
 

Re: Treg Wi-Fi fra TC

Innleggav Vegarskjeva » fre 01.01.2016 23:05

Jeg har fiber fra Altibox (40/40), med hjemmesentralen i bridge mode, kabel til TC og TC som router. Både hjemmesentral og TC står i i samme åpne rom som enhetene som er brukt.

Har ikke gjort noen endringen som jeg kommer på. Har jo fått inn juletre, da.. :rolls eyes:

Jeg skulle til å prøve å bytte kanal, men nå finner ikke AirPort utility TC'en heller. Prøvde også og reinstallere utility uten hell.

Har prøvd å restarte TC, ikke hjemmesentral.. (Er det å nappe ut strømtilførselene som gjelder, eller er det bedre måter å restarte disse på?).

Takker for all hjelp!
medlem i 146 måneder
 

Re: Treg Wi-Fi fra TC

Innleggav Valotunk » fre 01.01.2016 23:29

Å ta strømmen går fint. Prøv å slå av alle enheter. Skru først på hjemmesentral og så TC etter ett kort minutt.

Med Altibox hjemmesentral i bridge mode og TC som router ligger du ihvertfall godt an til at alt skal fungere.

Jeg ville i første omgang prøvd å bytte kanal dersom du kommer så langt.

Forresten, prøvd å restarte juletrebelysningen? ;) :-D
medlem i 198 måneder
 

Re: Treg Wi-Fi fra TC

Innleggav bzzlink » lør 02.01.2016 12:30

Jeg opplevde noe av det samme for noen uker siden Airport Extreme. Da var det Altibox som plutselig hadde bestemt seg for å resette bridge mode bryteren

Så da ble det dobbel-NAT og masse kluss problem med å finne Aiporten i nettverket , og treeeeigt. gikk inn og satt på innstillingen igjen på altibox sine sider, så ble alt bra.
medlem i 192 måneder
 

Re: Treg Wi-Fi fra TC

Innleggav Macini » lør 02.01.2016 16:36

Har du nylig skaffet deg nye enheter som IKKE støtter 802.11ac, vil hastigheten falle ned til den høyeste hastigheten som den "dårligste" enheten støtter. Det trådløse nettverket vil også bli påvirket av mikrobølgeovn, trådløse telefoner osv.

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Treg Wi-Fi fra TC

Innleggav Vegarskjeva » lør 02.01.2016 21:12

Jeg var inne å sjekket hjemmesentralens innstillinger, men bromodus var fortsatt aktivert..
Håpte nesten dette skulle være problemet.

Gjorde også som Valotunk sa; slo av både hjemmesentral og TC, og startet dem i Valotunks foreslåtte rekkefølge.
Det gjorde susen, i hvert fall i følge tek.nos speedometer. Bilde

Satser på det var det som skulle til og at det holder seg stabilt nå.

Det er dog kun pc som støtte 802.11ac, så regner med det kjører på 802.11n da..

Takker for alle svar!
medlem i 146 måneder
 

Re: Treg Wi-Fi fra TC

Innleggav Valotunk » lør 02.01.2016 23:05

Se det ja. Ofte er det ikke mer som skal til.

Routermodemene og hjemmesentralene ISP'er leverer ut er ikke akkurat plukket fra øverste hylle, så det hender de trenger et spark bak eller et pust i bakken.
medlem i 198 måneder
 


Returner til Nettverk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]