Airport extreme

Airport extreme

Innleggav Calidris » man 01.02.2016 22:33

Jeg har fått beskjed av Canal Digital at jeg ikke kan få 100 mbt linje, da min Airport extreme ikke takler dette. De påstår at de får en "teknisk feil" siden jeg har et apple produkt. Noen som vet om dette stemmer. Takler ikke Airport extreme 100 mbt. hastighet?
medlem i 98 måneder
 

Re: Airport extreme

Innleggav Valotunk » man 01.02.2016 23:03

Du sier ingenting om hvilken modell Airport Extreme du har eller hvordan du har tenkt å benytte den, men uansett er det Canal Digital sier tull og tøys.

Nyere modeller Airport Extreme støtter Gigabit hastighet på WAN og LAN portene. Dvs. 1000Mbit/s.

Har selv en Airport Extreme som står som router på ei 150Mbit Altibox linje. Fungerer som smurt og mange ganger bedre enn utstyret som ble levert med linja.
medlem i 198 måneder
 

Re: Airport extreme

Innleggav Calidris » tir 02.02.2016 19:16

Heri og takk for svar.
Jeg har en Airport Extreme trådløs router og den er ca 1,5 år gammel. Den er kablet til bredbåndsmodemet mitt fra Canal Digital. Den forsyner huset vår med trådløst nettverk og fungerer utmerket. God dekning har den også.
Jeg fatter bare ikke hvordan Canal Digital kan påstå at jeg ikke kan få en bredbåndshastighet høyere enn det jeg har (25 mbt). Fordi jeg har en Apple router!!!
Jeg gir meg ikke overfor CD.
medlem i 98 måneder
 

Re: Airport extreme

Innleggav Helge Hafstad » tir 02.02.2016 21:34

Hvis der er mye trådløs trafikk der du bor så kan det lønne seg å bytte kanal. Kjør en test ved å velge «Åpne Wi-Fi diagnostikk...» fra Vifte-menyen, men la vinduet som kommer opp stå uten å gjøre noe der. Velg heller «Skann» fra Vindu-menyen og da får du opp hvilke kanaler som er mest optimal hos deg for både 2.4 og 5 GHz. Bytt så til disse på basestasjonen din med AirPort-verktøy. Du finner kanaloppsettet under Trådløst og videre på knappen «Trådløsvalg...» nederst i vinduet.

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Airport extreme

Innleggav espen007 » tir 02.02.2016 21:46

Valotunk : Svært interessant det du sier om Altibox. Hvordan byttet du ut routeren til Altibox med en Airport Extreme?
medlem i 184 måneder
 

Re: Airport extreme

Innleggav bzzlink » ons 03.02.2016 5:13

Hos Altibox så kan man velge å sette Altibox ruteren i bromodus. Dette betyr at den blir helt usynlig
medlem i 192 måneder
 

Re: Airport extreme

Innleggav Valotunk » ons 03.02.2016 11:18

Som bzzlink har nevnt, Altibox sentralen settes i bromodus.
medlem i 198 måneder
 

Re: Airport extreme

Innleggav Calidris » ons 03.02.2016 19:11

Hei igjen og takk for fler gode svar. Har også fått hjelp fra Apple og fått bekreftet at sannsynligheten er stor for at nettverkskortet i min IMac ikke takler 100 mbt.
Den er fra desember 2012 og er av den nye slimme typen. Imac 21,5 med 2,7 gHz med intel core 5i prosessor.
Noen som vet spesifikasjonene på nettverkskortet?

mvh Esben
medlem i 98 måneder
 

Re: Airport extreme

Innleggav Helge Hafstad » ons 03.02.2016 20:14

Når du snakker om nettverkskort her så går jeg ut fra at du mener kort for trådløst nett. Din iMac har 802.11n som tilsvarer 54 Mbit/s hastighet. Her er det mye om og men, da dette sjelden er den hastigheten du faktisk får. iMac fikk først 802.11ac i slutten av 2013.

Men trådløst er som regel alltid tregere enn kablet nett og siden maskinen din har Gigabit fysisk nettverksport så er det et bedre alternativ å bruke den - om mulig.

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Airport extreme

Innleggav Valotunk » ons 03.02.2016 21:01

Tror du var litt rask i vendingen der Helge ;)

Tenker du mente at 802.11n gir 300Mbit/s teoretisk hastighet. Vi må nok tilbake til 802.11g for å finne 54Mbit/s.

Ellers er jeg helt enig i å benytte kablet nett på trådstarters iMac dersom det er mulig.
medlem i 198 måneder
 

Re: Airport extreme

Innleggav andycap85 » ons 03.02.2016 21:58

Hei

Det høres veldig merkelig ut at Canal Digital kan si noe sånt.

Her på denne linken kan du alle Airport Extreme. Som du ser av listen må du tilbake til 2007 model 1 gen. for å se at den har kun 100mb lan. https://en.wikipedia.org/wiki/AirPort_E ... generation

Din imac 21,5 fra desember 2012 har gigabit Ethernet lan kort.
◾10/100/1000BASE-T Gigabit Ethernet (RJ-45-tilkobling
https://support.apple.com/kb/sp667?locale=no_NO

Så det skal ikke være noe feil med utstyret ditt fra Apple i mine øyne.

Så det vil jeg påstå er tull fra CD sin side.

Lykke til med krangelen mot CD. Føler de de er værstingene i klassen når det er noe problemer. Se bare hvordan de krangler om pris fra discovery om TVNorge om dagen. :)
medlem i 177 måneder
 

Re: Airport extreme

Innleggav Helge Hafstad » tor 04.02.2016 2:04

Tror du var litt rask i vendingen der Helge ;)


Du mente vel for treg...:-)

Litt vanskelig å huske alle disse standardene og man blir ytterligere forvirret av Wikipedia, som jeg var kjapt innom. Der står det forøvrig: «Its purpose is to improve network throughput over the two previous standards—802.11a and 802.11g—with a significant increase in the maximum net data rate from 54 Mbit/s to 600 Mbit/s». Det ble en liten lesefeil der, men 600 er nå alt for optimistisk etter det jeg kom på i farten...?

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Airport extreme

Innleggav HEFJELLS » fre 05.02.2016 0:30

Har selv en Airport Extreme (tårntypen) og en iMac 27" retina late 2015. og fiber fra Canal Digital. Extremen er kablet til fiberboksen og brukes som trådløs router. Målte nettopp hastigheten med Speedtest. Nedlasting: 105,58 Mbps og opplasting: 106,74 Mbps.
medlem i 163 måneder
 

Re: Airport extreme

Innleggav Calidris » lør 06.02.2016 16:09

Hei igjen og takk for fler gode svar.
Har sjekket hastighet med kabel fra bredbåndsmodem til iMac. Får da 100 mbt hastighet. Men når jeg kabler fra Airporten til Imacen får jeg bare 25-30 mbt. Så noe galt er det her. Derfor tror jeg det trådløse nettverkskortet krangler evt. er det noe galt med Airporten.
medlem i 98 måneder
 

Re: Airport extreme

Innleggav Valotunk » lør 06.02.2016 16:23

Det er litt vanskelig å henge med i svingene her.

Snakker du om trådløs hastighet eller kablet? Føler det går litt om en annen her...

Hvordan er "boksene" dine koblet sammen og satt opp?
medlem i 198 måneder
 

Neste

Returner til Nettverk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]