Tilgangskontroll på Airport extreme

Tilgangskontroll på Airport extreme

Innleggav pjossang » man 15.08.2016 10:08

Jeg har den en Airport Extreme (ikke den nyeste modellen) som fungerer som en router for kablet nettverk og som Wi Fi. Når det gjelder det trådløse nettet har jeg full kontroll på å styre tilgang, men jeg lurer på hvilken måte jeg evt. kan "stenge" det kablede nettverket som går til ungenes PC etter ett gitt tidspunkt i ukedgene. Finnes det en måte å gjøre dette på ?
medlem i 166 måneder
 

Re: Tilgangskontroll på Airport extreme

Innleggav espen007 » man 15.08.2016 19:11

Under Nettverks menyen (i Appen på Mac eller PC) finnes det noe som heter "tidsbegresning" og da kan du sette opp tidspunktet der MAC adressene skal være aktiv. Disse kan du i etterkant slå av og på via iPhone. Tror du må kode inn MAC adressene manuelt i menyen. Den viser ikke en liste over de connections som for øyeblikket er koblet til. Når det det gjort fungerer denne løsningen knallbra!
medlem i 184 måneder
 

Re: Tilgangskontroll på Airport extreme

Innleggav Valotunk » man 15.08.2016 21:19

Det fungerer kun på Wi-Fi.

Airport Extreme har ingen tilgangskontroll for tilkoblinger via ethernet.

Jeg løste tilsvarende "problem" på cowboyvis for noen år siden ved å plassere en switch i mellom router og ungene sin PC. På switchen satt jeg et billig tidsur fra Clas Ohlson.

Denne løsningen forutsetter at router og switch er fysisk utilgjengelig for ungene slik at de ikke har mulighet til å koble om eller skru på uten å bli "ferska".
medlem i 198 måneder
 

Re: Tilgangskontroll på Airport extreme

Innleggav Helge Hafstad » tir 16.08.2016 0:24

Her må en vel uansett sette opp tidsbegrensning på det trådløse nettet - glupingene bytter vel kjapt over til dette når kabel ikke fungerer. Men verre er det når fx Telenor sine rutere kun har en knapp for å slå på det trådløse nettet på disse. Har vært borti at ungene lister seg ned og slår på dette i stedet for når de blir utestengt...:-)

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 


Returner til Nettverk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]