Airport extreme som aksesspunkt til Altibox WiFi+

Airport extreme som aksesspunkt til Altibox WiFi+

Innleggav macenmin » tir 27.12.2016 20:56

Jeg setter stor pris på om noen kan hjelpe meg å koble Airport extreme som aksesspunkt for å utvide nettet til min nye trådløse router fra Altibox, Wifi+.

Tidligere har jeg benyttet en Extreme og en TimeCapsule som trådløse punkt og dette har fungert knirkefritt - med unntak av noen dødsoner i underetasje. Nylig ble sentralen oppdatert og linjehastigheten øket til 300/300Mbps, denne har ikke det trådløse nettet klart å henge med på. Jeg har derfor kjøpt WiFi+ fra Altibox, som skal gi høyere hastighet og bedre dekning. Det viser seg at dette ikke er tilfelle all den tid ingen av apple-produktene er istand til å knytte seg til nettet.

Jeg forsøker "utvid trådløst nett" uten at dette hjelper - det later til at sammenkoblingen ikke funker, eller at apple-produktene ikke finner nettet. (jeg ser det greit på tlf/iPad... :-) )

Har søkt hjelp hos Altibox og fikk tips om at Apple ikke var kompatibel med IGMP snooping, og at jeg kunne ha trøbbel med eldre switch. Nå er switch byttet ut (og forsøkt koblet direkte, utenom switch), og jeg "enablet" IGMP snooping i oppsettet til Extreme (tror da at enheten har dette inne).

Så langt er jeg blank, og må operere med ulike nett i hjemmet - med ulempene det innebærer for ungenes iPad og telefoner.

Setter som nevnt stor pris på lettfattelige innspill :)
medlem i 169 måneder
 

Re: Airport extreme som aksesspunkt til Altibox WiFi+

Innleggav Valotunk » tir 27.12.2016 23:37

Airport Extreme/Time Capsule kan ikke utvide trådløst nett fra andre enheter enn Apple produkter.

Wifi+ fra Altibox er forøvrig noe skvip. Dropp wifi fra utstyret ISP leverer og sett opp Airportene som aksesspunkt i stedet.

Her står litt informasjon:

https://support.apple.com/no-no/HT202056
medlem i 198 måneder
 

Re: Airport extreme som aksesspunkt til Altibox WiFi+

Innleggav macenmin » ons 28.12.2016 10:51

Tusen takk, nettopp så lettfattelig som jeg ønsket! :) Har forsøkt mange timer å få disse til å snakke sammen uten å lykkes, og kjører med to nett. Erfaringen så langt er, som du antyder, at Airportene leverer mer stabilt og gir bedre dekning. Ulempen er at hastigheten ikke er helt på høyde med WiFi+. Noen kjennskap til hvilken hastighet AirPort skal kunne levere trådløst?
medlem i 169 måneder
 

Re: Airport extreme som aksesspunkt til Altibox WiFi+

Innleggav Valotunk » ons 28.12.2016 11:44

Det kommer an på hvilke modeller av Airport Express du har.

De nyeste lansert i 2013 er ingen sinker og støtter teoretisk hastighet opp til 1300 Mbps.

Her hos meg får jeg som regel mellom 585 og 867 Mbps avhengig av hvor jeg befinner meg i forhold til Airporten. Dvs. teoretisk hastighet på mellom 70 og 108 MB/sek.

I praksis måler jeg som regel 70-80 MB/sek som maksimalt på overføring av større filer.

Airportene kan være litt vriene i forhold til plassering så det svarer seg å eksperimentere litt der hvis du har mulighet. Ikke "steng de inne". La de gjerne stå litt høyt i rommet med fri sikt til alle kanter.
medlem i 198 måneder
 


Returner til Nettverk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]