Ruteroppsett

Ruteroppsett

Innleggav Nikolay » fre 26.01.2018 12:58

Problemstilling: Det er byttet til ny ISP i huset, og ruteren fra ny ISP er både svakere og står et annet sted. Følgelig får leieboer i kjelleren et problem med dekning. Da det ikke er kjempeaktuelt å legge kabel til kjelleren, ble det fremstilt en idé om å bruke en ruter - satt på et sted med god dekning - som mottaker for det nettverket, kabel til en ny ruter, som da lager leieboers eget nettverk. Da kan han bruke kabel og trådløst om hverandre på sitt eget nett og har tilgang til alt så lenge GET-ruteren leverer signal.

Tilgjengelig utstyr:
Time Capsule
AirPort Express
AirPort Extreme
ASUS AC1200G+

Idéen er som denne:
Bilde
Hvor Time Capsule er satt i bromodus, og Asusen er satt som aksesspunkt. Dette skal da fungere, eller hva? Når det er satt opp slik så får man ikke internett via de trådløse nettverkene som Asusen lager.

Jeg har satt opp en AirPort Express i bromodus, og koblet en HUE-hub til den, og den fikk IP med en gang så jeg har vanskelig for å tro at det er en apple-ruter i bromodus som er problemet.

Edit: Jeg prøvde å bytte ut Asusen med AirPort Extreme, og får samme problem der. Både Asusen (Access Point-mode) og Extreme-en (bromodus) lager sin egen IP i stedet for å få en fra ISP-ruteren. Om jeg setter opp ruteren med manuell IP får jeg grønt lys, men fremdeles ingen internett-tilgang. Om jeg ikke setter Extreme-en i bromodus får jeg problemer med dobbel NAT.

Brukerens avatar
medlem i 122 måneder
 

Re: Ruteroppsett

Innleggav Helge Hafstad » fre 26.01.2018 14:28

Har du prøvd å sette GET-ruteren i bromodus og la Extreme dele ut IP-adresser? Har slikt oppsett med Altibox her og det fungerer. Men har ikke blandet inn noen tredjepartsruter etter det, bruker 3 stk Extreme 802.11ac som trådløst nett.

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Ruteroppsett

Innleggav Nikolay » fre 26.01.2018 15:21

GET-ruteren og modemet skal stå som det er, da det leverer trådløst nett til hovedetasjen.

Update: Jeg prøvde for moro skyld å se om hue-huben fungerte i Time Capsule-en, og det gjør den ikke. Satte opp alle Apple-ruterene likt for å se hva forskjellen er, og AirPort Express har et valg under AirPort -> Trådløst som heter "Tillat Ethernet-klienter". Det har verken Time Capsule eller Extreme.

Update2: Jess, det var løsningen. Opplegget innebærer en hastighetsbegrensning, men det er kun på koblingen mellom GET-ruteren og Expressen og linja er lavere enn begrensningen uansett. Får lav ping, lite jitter, og god speed mellom enheter på nettverket.

Brukerens avatar
medlem i 122 måneder
 


Returner til Nettverk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]