Lage timelapse video

Lage timelapse video

Innleggav myPhone » ons 01.09.2010 16:10

timelapse bilde

Å lage timelapse videoer har vært en god aktivitet for kjedelige dager i mange år, og dette er noe som ble populært å gjøre hjemme etter at flere og flere fikk webkameraer. Dessverre medførte de gamle webkameraene dårlig kvalitet på videoene, noe som gjorde at mange mistet interessen. Nå som flere produsenter har begynt å levere webkameraer som klarer å filme i 720p eller bedre er dette ikke lenger et hinder, og i denne artikkelen skal jeg gå gjennom hva du trenger for å lage en egen timelapse video med en webkamera.



HD Webkamera
Først og fremst trenger du en webkamera, gjerne et bra et, og en datamaskin som står på under hele prosessen. Disse webkameraene kan man få fra 500kr. Legg likevel merke til at flere hd-webkameraer har høye krav til systemytelsen.

Vi ønsker ikke å ta opp hele perioden som en video, men ta bilder med et egendefinert interval. Du kan f.eks. ta bilde hvert 6. sekund hvis du lager en timelapse som går over kort tid, mens du kanskje vil ta et bilde per minutt om den skal dekke lengre perioder.

Før vi setter igang kameraet er det noen ting vi må ta hensyn til. Først og fremst er det smart å skru av autofokus og sette en verdi manuelt. I tillegg må man vurdere plasseringen av kamera og dens omgivelse. Dersom man setter det forran et vindu må man forvente at lys inne i huset vil vise seg når det er mørkt ute. Her kan man for eksempel benytte seg av gardinene for at lys ikke reflekteres i vinduet. Mange kameraer har også en aktivitets-indikator som man gjerne må blokkere for at den ikke lyser opp på videoen også.

Nå som kameraet er klart må vi sette opp et program som kan ta bildene for oss. , kort for “yet another webcam software”, er et svært kjekt program for windows brukeren som tillater en rekke funksjoner, som det å publisere bilder live til ftp server og lignende. For OS X brukeren har jeg sett på Gawker som er et veldig enkelt og greit program for å lage timelapse videoer. Det kan også være smart å skru av instillinger som setter din pc i sovemodus for å forhindre at opptaket blir stoppet etter 15 minutter.

Det siste man trenger er tålmodighet, og sette sammen bildene når du har filmet lenge nok. Gawker har en funksjon for dette, men det kan også gjøres manuelt. For brukerene til YAWCAM kan man bruke en rekke alternativer, men det kan gjøres så enkelt som å bruke windows movie maker, og der velge minimal tid per bilde (bare for å ta et veldig lett eksempel). Selvfølgelig kan man også bruke denne artikkelen til dette sette sammen bildesekvens til film artikkelen

Se resultatet her:

Timelapse 1 from Thomas Bensmann on Vimeo.


Brukerens avatar
medlem i 191 måneder
 

Timelapse med speilrefleks

Innleggav Dj bassmaster » ons 15.09.2010 10:43

Jeg lurte på om noen her hadde et godt program og oppsett for å kunne bruke mitt Sony a230 til å lage timelapse film :D

Brukerens avatar
medlem i 189 måneder
 

For macbrukere som har et

Innleggav Astronaut » tir 21.09.2010 8:35

For macbrukere som har et digitalkamera med støtte for tethered shooting kan denne automator workflowen være en enkel måte å lage timelapse på. Fordelen her er at bildekvaliteten blir mye bedre enn med videokamera. Man ender opp med en bildesekvens som kan settes sammen til en film f.eks ved hjelp av denne guiden

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Lage timelapse video

Innleggav myPhone » tir 21.09.2010 19:54

Utgangspunktet for denne guiden er jo å lage en bildesekvens. Derfor jeg referer til den andre artikkelen også :P Det programmet virket uansett spennende

Brukerens avatar
medlem i 191 måneder
 

Automator Workflow

Innleggav LeifTore » fre 24.09.2010 13:53

Astronaut, denne workflowen du viser til, har du den, den linken viste jo bare til et bilde :-)
medlem i 196 måneder
 

Re: Lage timelapse video

Innleggav Astronaut » fre 24.09.2010 14:00

Bildet viser hvordan workflowen settes opp i automator. Det er bare tre trinn, så det burde ikke ta mer enn noen sekunder å sette opp. I workflowen setter du selv opp hvor lang intervall du vil ha mellom eksponeringene og hvor lenge du skal ta bilder.

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Takk Astronaut. Skal teste

Innleggav sinatra » tor 30.09.2010 15:36

Takk Astronaut. Skal teste den workflowen der.

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Re: Lage timelapse video

Innleggav Astronaut » tor 30.09.2010 16:03

For de som vil teste workflowen, kan jeg anbefale å stille kamera til å ta jpg, og ikke RAW, ettersom du kan risikere bruke opp all båndbredden i USB'en. Har du lang tid mellom hver eksponering bør det ikke være noe problem.

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Jeg er en aktiv bruker av

Innleggav Mac11e » man 11.10.2010 16:05

Jeg er en aktiv bruker av iStopMotion 2. Bruker det hovedsaklig til animering, men kan også stilles inn for å brukes som timelapse. Det koster noen grunker, men sluttresultatet er praktfullt, og programmet har et veldig enkelt men intuitivt grensesnitt.

Brukerens avatar
medlem i 182 måneder
 

Ingen nyheter på Kreativ1 i

Innleggav pooka » ons 15.02.2012 20:50

Ingen nyheter på Kreativ1 i det siste?

Brukerens avatar
medlem i 190 måneder
 

Jeg er glad i timelapse.

Innleggav johan dansk » fre 15.02.2013 12:44

Jeg er glad i timelapse. Faktiskt så glad at jeg lagde en Mac app for å sette sammen timelapse filmer fra en haug med bilder. Sequence heter den og den finnes på Mac App Store: frosthaus.com/sequence

Sequence har en super feature som kan fjerne "flicker" fra sekvensen, så den blir smoooooth!

edit: så først nå at denne artikeln er fra 2010. Greit nok, å lage timelapse har blitt mye enklere siden da :)
Sist endret av johan dansk den fre 15.02.2013 12:46, endret 1 gang
medlem i 223 måneder
 


Returner til Artikler (Kreativ1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron