Lag snarveier med Spark

Lag snarveier med Spark

Innleggav panther » man 20.04.2009 14:23

SparkDet finnes et hav av tastatursnarveier på Mac, men er du klar over at du også kan lage dine egne snarveier?

Med programmet Spark fra ShadowLab kan du selv definere nye snarveier i fleng for dine programmer og dokumenter.

For mange Mac-brukere kommer det en tid når plassering av de mest brukte programmene og dokumentene i Docken ikke lengre er hensiktsmessig. Docken er full og du ønsker heller å ha favorittprogrammene tilgjengelig rett fra tastaturet. Med programmet Spark trenger du ikke å løfte hendene fra tastaturet for å starte et nytt program. Ved å definere helt nye tastatursnarveier for dine favorittprogrammer og dokumenter kan du ha full kontroll fra tastaturet.

Spark

Spark lar deg ikke bare starte programmer, men også åpne dokumenter, starte AppleScripts og styre iTunes. Programmet er helt gratis og kan lastes ned fra ShadowLab

Via Cult of Mac
medlem i 249 måneder
 

Hva blir forskjellen på

Innleggav Humbro » man 20.04.2009 14:36

Hva blir forskjellen på dette og Quicksilver a?
medlem i 222 måneder
 

Dere er vel klar over at

Innleggav wilhel1812 » man 20.04.2009 15:10

Dere er vel klar over at dere kan gjøre dette i systemvalg under tastatur & mus?

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Genialt program... har bare

Innleggav Matiaz » man 20.04.2009 16:10

Genialt program... har bare testet det litt, men liker det så langt. Er mye raskere enn QS, siden man bare kan trykke snareveien man har laget. Men kommer fortsatt til å bruke QS også.
medlem i 182 måneder
 

Funker det med Spotify?

Innleggav dassen » man 20.04.2009 19:31

Funker det med Spotify?

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Ja det funker med spotify

Innleggav Matiaz » man 20.04.2009 20:00

Ja det funker med spotify også ja!
medlem i 182 måneder
 

Forklar litt mer for en

Innleggav Humbro » man 20.04.2009 21:13

Forklar litt mer for en Quicksilver-noldus, Matiaz?

Jeg har ikke kommet så langt som til å installere og sette meg inn i QS ennå. Men nå bør jeg altså legge inn Spark i tillegg skjønner jeg… Hva bør jeg bruke QS til da?
medlem i 222 måneder
 

Du trenger ikke å legge inn

Innleggav Matiaz » man 20.04.2009 21:34

Du trenger ikke å legge inn QS i tillegg, men jeg har blitt så vandt til å bruke QS så jeg klarer nok ikke å slutte. Jeg kommer til å bruke QS til å launche programmer eller nettsider jeg bruker, også lager jeg bare snareveier med Spark til de programmene jeg bruker mest. Men for all del så kan du overleve ved å bare bruke Spark. Jeg vil heller foreslå at du legger inn QS og bruker begge å finne ut hva som funker for deg. Lykke til!
Sist endret av Matiaz den man 20.04.2009 21:34, endret 1 gang
medlem i 182 måneder
 

@Matiaz: Takker og bukker

Innleggav Humbro » man 20.04.2009 21:50

@Matiaz: Takker og bukker :)

Ellers vil jeg tro KeyCue kan komme godt med for å holde styr på alle disse tastatursnarveiene. Eller kanskje Spark fikser det òg? Å liste alle tastatursnarveier, også de som ikke er definert av Spark selv mener jeg…
medlem i 222 måneder
 

kjenner ikke til KeyCue, men

Innleggav Matiaz » man 20.04.2009 21:55

kjenner ikke til KeyCue, men alle snareveiene du lager står på en litste i Spark! (står i bibloteket) Men de har ikke de som ikke du har laget, så vidt jeg har funnet ut av enda. la inn Spark bare for noen timer siden...
medlem i 182 måneder
 

Regna med det, hadde vært

Innleggav Humbro » man 20.04.2009 22:02

Regna med det, hadde vært litt for bra til å være et gratisprogram. Da kan nok KeyCue være kjekt. Det viser alle såvidt jeg har skjønt, forhåpentligvis også de man lager med Spark. Kjipt å lage en snarvei bare for å oppdage at et annet program bruker den samme til noe helt annet. KeyCue er ikke gratis dessverre, men virker som det er verdt halvannen hundrelapp.
medlem i 222 måneder
 

ikon rip-pff

Innleggav timpop » ons 22.04.2009 1:25

Utrolig at de kommer seg unna med å rappe stjerna fra Super Mario 64 på denne måten. Programmet har jeg ingen formening om.
medlem i 188 måneder
 

Re: Lag snarveier med Spark

Innleggav Throll » ons 22.04.2009 12:04

Ser ingen grunn til at det er nødvendig å ha dette dersom du bruker QS. Triggers gjør jo akkurat det samme. Faktisk mer siden du kan legge til rekker av ting som skal skje gjennom QS uten bruk av scripting.

Det er mulig jeg tar feil. Vis meg gjerne hvorfor.
medlem i 191 måneder
 

Re: Lag snarveier med Spark

Innleggav iBjorn » ons 22.04.2009 12:42

Jeg tror dermed vi kan si at for den som
1. kun er ute etter å lage egne hurtigtastkombinasjoner
og som
2. ikke kjenner/er vant til QuickSilver fra før
og som
3. synes det blir for uoversiktlig i Systemvalg > Tastatur og mus > Tastatursnarveier
vil dette programmet være helt OK.

Det finnes en sånn mengde med programmer og innstikk som gjør veldig overlappende oppgaver (men på litt forskjellige måter) på dette feltet, så her får en rett og slett si at noen liker dattera, andre liker mora/bestemora/oldemora/tippoldemora/tipp-tippoldemora osv. Butler, Overflow, SizzlingKeys, Spotlight, Stacks, LaunchBar, Namely, Global Hotkey, HotApp, aLaunch, Classic Menu, FinderPop, Fruit Menu, HimmelBar, MoofMenu, Relaunch, TigerLaunch, Xmenu er alle eksempler på programmer/innstikk som evner å starte programmer. Det finnes garantert mange fler også.

btorbo

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 


Returner til Artikler (Mac1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]