Apple vurder lydjustering i Safari

Apple vurder lydjustering i Safari

Innleggav kolby » fre 24.04.2009 12:21

Safari ikonSkal vi tro en nylig patentsøknad fra Apple, planlegger Apple å gi fremtidige versjoner av Safari en mulighet til å slå av og justere spilling av lyd fra nettsider brukeren besøker. Valgene skal gjøre det mulig å slå av lydsignaler fra noen eller alle nettsteder uten å forstyrre lydavspilling som kommer fra andre programmer som kjører på din Mac.

En patentinnlevering offentliggjort denne uken viser en ide fra Apple som skal utforske mulighetene for å legge avanserte lydvalg til Safari. Valgene skal gjøre at brukerne kan slå lydsignaler fra noen eller alle nettsteder uten å forstyrre lydavspilling som kommer fra andre programmer som kjører på din Mac eller PC.

Når en bruker besøker et nettsted, presenteres han for ulike lydsignaler i nettleseren. Disse lydsignalene kan være musikk, reklame jingler, støy, lydeffekter, tale, osv. Samtidig kan brukeren lytte til musikk fra iTunes og lydene fra nettsiden er da forstyrrende - eller omvendt
hevder Apple i sin patentsøknad.

Safari patent

For å løse dette problemet, har Apple utviklet en metode for å kunne justere volumet individuelt i Safari og ikke bare på hele maskinen. Volumet kan justeres avhengig av hvilke nettsider du er på og vil kunne baserer seg på både historikken og egne innstillinger.

Systemet skal også kunnde identifisere om iTunes eller andre programmer spiller musikk, slik at de riktige valgene for de riktige nettsidene kan tas.

Via Apple Insider

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Re: Apple vurder lydjustering i Safari

Innleggav HenrikWL » fre 24.04.2009 12:41

Dette er en helt vanvittig genial idé.

Når jeg surfer, så er det mye Youtube-videoer og slikt, og jeg gidder derfor aldri å høre på musikk fordi jeg ikke gidder å knote fram musikkprogrammet og pause det en gang annenhvert minutt. Alternativt, jeg gidder aldri å høre på musikk fordi jeg ikke gidder å få musikken avbrutt og ødelagt av alskens flash-reklamer og drit.

Dersom implementeringen av denne idéen medfører at lyd fra websiden automatisk mutes (eller at musikkavspillingen pauses, avhengig av brukervalg for den gitte websiden), ville det være helt toppers.

Brukerens avatar
medlem i 180 måneder
 

About time!

Innleggav KriSkj » fre 24.04.2009 12:44

På tide! Har savnet dette og merker trangen etter dette hver eneste dag!!

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Re: Apple vurder lydjustering i Safari

Innleggav McEven » fre 24.04.2009 12:46

Genialt, rett og slett!
Rart det ikke har kommet før...

-M

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Ber til gud om at dette er

Innleggav Alyce » fre 24.04.2009 12:54

Ber til gud om at dette er sant, det hadde vært helt fantastisk genialt!!!

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Mute knapp for myspace.com,

Innleggav KDN » fre 24.04.2009 13:18

Mute knapp for myspace.com, ja takk!

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Patent

Innleggav kvasbo » fre 24.04.2009 13:59

Herregud for et ondt firma Apple er. Ideen er forsåvidt god - men å ta patent på en slik løsning? Ondskap. Heldigvis finnes det plenty prior art som forhåpentligvis gjør at patentet aldri vil holde.

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

automatisk muting av MySpace

Innleggav åssie » fre 24.04.2009 14:36

automatisk muting av MySpace va min første tanke og. Hadde vert trivelig.

Brukerens avatar
medlem i 200 måneder
 

Apple driver business, ikke

Innleggav iAndrew » fre 24.04.2009 14:39

Apple driver business, ikke veldedighet. Så hvis de får patent på selve ideen er vel det bare et smart trekk av dem. Men det er kanskje først og fremst en spesiell teknikk de skal ta patent på?

Det er relativt sjeldent jeg er innom nettsider med lyd, men dette ville allikevel vært en fin funksjon.

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

JAAAA takk! Fantastisk idé,

Innleggav fredarn » fre 24.04.2009 14:51

JAAAA takk! Fantastisk idé, hvorfor har ingen tenkt på det før?
medlem i 217 måneder
 

Vista har hatt en lignende

Innleggav djxfade » fre 24.04.2009 15:05

Vista har hatt en lignende funksjon lenge.
I Vista´s mixerhvindu kan man justere lydnivået for hver enkelt individuell applikasjon. Vet det ikke blir helt det samme, men dette er noe Apple burde implementert for lenge siden. Vista og Windows 7 kan gjøre det, og Linux kan også gjøre det via litt tweaking

Brukerens avatar
medlem i 190 måneder
 

Lydjustering

Innleggav MrSkarvoey » fre 24.04.2009 15:06

Ikke for å ødelegge stemninga, men det har seg slik at Windows har dette allerede - for all kjørende programvare!
Denne funksjonen fungerer slik at man får opp en mixer om man trykker på lydikonet, og får valg om hvor høy lyd hvert program skal avgi. Inkludert alle nettlesere.

I og for seg god funksjon dette, men jeg har ikke så veldig bruk for det.
medlem i 186 måneder
 

Genialt? Nei. Etterlengtet?

Innleggav Macca » fre 24.04.2009 15:56

Genialt? Nei. Etterlengtet? Ja.

Jeg har tenkt på denne muligheten mange ganger i flere år, og det er jeg sikker på at mange andre også har gjort. Å kalle en idé som MANGE internettbrukere har tenkt på i flere år, er etter min mening litt feil. Uansett sier jeg: Ja takk! Gjerne en løsning som i windows, der man kan stille på dette for alle kjørende programmer.

Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Apple vurder lydjustering i Safari

Innleggav OlavD » fre 24.04.2009 16:23

Genialt! men kjipt at Apple tar patent på det :(
medlem i 193 måneder
 

Re: Apple vurder lydjustering i Safari

Innleggav datagutten » fre 24.04.2009 18:35

Den løsningen windows har er ikke det samme som apple nå er ute etter. I windows kan man bare mute et helt program, og ikke enkelte tabs i en browser slik apple vil.

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Neste

Returner til Artikler (Mac1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]