Billigere maskiner fra Apple allerede i vår?

Ut i fra erfaringer med

Innleggav Øysteinh » fre 01.05.2009 20:36

Ut i fra erfaringer med leveringstider på de nye Unibodymaskinene, virker det som maskinene er priset ut i fra leveringsdyktighet.

Altså, de vurderte hvilket volum de kunne produsere maskinene (siden unibodymetoden er ny i dette prissjiktet) - og priset de deretter.

Det samme gjorde de også med iPhone i sin tid. 8GB-modellen kostet først $599 og Apple slet med å levere nok enheter for å dekke behovet. Da produksjonsvolumet steg, ble prisen satt ned $200.

Win-Win for Apple.

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Godt skrevet...

Innleggav Dice8470 » lør 02.05.2009 12:05

Der er vi enige gitt...

Brukerens avatar
medlem i 192 måneder
 

MacBook for studenten

Innleggav effortless » lør 02.05.2009 22:22

Som elev på videregående skole, er grensen for en bærbar satt til rundt 7500 kroner. Jeg tror ikke at Apple kommer til å sette ned prisen mer enn 1000 kroner, slik at den billigste UniBody lander på rundt 10 000. Selv om man får studentrabatt, vil derfor ikke MacBook være et must-buy for de fleste.

Det finnes med andre ord en linje som er meget avgjørende for om salget enten tar helt av, eller legger seg noenlunde slik som det er.

Brukerens avatar
medlem i 182 måneder
 

Re: Billigere maskiner fra Apple allerede i vår?

Innleggav rafn » lør 02.05.2009 22:59

Apple må være forsiktige så de ikke går på samme smellen om Adidas. Adidas var lenge allemanseie, og til og med de som bodde på gata hadde klær fra Adidas. Det hele endte med at Adidas fikk en skikkelig ripe i lakken, og produktene ble sett på som langt ifra eksklusive.

Mac har lenge blitt sett som som markedets mest ekslusive konsumentmaskiner, og den dagen mac er allemannseie har merkevaren Apple falt fullstendig.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Enig i det du sier, har

Innleggav Traktor » søn 03.05.2009 0:21

Enig i det du sier, har aldri tengt på at adidas har vært ekslusivt, nå er det bare jogesko for de som ønsker det. Håper ikke mac blir slik.

Brukerens avatar
medlem i 185 måneder
 

Re: Billigere maskiner fra Apple allerede i vår?

Innleggav HenrikWL » søn 03.05.2009 0:33

Hva er dette for elitistisk snikksnakk?

Både Mac og PC er verktøy, intet mer. Jeg bryr meg lite om hvem som produserte hammeren i verktøyskrinet mitt, og enda mindre om hvor mange andre som bruker hammer fra samme produsent. Så lenge hammeren slå spikeren inn i veggen er jeg fornøyd.

At hammeren er pen å se på er bare et pluss.

;)

Brukerens avatar
medlem i 180 måneder
 

Re: Billigere maskiner fra Apple allerede i vår?

Innleggav rafn » søn 03.05.2009 0:37

Hva du bryr deg om er en ting, hva merkevarebygging er er en annen ting

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Billigere maskiner fra Apple allerede i vår?

Innleggav arokh » søn 03.05.2009 0:47

Blir like dumt som å si at bil er kun et fremkomstmiddel. Folk er forskjellige, noen vektlegger design. Ganske mange når det gjelder bærbare datamaskiner.
medlem i 214 måneder
 

Re: Billigere maskiner fra Apple allerede i vår?

Innleggav rafn » søn 03.05.2009 0:50

Nettopp derfor kjøper noen PC, og noen Mac. :-)
Blir prisene på PC og Mac den samme, vil verdien av design, OS som fungerer, sømløshet osv svekket. De fleste linker kun ordet "pris" til sin egen lommebok, men det er så mye mer enn det :-)

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

ikke bra

Innleggav Richaren » søn 03.05.2009 10:56

Jeg synes ikke det er bra at de kutter prisene på MAC. Dersom alt for mange har dem, mister de sin identitet
medlem i 209 måneder
 

Jeg kjøpte meg ikke MacBook

Innleggav Snire » søn 03.05.2009 11:07

Jeg kjøpte meg ikke MacBook for at den er fin å se på. Jeg var lei Vista og ønsket meg noe som virket, og det fikk jeg.

Brukerens avatar
medlem i 195 måneder
 

At den er finn å se på er

Innleggav Traktor » søn 03.05.2009 13:00

At den er finn å se på er bare et plus, tror ikke det er mange som kjøper den bare av den grunn.

Brukerens avatar
medlem i 185 måneder
 

Re: Jeg kjøpte meg ikke MacBook

Innleggav HenrikWL » søn 03.05.2009 13:06

Snire skrev:Jeg kjøpte meg ikke MacBook for at den er fin å se på. Jeg var lei Vista og ønsket meg noe som virket, og det fikk jeg.


Nettopp, i likhet med de aller, aller fleste som skal kjøpe seg datamaskin så er det vektøyets evne til å utføre jobben som er det viktige, ikke "brandet". I den sammenhengen så er det udelt positivt at Apple senker prisene på sine produkter. Lavere priser = flere salg.

Jeg har ikke sagt noe på at Mac vil miste noe av sin eksklusivitet; det vil de utvilsomt. Det jeg stiller spørsmålstegn ved er hvorfor noen skulle bry seg. At Mac er en utpreget merkevare og har en identitet er greit nok, men med mindre man har gjort det til en del av sin identitet så burde endringer på dette området være uinteressant.

Jeg sier ikke at noe her er galt, jeg bare kommenterer at jeg finner det forunderlig.

Brukerens avatar
medlem i 180 måneder
 

kjenner jeg apple rett....

Innleggav Mr_MacBookPro17 » søn 03.05.2009 21:33

tenker de går får å tyne ut plasten og aluminiumen, så senker de prisene med en tier eller to...

det tjener de inn igjen ved at man må kjøpe ny maskin siden de mest sansynlig kommer til å smelte pga for tyn plast, eller alu bøyer seg pga varmen.

forbrukerene får naturligvis skylden der apple kommer til å mene at bøyen var selvfoskyldt... genialt...

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Billigere maskiner fra Apple allerede i vår?

Innleggav rafn » søn 03.05.2009 22:02

Okei. Høres veldig saklig og sansynlig ut

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Artikler (Mac1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron