Apple tar halvparten av Nvidias produksjon

Apple tar halvparten av Nvidias produksjon

Innleggav panther » tor 14.05.2009 14:06

nvidiaDa Apple lanserte den nye MacBook-serien i høst, gikk de samtidig over til brikkesett fra Nvidia. Nvidias Ion-plattform finnes nå i nesten alle Macer som selges og ifølge analytikere er Apple nå Nvidias desidert største kunde.

50% av Nvidias produksjonskapasitet går rett til Apple.

Apple, Acer og Asutek er Nvidias største kunder og har alle lagt inn store ordrer på Ion-plattformen til Nvidia. Disse ordrene har reddet Nvidia fra dårlige resultater i finanskrisen, men allikevel er ikke alt rosenrødt i Nvidia-leieren.

Apple, Dell og HP-brukere har nemlig nå gått til gruppesøksmål mot Nvidia for dårlige chipset og GPUer. Saken stammer tilbake fra 2008 hvor Nvidia innrømmet at de hadde hatt problemer med produksjonen og at mange kunder var rammet. Nvidia hevdet da at Apple sine maskiner ikke var rammet, men Apple utførte sin egne undersøkelser og fant i oktober 2008 ut at Apples maskiner også var rammet av Nvidia-problemene som Dell og HP-brukere hadde opplevd. Det er ikke Apple, Dell og HP som nå går til søksmål mot Nvidia, men forbrukerne og det kreves full erstatning.

Som om det ikke skulle være nok, så har Nvidia også havnet i trøbbel med giganten Intel. Intel har gått til sak mot Nvidia for å hindre dem i å utvikle og selge chipset som støtter Intels Nehalem-prosessor. Skulle Intel vinne fram, vil Nvidia ha store problemer med å kunne selge sine chipset til Apple, Dell og HP som alle forventes å satse 100% på Nehalem i perioden framover.



medlem i 249 måneder
 

Kjedelig at nVidia

Innleggav stormx » tor 14.05.2009 16:27

Kjedelig at nVidia tydeligvis gjør dårlig jobb med produktene sine. Og hvertfall kjipt at Intel ikke vil la nVidia lage chipset! Har egentlig veldig god tillit til nVidia og har utelukkende kjøpt skjermkort og chipset fra dem de siste årene, så jeg håper de kan få orden i problemene.
medlem i 210 måneder
 

Nå sitter jeg ikke inne med

Innleggav P1ff3n » tor 14.05.2009 18:37

Nå sitter jeg ikke inne med alle fakta her, men leste jeg ikke et sted tidligere i dag at nettopp Intel har mottatt en bot på 1.06 milliarder Euro for å hindre AMD i sitt eget felt angående x386 prosessorer? Mulig jeg tar feil her nå :)
medlem i 185 måneder
 

Hehe, AMD har da aldri

Innleggav quadra800 » tor 14.05.2009 18:46

Hehe, AMD har da aldri satset noe stort på 386-prosessorer... xD :P

Tenker du tenker på x86 ;)

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Stemmer det P1ff3n :D.

Innleggav gomle69 » fre 15.05.2009 11:40

Stemmer det P1ff3n :D. Personlig så grøsser jeg hver gang Apple lanserer en ny Mac med komponenter fra nVidia. Har blitt mye "gåsehud" i det siste :D... Mulig at dette er overdrevet men det har vært mye rart i det siste. Men nå virker det også som at de med ATI-kort sliter litt også. Hmmmmm...

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 


Returner til Artikler (Mac1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]