LastPass er slutten på "Gandalf", "asdf", "1234" og "passord

LastPass er slutten på "Gandalf", "asdf", "1234" og "passord

Innleggav lateral » tir 21.09.2010 20:28

LastpassSom Mac-brukere lever vi i den selvgode visshet om at sikkerhet, jo, det fulgte med på kjøpet da vi bestemte oss for Cupertino fremfor Redmond. Ett hull er dog den heller dårlige fantasien til folk flest når det gjelder å finne på passord til de mange online-tjenestene vi melder oss inn i. Mange bruker 1Password, men en annen løsning er LastPass.

LastPass kjører ikke som noen selvstendig applikasjon, men er en online-service og en extension/plugin i nettleseren din. Dette gjør at du ikke er bundet til den ene maskinen du har installert det på. Du har tilgang til alle passordene/medlemskapene dine hvoren du er; både via nettleserens extension og ved å logge deg inn på lastpass.com.

Lastpass

LastPass bor rett til høyre, evt. rett til venstre for adresselinjen, avhengig av hvilken nettleser du bruker.

Extensionen fungerer ved at den oppdager når du registrerer deg på en ny side. Du får spørsmål om å lagre brukernavn og passord. Hver gang du kommer til en webside du har lagret i LastPass får du opp en gul bar øverst på siden hvor du kan velge å logge deg på automatisk, evt. røde linjer rundt feltene hvor LastPass har data å fylle ut. Ett klikk isteden for å skrive inn brukernavn og passord = spart tid. Ikke mange sekundene kanskje, men litt frustrasjon er unngått, og de 20 cm. fra mus til tastatur man unngår er kjærkomne.

LastPass

Dessuten er det sikrere enn nettleseren din sin egen passord-lagring. LastPass krypterer selvsagt alle passordene dine og du må logge inn i LastPass før du får tilgang til dem. Her har du valget om du må logge deg inn hver gang du starter nettleseren, om du må logge deg inn igjen etter et valgt antall minutters inaktivitet etc. Slik sikrer man seg om f.eks. laptopen skulle bli stjålet, noe nettlesernes egne løsninger ikke tar høyde for.

Et annet sikkerhetsmoment jeg nevnte innledningsvis er muligheten til å generere sikre passord. De fleste av oss bruker samme passord mange steder. Dette er en sikkerhetsrisiko i.o.m. at om noen skulle få tilgang til f.eks. kontoen din her på mac1 og du bruker samme passord over alt, ja da har de tilgang på nettbank, facebook.. Hele din online-tilværelse.

Klarer du å huske det ene passordet du bruker i LastPass kan du la det generere så kompliserte/sikre passord du vil uten å måtte huske disse.

Andre fine funksjoner er muligheten til å lagre maler for diverse online skjemaer. Felt som navn, adresse, email og til og med Visa kortnr. kan lagres og fylles ut med et par klikk. Kjekt om man til stadighet bestiller ting på nettet.

Løsningen fungerer utmerket, og er ett av de få programmene/tjenestene som faktisk har forandret måten jeg jobber på og bruker internett. Jeg har ikke tall på hvor mange forumer etc. jeg har meldt meg inn i etter at jeg installerte LastPass for å bare svare på, eller stille ett enkelt spørsmål. Før orket jeg ikke fylle ut skjemaene med brukernavn, passord, email, osv., men når det er så enkelt gjort med LastPass, og det i tillegg blir husket for deg, så er det ingen sak.

Gratis og betalversjon


Lastpass har en gratis og en betalversjon. Ønsker du å betale kommer det på hele 1USD/mnd. Det må vel sies å være en av de billigste abonnementene online noen sinne på "feil" side av gratis. Om du betaler får du tilgang til multifaktor autentisering (enkelt forklart; login via passord OG en usb-minnepenn), ingen reklame på siden, og tilgang til de mobile applikasjonene nevnt nedenfor.

De viktigste nettleserne støttes på OS X, Linux og Windows: Safari, Chrome, Firefox og Internet Explorer, og det finnes apps til iPhone, Android, BlackBerry, Windows phone og Symbian.

Les mer på Lastpass.com.

(tittelen henspiller forøvrig til noen av de mest utbredte, og derfor minst sikre, passordene folk flest bruker)

Brukerens avatar
medlem i 189 måneder
 

Høres bra ut, har lett

Innleggav Ariston » tir 21.09.2010 20:42

Høres bra ut, har lett etter noe lignende 1Password. Men skuffet over at det ikke funker for Opera.
medlem i 186 måneder
 

Tja..

Innleggav bvborge » tir 21.09.2010 20:43

Blir nå automatisk litt skeptisk når slik informasjon skal plasseres online og ikke på lokal arbeidsstasjon.

Holder en knapp på 1Password.

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

bruker lastpass på mac, pc,

Innleggav xadox » tir 21.09.2010 20:57

bruker lastpass på mac, pc, iphone og det fungerer utmerket!!! :)
medlem i 191 måneder
 

gandalf??!

Innleggav 639me » tir 21.09.2010 22:44

gandalf??!

Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Jeg ville heller ikke bruke

Innleggav nomad1 » tir 21.09.2010 23:09

Jeg ville heller ikke bruke en nett-tjeneste for slik sensitiv informasjon. Vet ikke hvorfor dette her skal være bedre enn 1password
medlem i 202 måneder
 

Re: LastPass er slutten på "Gandalf", "asdf", "1234" og "passord

Innleggav slogmo » tir 21.09.2010 23:11

Du glemte "qwerty". :P

Brukerens avatar
medlem i 186 måneder
 

639me: gandalf er ett av de

Innleggav lateral » ons 22.09.2010 0:18

639me: gandalf er ett av de mest vanlige passordene folk bruker, vistnok.

nomad1: For oss som bruker flere maskiner med flere forskjellige operativsystemer fungerer denne løsningen bedre enn 1password. Jeg personlig har allikevel såpass mye sensitiv informasjon ute på nettet (email og online backup) uten å ha vært utsatt for noen problemer at dette ikke er noen issue for meg.

Brukerens avatar
medlem i 189 måneder
 

Re: LastPass er slutten på "Gandalf", "asdf", "1234" og "passord

Innleggav 639me » ons 22.09.2010 0:40

@lateral: ja, det sto å lese. men hvordan i allverden??

Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Re: LastPass er slutten på "Gandalf", "asdf", "1234" og "passord

Innleggav Andrew Wiggin » ons 22.09.2010 9:03

@lateral

Jeg bruker 1password på flere maskiner (både Mac og Windows, iPhone og iPad) og det fungerer helt smertefritt å bruke Dropbox til å holde synkroniseringen oppdatert til enhver tid.
Har hørt mye bra om LastPass, men ser ikke poenget med å skifte.
medlem i 205 måneder
 

Re: LastPass er slutten på "Gandalf", "asdf", "1234" og "passord

Innleggav HenrikWL » ons 22.09.2010 9:29

Jeg har prøvd å skulle begynne å bruke slike tjenester opptil flere ganger, men det ender alltid opp med at jeg gir opp. En ting er å skulle inn og bytte passord på en million sites, men så er det i tillegg flere av disse passordene som ikke bare brukes på web, men også i diverse klientapplikasjoner hvor slike tjenester ikke integrerer.

Jeg skjønner fordelen med dem, og jeg vet at jeg burde, men det blir rett og slett for mye administrativt overhead å skulle ta det i bruk.

Brukerens avatar
medlem i 179 måneder
 

Lastpass er bra. Men er

Innleggav vonSkills » ons 22.09.2010 10:41

Lastpass er bra. Men er skeptisk til at alt lagres online. Nå kommer jo 1password til windows også så tror nok ikke jeg kommer til å bytte i nærmeste fremtid.
medlem i 184 måneder
 

https://lastpass.com/whylastp

Innleggav sparmeg » ons 22.09.2010 14:28

https://lastpass.com/whylastpass_technology.php

Lastpass er faktisk helt genialt.

Syns dere skal lese mer om hvordan tingene blir lagret på nettet hos den enkelte, før dere uttaler dere på generelt grunnlag her i kommentarfeltet.
medlem i 193 måneder
 

Er sikkert perfekt for pappa

Innleggav KlodrikMcKr » ons 22.09.2010 15:17

Er sikkert perfekt for pappa men hva om noen finner ut mitt LastPass passord. Da har de veldig mye informasjon da.
Tror jeg holder meg til det 15 sifrete passordet jeg alerede bruker og det nesten umulige Mac1 passordet. Forteller det av og til til venner men nor jeg begynner og si hva om er store og små bokstaver rett etter og ha sakt bokstavene da sliter di da. De husker det alldrig. Brukte runt måned på å lære det selv.

Brukerens avatar
medlem i 166 måneder
 

Re: Er sikkert perfekt for pappa

Innleggav HenrikWL » ons 22.09.2010 15:32

KlodrikMcKr skrev:Er sikkert perfekt for pappa men hva om noen finner ut mitt LastPass passord. Da har de veldig mye informasjon da.


Ja, det har de. Men da må de finne akkurat LastPass-passordet ditt.

Slik du har det nå kan de finne passordet ditt fra mailen, forumer du bruker, etc. Mange flere plasser å finne passordet ditt på, og da har de tilgang til akkurat det samme.

Brukerens avatar
medlem i 179 måneder
 

Neste

Returner til Artikler (Mac1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron