Programutvikling for Mac OS X, del 1 - Komme i gang.

Supre saker, gøy å prøve.

Innleggav Lukas » fre 19.11.2010 23:07

Supre saker, gøy å prøve. Minner meg om da jeg satt med håndboka til Commodore 64 og tasta inn Basic-linjer, så skjedde det ting!
10 print meaning of life is 42
20 goto 10
run

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

@simon25, klikk linken,

Innleggav EinarJ » lør 20.11.2010 0:57

@simon25, klikk linken, registrer deg med den blå knappen, og last ned? Du trenger ikke å betale noe som helst, med mindre du vil ha tilgang til å legge ut Apps på iOS/Mac AppStore.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Re: Supre saker, gøy å prøve.

Innleggav ggt667 » lør 20.11.2010 13:25

Lukas skrev:Supre saker, gøy å prøve. Minner meg om da jeg satt med håndboka til Commodore 64 og tasta inn Basic-linjer, så skjedde det ting!
10 print meaning of life is 42
20 goto 10
run
Du glemte å trykk RUN/STOP

Brukerens avatar
medlem i 241 måneder
 

Jippi... perfekt nybegynner

Innleggav Amishen » lør 20.11.2010 14:04

Jippi... perfekt nybegynner guide. Akkurat det jeg lette etter for kunne komme meg over terskelen på en grei måte. Håper denne måten å forklare de ulike tingene (variabler/funksjoner) fortsetter. Det er litt greit, og det gir en kjapp innføring/forståelse.

Brukerens avatar
medlem i 199 måneder
 

Re: Supre saker, gøy å prøve.

Innleggav Lukas » lør 20.11.2010 14:39

ggt667 skrev:
Lukas skrev:Supre saker, gøy å prøve. Minner meg om da jeg satt med håndboka til Commodore 64 og tasta inn Basic-linjer, så skjedde det ting!
10 print meaning of life is 42
20 goto 10
run
Du glemte å trykk RUN/STOP


Var det sånn det var? Lenge siden nå, men jeg kan ikke huske å ha brukt den tasten, syntes bare at den var snodig. Jeg skrev RUN og trykte RETURN. Tror jeg. Vet ikke om jeg gidder å hente den ned fra loftet for å sjekke :-)

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Super artikkel! :D men tror

Innleggav Onizuka89 » lør 20.11.2010 18:23

Super artikkel! :D
men tror du at du kunne bruke indents i framtidige deler?
De vanene man får når man begynner å programmere er de man sitter igjen med til slutt, og uten indents så kan kode se rotete ut når det blir litt større.
forresten så er det en " for mye i "printf("%d" \n", 42+1);" delen
medlem i 172 måneder
 

Dette er bare gull :).

Innleggav gomle69 » lør 20.11.2010 21:11

Dette er bare gull :).

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Testet ut programmet

Innleggav lanto » lør 20.11.2010 23:20

Tror jeg fikk til utfordringsoppgaven! Nå har jeg tenkt til å prøve den men hva må gjøre nå???
medlem i 167 måneder
 

Hva er galt?

Innleggav Jan Fredrik » søn 21.11.2010 1:48

Her er det noe veldig galt:

Skriv et tall:2139913991239
Det var nok litt for mye. Prøv igjen: 12300231001200312
Det var nok litt for lite. Prøv igjen: 01230230
Det var nok litt for mye. Prøv igjen: 12
Det var nok litt for lite. Prøv igjen: 1994
Helt korrekt!
Debugger stopped.
Program exited with status value:0.
Sist endret av Jan Fredrik den søn 21.11.2010 1:51, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 174 måneder
 

Utrolig keen på å få satt

Innleggav Jan Fredrik » søn 21.11.2010 2:17

Utrolig keen på å få satt kodesnutten min inn i et UI. Noen som vet om en fin guide for å gjøre det?

Vet at vi skal lære om Interface Builder neste gang, men klarer ikke vente!

Brukerens avatar
medlem i 174 måneder
 

Veldig bra dette :-) Jeg har

Innleggav magnar » søn 21.11.2010 4:16

Veldig bra dette :-)

Jeg har nå endelig blitt litt glad i data igjen etter jeg oppdaget Mac og iPhone, så ikke utenkelig at jeg faktisk kan tenke meg å bryte min 20-25 år gamle programmeringssperre for å komme i gang med dette.

Kan du også ta opp litt mixen mellom iPhone og webside...? Denne er spesielt interessant. Dvs hybrid-portaler med både webside, telefonapp og feeding mot diverse andre systemer. Database mot websider og App blir det vel.

Gjerne foreslå gode bøker eller kurs/studier her i Norge også om du vet om noen som driver med dette nå.
medlem i 187 måneder
 

Når jeg innstallerer x code

Innleggav Simon25 » søn 21.11.2010 13:23

Når jeg innstallerer x code får jeg feilmelding, hva kan det være?

Brukerens avatar
medlem i 179 måneder
 

Re: Programutvikling for Mac OS X, del 1 - Komme i gang.

Innleggav ddybing » søn 21.11.2010 13:28

må du snart komme med en Del 2 da, Einar :P

Brukerens avatar
medlem i 165 måneder
 

Re: Programutvikling for Mac OS X, del 1 - Komme i gang.

Innleggav c-norris » søn 21.11.2010 14:31

magnar skrev:Gjerne foreslå gode bøker eller kurs/studier her i Norge også om du vet om noen som driver med dette nå.


UiOs innføringsemne i C heter INF1060. Vet ikke om de har andre emner der det undervises i Obj-C. INF1060 baserer seg nok litt på at du kan noe om programmering fra før (typisk litt Java siden "alle" lærer det første semester), men samtidig er utganskpunktet at du ikke kan noe som helst om C. Forelesningsslides ligger her: http://www.ifi.uio.no/~inf1060/Forelesninger10/ Det er ikke så mange av disse som forklarer kode, men de tre første er en kjapp innføring. Ellers kan man sikkert snike seg inn på forelesning når kurset starter neste høst (..men da er nok alle dere som følger denne guiden langt forbi det nivået :) ).
medlem i 192 måneder
 

Re: Programutvikling for Mac OS X, del 1 - Komme i gang.

Innleggav magnar » søn 21.11.2010 15:23

c-norris skrev:
magnar skrev:Gjerne foreslå gode bøker eller kurs/studier her i Norge også om du vet om noen som driver med dette nå.


UiOs innføringsemne i C heter INF1060. Vet ikke om de har andre emner der det undervises i Obj-C. INF1060 baserer seg nok litt på at du kan noe om programmering fra før (typisk litt Java siden "alle" lærer det første semester), men samtidig er utganskpunktet at du ikke kan noe som helst om C. Forelesningsslides ligger her: http://www.ifi.uio.no/~inf1060/Forelesninger10/ Det er ikke så mange av disse som forklarer kode, men de tre første er en kjapp innføring. Ellers kan man sikkert snike seg inn på forelesning når kurset starter neste høst (..men da er nok alle dere som følger denne guiden langt forbi det nivået :) ).


Ok, glitrende....... :-) Takker for tips.

Da har jeg sendt rundt litt mailer til både UIB her i Bergen og NITH i Oslo for undersøke videre om dette...

Er det evt. andre skoler og kursholdere som har opplæring i C/Obj. C og evt. dedikert mot OSX og iPhone...? Burde jo være marked for det...
medlem i 187 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Artikler (Mac1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]